Annons

Foma sv/v film

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har för mig att det är Ungern de kommer ifrån. Jag tror att det är en verksamhet som Kodak har varit med om att starta och att kvaliteten är rätt bra, som Kodak.

Jajja har prövat 400 hundringen kornet liknar lite tri-x, och det är annrs också gansk kornig film i jämfört med de andra på marknaden.

Jag har kört några rullar fomapan 100. Tyvärr var den "batchen" defekt och hade fullt av vita prickar i emulsionen. Jag fick den krediterad av Fotoimpex. Reciprocitetseffekten verkar också vara ganska tydlig märker jag på mina nattbilder.

I övrigt en ganska trevlig film med blåaktig filmbas och den blir helt platt efter torkning. Det är bra!

Jag vet inte om jag kommer köpa den igen. Kanske blir det FP4 istället.

Fomafilmerna har varit en trevlig bekantskap för mig, i synnerhet FPAN100. Jag rekommenderar dock att man ägnar lite tid att finna ett lämpligt EI för dem. För FPAN100 ligger mitt EI på 50 iso (D-76 1+1, 7 min, 20C). Många på APUG liknar FPAN-filmerna med Agfa APX, personligen har jag ingen större åsikt om detta. Även jag har råkat ut för den dåliga batchen (emulsionsnummer 09256) som Henning nämner, men Fotoimpex har tagit bort den ur deras sortiment så det skall vara ett minne blott.
Jag har även provat FPAN400 men jag föredrar Ilford HP5 och Lucky SHD400 i det ISO-segmentet.

timeUnit skrev:

Jag vet inte om jag kommer köpa den igen. Kanske blir det FP4 istället.

Jag kan förstå dig, Henning. Jag brukar använda HP5+. Jag har sett att Fotoimpex har en film som de kallar ADOX som är FP5+ och HP5+. De har två linjer: en som är Efke och en annan linje som är Ilford. Priset på Ilford filmerna under ADOXnamnet är mycket billigare än originalkartongen. Jag beställde också 20 rullar ADOX (HP5+).

FP4 är svårslaget. Det är för långsamt för mina behov, men när jag har kunnat använda filmen har jag alltid varit mycket nöjd.

andersbq skrev:
...
Jag har även provat FPAN400 men jag föredrar Ilford HP5 och Lucky SHD400 i det ISO-segmentet.

Anders, vad var ditt intryck av Fomapan 400? Jag är också en inbiten HP5+ användare, men när jag ändå skulle beställa deras ADOX (HP5+) blev jag nyfiken på Fomapan.

Jag har också hört det om ISO nedjustering. Man kan till och med läsa Fomas teknisk dokumentation och komma fram till liknande. Fomapan 400 kommer sällan upp till 320 i deras dokumentation och med de flesta framkallare ligger filmen på 200 - 250. Jag kollade inte 100 filmen eftersom redan 100 är för långsamt för mig.

Daniel

Hej Daniel,
Jag har utgått från iso 320 och Rodinal 1+50, 13 minuter vid 20C, som har gett mig en del fina negativ med bra teckning i zon III. Det är ingen dålig film, men saken är den att jag trivs så ypperligt med HP5 så jag har inte engagerat mig så mycket i optimera framkallningen för FPAN400. Att sikta in sig på ett EI200-250 i kombination med D-76 tror jag kan vara värt ett försök. Spontant upplever jag att FPAN400 har ett mer markant korn än HP5.
Lucky SHD400 känns mer som ett kreativt komplement till HP5 eftersom den saknar ett bra ljusgårdsskikt och ger högdagrar som lätt blöder över - inte helt olikt som en IR-film. Dessutom är det en tolerant film som ger jämna fina negativ vid "stand development". Enda nackdelen är den tjocka filmbasen som lätt krullar sig i torrt klimat.

Har testat en rulle Fomapan 400 idag. Mina intryck:

* Håller känsligheten 400 ISO ganska bra.

* Verkar vara en film som är medelseparerande, alltså med en mera rak kurva. Har inte den uttänjning i skuggkontrasten som t.ex Tri-X har. Liknar nog mera Efke KB100 i tonalitét och separationsegenskaper.

* Photax normalframkallningstid 12 min i D76 1+1 verkar vara för lång. Jag fick alldeles för mörka och utplattade högdagrar samt något för täta negativ med för hög kontrast, trots att motiven hade normal/medel kontrast. Tror 10 min funkar bra.

* Kornigheten liknar Tri-X. Verkade dock något lite grövre och distinktare när jag tittade med kornskärpeluppen och negativet uppförstorat på avmaskningsramen. Satt i relation till att man bör korta framkallningstiden ett par minuter så tror jag filmerna är ganska likvärdiga vad gäller det.

Med reservation för att detta är den första och enda Fomafilm jag hanterat och att mina subjektiva intryck baseras enbart på denna enda film.

Bifogar en av bilderna från inscannat negativ. Märk de utplattade och utfrätta spets/högdagrarna som är resulatet av den allt för långa framkallningstiden.

Bilagor

• fomapan 400.jpg
    fomapan 400.jpg
    77.2 KB · Visningar: 378
Och så en 100% croop av scanningen som jag skärpt med 0,3 radius i 100%.

Bilagor

• fomapan 400croop.jpg
    fomapan 400croop.jpg
    75.7 KB · Visningar: 380
Även Scandinavian Photo säljer numera Fomapan 100/400. 269 resp. 310kr för ett 10-pack (samma pris som Photax, på kronan!)

Edit: Hoppsan, Photax säljer visst ut sina Forte-papper...

Emil-G skrev:
Även Scandinavian Photo säljer numera Fomapan 100/400. 269 resp. 310kr för ett 10-pack (samma pris som Photax, på kronan!)

"Säljer", kanske, men de har inte det på lager (kolla på nätet).

Förmodligen beställer de från Fotoimpex.de (där Fomapan kostar 10kr mindre per rulle) när du beställer.

Man kan liga gärna göra det själv.

Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto