Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Forumet på tomgång

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker tråden tagit sig bra. Olika infallsvinklar har ventilerats vilket jag hoppades på. Vi har dock ingen statistik på hur det förhåller sig med trafiken.
Jag tvivlar på att 40 inlägg i denna tråd skulle ha någon markant påverkan på statistiken över forumtrafiken. Men du fick åtminstone Joakim att skriva sitt första inlägg på ett år (enligt han själv). Det kan ju vara värt något :)

Många av oss som växte upp med det analoga fortsätter ju att bete oss ungefär likadant med digitala systemkameror som med de analoga, men fotografer som både du och jag är på utdöende Terje. Det är inte alls vi som sätter agendan idag ens. Redan om 10 år finns inte längre många av de 40-talisterna och 50-talisterna som idag fortfarande håller igång. Jag har exv. väldigt svårt att se att många av de fotoklubbar som idag är svårt systemkameracentrerade kommer överleva de närmaste 10 åren om inget drastiskt händer.

Det måste vara en av de i särklass roligaste sakerna någon skrivit till/om mig någonsin. Väl har jag en riktigt lång karriär, började fotografera redan 1973, men jag är fortfarande enbart 56 år (fyller dock 57 om två månader), så jag tänker finnas kvar många år till. Känner mig verkligen inte på utdöende, tvärtom har jag många kursdeltagare som är äldre som vill utveckla sitt fotograferande. Men även nu senast någon som var riktigt ung och som ville ha nya tankar kring sitt fotograferande.

Hälsan är riktigt bra, jag är vital och även mer aktiv som fotograf än någonsin. Visst fotograferade jag analogt under många år, har en grund/profil/stil i mitt fotograferande som jag tagit med mig in i det digitala - men anammar aktivt nya möjligheter som är utvecklande. Ogillar däremot nya saker som är bromsande eller begränsande.

Delar inte din framtidsvision, ser helt andra saker som kommer utvecklas. Under alla år har det kommit nyheter som haft ambitionen att utveckla fotografin, men de flesta har blivit kortvariga. Vad som kommer ske med mobilutvecklingen vet vi däremot inget om, vad jag kommer använda att fotografera med om 20 år vet jag inte idag. Om det blir något nytt, eller om jag tvingas leta bland det enorma utbud av begagnade kameror. För mig är inte det så viktigt, då intresset för mina bilder hela tiden är ökande.

Nyligen sålde jag två analoga (men inskannade) bilder som omslag till två skivor. Två bilder som upplevs som moderna och nyskapande. Fotografiska bilder kan vara synnerligen tidlösa; intresset för fotografer från förr har heller aldrig varit större än idag. Kanske för att fotografi aldrig varit större än vad det är idag.

mvh Terje

Det sade jag inte utan jag menade att när nu nästa steg kanske blir 100 MP och mer så kanske det inte behövs en massa lösa objektiv längre. Det kanske räcker med ett eller ett par som t.o.m. kan ta bilden samtidigt sedan mjukvaruprocessa färdig bild så en kamera står för skärpedjupseffekten och den andra exv. porträttet man tar och sedan beskär man bara och mjukvaran kommer möjligen också. Jag har ju själv levt så länge med min 35:a på min 36MP A7r. Det var väl drygt 5 år sedan den möjligheten öppnade sig. Det funkar inte för allt men med efterbehandling funkar det till förvånansvärt mycket.

Det är bara fantasin som begränsar oss Terje. Men det kanske inte alls kommer vara de traditionella tillverkarna som kommer utveckla nästa generation avancerade kameror. De gamla tillverkarna kommer hamna i samma dilemma som vid övergången till spegellöst. De hade andra marknader att värna och därför tog de steget väldigt sent. Vem trodde Nikon skulle slira som de gjort de senaste åren för fem år sedan bara?

Dagens kameratillverkare kommer inte tycka det är roligt att skrota paradigmet med en massa olika objektiv i en "objektivpark" som ger en idag omhuldad eftermarknad men det kommer kanske inte morgondagens konkurrenter att bry sig ett dyft om.

Det är nog möjligen bara dagens systemkamerafotografer som tror att dagens systemkameraparadigm kommer vara för evigt. Det är ju bara att kolla på hur det ser ut idag i jämförelse med hur det såg ut för 10 år sedan. nacka om "punka" på den marknaden. Det är inte alls säkert att morgondagens fotografer kommer se på sin uppgift på samma sätt som fotografer gör idag eller gjorde under den analoga tiden och delvis fortsätter göra idag. Det är nog bara dagens mest nostangiska systemkamera fotografer som tror att den professionella kameramarknaden kommer se ut som idag för evigt.

Många av oss som växte upp med det analoga fortsätter ju att bete oss ungefär likadant med digitala systemkameror som med de analoga, men fotografer som både du och jag är på utdöende Terje. Det är inte alls vi som sätter agendan idag ens. Redan om 10 år finns inte längre många av de 40-talisterna och 50-talisterna som idag fortfarande håller igång. Jag har exv. väldigt svårt att se att många av de fotoklubbar som idag är svårt systemkameracentrerade kommer överleva de närmaste 10 åren om inget drastiskt händer.

Vill man ha flera manuella möjligheter att skapa bilder, så undrar jag om det verkligen kommer ske i kamerorna. Jag tror nog mer på att det kommer ske i datorprogrammen istället. Det finns massor man kan göra med bilder i RAW-konverterare och andra grafikprogram som inte går att göra i kamerorna idag. Det är många som upptäckt det sedan länge och dessa program blir smartare och snabbare för var dag som går. Det är där man verkligen kan ha full kontroll. Att ta själva bilden kommer för alltfler alltmer handla om att fånga tillräckligt bra data att jobba vidare med sedan i bättre verktyg än våra kameror.

Det finns ju en tråd nu där folk diskuterar stiltjen i Fotosidans möten. Är inte just det ett tidens tecken? Allt färre fotografer är systemkamerafotografer numera och allt färre köper nya systemkameror och utgör ett nutida och framtida underlag för Fotosidan och andra siter av liknande slag. Tillverkarna kämpar med dålig ekonomi och har allt mindre reklampengar att röra sig med. Allt färre finns dessutom att rikta denna reklam till, så möjligen kommer luften fortsätta pysa ur marknaden för systemkamerorna. De tillverkare som fortfarande finns kvar ska slåss om allt mindre pengar. Allt färre lyckas hålla uppe några skalfördelar och all R&D ska slås ut på allt färre sålda produkter.

Det är kanske då det kommer uppstå incitament till förnyelse och ett annat paradigm för de som vågar tänka nytt kring hur avancerade kameror kan byggas och användas. Är verkligen den enda möjliga designparadigmen för avancerade kameror spegellösa systemkameror? Tror vi verkligen på det?

Det ligger nog en del i det du skriver.
Det är inte vanligt att en ny medlem kommer in här och skriver att "jag har en iPhone 9 och nu vill jag utveckla mig. Vilken mobil bör jag välja. Den ska kunna publicera på Instagram i realtid" osv. utan snarare någon som är nyfikna på vad en systemkamera kan men blir strax bortskrämd av oss "dinosaurier".
För att förnya Fotosidan borde man locka in de yngre genom att värva "influencers" som även verkar i andra media och kan locka in nya medlemmar samt modernisera lite. Hur gör man snygga instagrambilder t.ex? Det gamla forumet får ligga kvar eftersom en och annan kanske kommer att vara nyfikna på vad en systemkamera är.

För att förnya Fotosidan borde man locka in de yngre genom att värva "influencers" som även verkar i andra media och kan locka in nya medlemmar samt modernisera lite.

Nej tack! :)

Seröst, om fotosidan skall "kopiera" social medier så har den inget berättigande, då kan man lika gärna hänga på dessa. Visst skall fotosidan.se utvecklas och moderniseras men den dag det blir instagram eller facebook av det så hoppar jag i alla fall av.

Hur gör man snygga instagrambilder t.ex? Det gamla forumet får ligga kvar eftersom en och annan kanske kommer att vara nyfikna på vad en systemkamera är.

Det behövs inget nytt forum för detta. Det finns redan en uppsjö av olika avdelningar, fler än vi behöver med tanke på trafiken nuförtiden.

Nej tack! :)

Seröst, om fotosidan skall "kopiera" social medier så har den inget berättigande, då kan man lika gärna hänga på dessa. Visst skall fotosidan.se utvecklas och moderniseras men den dag det blir instagram eller facebook av det så hoppar jag i alla fall av.

Det behövs inget nytt forum för detta. Det finns redan en uppsjö av olika avdelningar, fler än vi behöver med tanke på trafiken nuförtiden.

OK. Då kan vi väl sätta oss och invänta pensioneringen. :)

• Gilla
Reaktioner: AFJ
Det måste vara en av de i särklass roligaste sakerna någon skrivit till/om mig någonsin. Väl har jag en riktigt lång karriär, började fotografera redan 1973, men jag är fortfarande enbart 56 år (fyller dock 57 om två månader), så jag tänker finnas kvar många år till. Känner mig verkligen inte på utdöende, tvärtom har jag många kursdeltagare som är äldre som vill utveckla sitt fotograferande. Men även nu senast någon som var riktigt ung och som ville ha nya tankar kring sitt fotograferande.

Hälsan är riktigt bra, jag är vital och även mer aktiv som fotograf än någonsin. Visst fotograferade jag analogt under många år, har en grund/profil/stil i mitt fotograferande som jag tagit med mig in i det digitala - men anammar aktivt nya möjligheter som är utvecklande. Ogillar däremot nya saker som är bromsande eller begränsande.

Delar inte din framtidsvision, ser helt andra saker som kommer utvecklas. Under alla år har det kommit nyheter som haft ambitionen att utveckla fotografin, men de flesta har blivit kortvariga. Vad som kommer ske med mobilutvecklingen vet vi däremot inget om, vad jag kommer använda att fotografera med om 20 år vet jag inte idag. Om det blir något nytt, eller om jag tvingas leta bland det enorma utbud av begagnade kameror. För mig är inte det så viktigt, då intresset för mina bilder hela tiden är ökande.

Nyligen sålde jag två analoga (men inskannade) bilder som omslag till två skivor. Två bilder som upplevs som moderna och nyskapande. Fotografiska bilder kan vara synnerligen tidlösa; intresset för fotografer från förr har heller aldrig varit större än idag. Kanske för att fotografi aldrig varit större än vad det är idag.

mvh Terje

"Kanske för att fotografi aldrig varit större än vad det är idag." Inte kanske utan säkert, men tagna med mobilkameror som inte fanns på 60-talet. Fotografin finns kvar men med annat verktyg än traditionella kameror.
Ser vi till filmning/video, dvs rörliga bilder är utvecklingen ännu mer dramatisk.

Jag tror det beror på att "alla" hänger på Instagram. Vilket för mig är helt obegripligt då bilderna där är så små att man lika gärna kan fota med en potatis. Sen verkar alla typer av intressen där man faktiskt gör något kreativt vara på nedgång. Bara söka meningslösa "gilla" och andra sätt att snabbt få bekräftelse, utan att egentligen göra nåt som kräver kunskap, talang eller åtminstone lite kämpande.

Förhoppningsvis vänder det nån gång.

-----

Jag vet ju att du vägrar att vara på Instagram, men kanske ge det en chans? Man måste ju inte följa de som man tycker gör dåligt arbete. Själv följer jag en mängd fotografer som inspirerar mycket. Att man kan fotografera med en potatis är ju utmärkt! Väldigt demokratiskt. Men allvarligt, visst är det låg upplösning, men lika stort som att se ett mellanformatsdia på ett ljusbord.

Jag kan bara svara för mig själv, men jag diskuterar teknik för att jag helt enkelt inte är ett dugg intresserad av att diskutera bilder. Jag vet redan vad jag vill åstadkomma och oftast varför jag inte så ofta når dit, och det är inget jag vill ha nån annans åsikter kring. Det kanske låter von oben eller korkat, men att undersöka och utforska hur man gör och tar bilder som man är nöjd med, är för mig en stor del av nöjet med foto. Det behöver liksom inte diskuteras, åtminstone inte om man inte fotar händelser eller dokumenterar något där etiska regler kan dryftas. Och det gör jag inte.

Har jag däremot utrustning som inte stör mig eller begränsar mig för mycket så slipper jag åtminstone distraheras av den, och det är viktigt för kunna låta bli att tänka på just utrustningen när jag fotograferar.

Jag tror heller inte att man kan lära sig komposition och estetik. Det är något man måste lista ut själv och det finns inga regler. Tror man det så har man missat något fundamentalt. "Reglerna" är bara en beskrivning av vad många människor tycker ser bra ut, men att de gör det sitter i våra gener. Det behövs inga regler. Ser det bra ut så är det bra.

Edit: Däremot inspireras man förstås av andra, och det kan ske genom diskussion. Men det är nog en fråga om personlighet. Jag tittar hellre på det jag vill avbilda än på andras avbildningar.

Jag tycker det digitala har bjudit på en fantastisk resa de senaste 15 åren som jag varit med. De först åren var hemska då min dåvarande kamera verkligen var skitdålig. Den pajade då anti-skak var version 1.0. Fokusproblem var legio med AF-system som var rent usla. Idag är de flesta av de stora tillverkarnas utrustning fantastiska rent tekniskt. Idag är inte tekniken i vägen som den faktiskt var då i början 2004-2005 och även länge efter det och därför känner jag idag att jag egentligen behöver intressera mig för vare sig kameror och objektiv längre rent tekniskt och jag deltar mycket sällan i några Sony-teknikforum längre.

Det fina nu är ju att tekniken äntligen låter mig nästan fullständigt fokusera på motiv, komposition och timing. Gör jag det så är det numera sällan jag tycker att jag missar det jag vill fotografera. Så har det verkligen varit. Då vet jag att jag nästan alltid får med mig grunddata att förädla vidare i efterbehandlingen. Dagens RAW-konverterare öppnar ju också möjligheter vi inte ens visste vi saknade 2005. 2005 var jag däremot helt galen på allt skit med min KonicaMinolta D7D och var ytterst nära att lägga ner allt vad digitalfoto heter. Det är en stor befrielse idag att i princip slippa bry sig om mycket av den kamerateknik man hela tiden var fången i förr.

Jag tror jag förstår det du skriver i de sista tre styckena och där tar du det ett steg till som jag nog inte tagit helt ut själv än när du beslutar att helt lita på dig själv istället för inlärda regler. Det kan vara en stor befrielse i det också.

Däremot har jag fortfarande en del hinder rent tekniskt med mina nya skrivarpapper och tillhörande profiler. De stör mig och det vill jag slippa störa mig på så det jobbar jag på. Jag tycker också mjukvaruutvecklingen är intressant och det kommer främst vara den jag kommer intressera mig av när det gäller tekniken för där tycker jag fortfarande att det sker så mycket som jag vill ta in och förstå då jag känner att det i en del avseenden helt kommer förändra min fotovardag. Jag ser fortfarand
Jag antar att du syftar på bloggen, och då får jag tacka. Själv menade jag nu bara aktivitet i forumen, där jag dragit ner till nästan noll. Det beror dels på att jag själv inte är särskilt intresserad av tekniken längre då jag (till slut) kommit fram till att jag har det jag vill ha, men det blir också ett moment 22 vad gäller generell aktivitet. Om ingen annan skriver så är det meningslöst att skriva själv om man nu inte vill hålla en monolog.

Kanske är det för att de sociala medierna tagit över, och på sätt och vis innebär det att människor pratar mer även på nätet med folk de redan känner, än som i forum där utbytet sker mellan okända människor. Det är väl både bra och dåligt antar jag. Själv försöker jag bry mig så lite som möjligt om vem som läser och skriver och som ämnen dryftas med. Det intressanta är vad som skrivs.
Kanske det är det bedrövliga svenska debattklimatet som smittat av sig, där man lägger mer vikt vid vem som sagt något än vad som faktiskt sagts? Ett slags ytlighet som blir ganska absurd när den granskas. Kanske är det också därför alla dessa "influencers" får så mycket uppmärksamhet. De kan hälla ur sig vilka dumheter som helst eftersom de redan uppnått idolstatus. Sånt är för mig helt obegripligt.

Edit: Ett annat gissel med sociala medier är dessa förbannade "algoritmer" som framhäver individer som redan har mycket uppmärksamhet. Intressanta inlägg från icke glorifierade människor drunknar eller försvinner när de sorteras bort av mjukvara som skiter fullständigt i innehållet. Det är vedervärdigt. På så vis föredrar jag forum alla gånger. Alla skribenter behandlas lika och har samma möjlighet att synas, och det går lätt att hitta tillbaka till en tråd eller ett inlägg man en gång läst. På Facebook är det borta för alltid om du inte vet vem som skrev det. Bortsorterat, passé, väck, efter att engångssensationen visat sig en endaste liten gång i det aldrig sinande flödet av slumpmässigt dravel.

Det tråkiga med debattklimatet är också att det är fullständigt förbjudet att ha fel idag och hemska tanke om någon dristar sig till att ändra sig efter moget övervägande eller att till att problematisera någon "etablerad mainstreamsanning" i ett resonerande tonläge. Det är dömt att misslyckas för sånt går inte idag.

Kunskapen om att sambandet test - antites -> syntes ökar våra möjligheter att tänka i grupp verkar helt ha fallit i glömska och enligt en del är det ju det som gjort oss så framgångsrika som art och att vi kan samarbeta i stora grupper men om man studerar hur det verkar fungera mestadels nu på sociala medier och även på FS, så fattar man ju inte att någon dragit de slutsatserna. Att vi dessutom sägs ha förmågan att samlas kring gemensamma berättelser som håller oss samman verkar även det motsägas av det som händer på nätet idag.

Just datorer är ju faktiskt ett exempel på systemtänkande där man kombinerar komponenter efter behov och ekonomi. Centralenhet, skärm(ar), tangentbord, mus, skrivare, scanner, nätverkslagring, osv.
Visst finns det kompakt-modeller i form av laptops och paddor, men än lever systemdatorerna.

En väsentlig skillnad är att datorkomponenter är kompatibla oavsett varumärke. Gränssnitten är standardiserade.
Vad skulle hända i kamerabranschen om de vågade ta det steget? Skulle vi få nya roliga diskussionsämnen på FS att ägna vår fritid åt i så fall?

Jag brukar handla hos Webbhallen och jag var inne och kollade för några dagar sedan och noterade att det knappt finns annat än gamingdatorer nu och laptops om man inte vill konfigurera en själv med Webbhallen Config.

De enda jag är intresserad av är en vanlig dator med ett NVIDIA-kort som har en hårrdisk på 5 GB och som stöder de senaste versionerna av trådlöst.

Det var inte lätt ! Sånt verkar knappt finnas idag.

Jag brukar handla hos Webbhallen och jag var inne och kollade för några dagar sedan och noterade att det knappt finns annat än gamingdatorer nu och laptops om man inte vill konfigurera en själv med Webbhallen Config.

De enda jag är intresserad av är en vanlig dator med ett NVIDIA-kort som har en hårrdisk på 5 GB och som stöder de senaste versionerna av trådlöst.

Det var inte lätt ! Sånt verkar knappt finnas idag.
Men den passar ihop med dina skärmar, skrivare, tangentbord etc. Systemet är större än centralenheten.

mvh Terje

Ursäkta Terje men jag ser nästan det berömda ljuset man förväntas se i tunneln :) Möjligen kommer även du se det när du kommer lite längre fram i "röret" du också.

Terje jag talade inte om bilderna vi skapar med våra kameror. Det jag talade om är att jag har svårt att se någon vidare framtid för systemkameraparadigmen.

Jag vet själv att t.o.m. 40 år gamla inskannade dian kan väcka oväntat intresse. De kan genom ödets nycker komma att väcka ett intresse vi inte hade en aning om att de kunde. Det kan t.o.m. komma till mig, som aldrig ens gjort anspråk på att kallas fotograf 40 år efter att dessa bilder tagits. Mina bilder kom mest till av en egentligen olycklig slump 1978 i april då jag och min fru råkade sitta kanske 10 meter bakom just den T55 tank som avfyrade den första stridsvagnsgranaten mot Försvarsministeriet i Kabul, som då låg bland många av de andra ministerierna runt Pashtunistan Square Det var då för drygt 40 år sedan som eländet började i Afghanistan med den s.k. Saur- eller April-revolutionen) och med de afghanska kommunisternas maktövertagande och det motstånd som sedan följde.

Momentet efteråt blåste alla fönster in över oss inne i restaurangen av den enorma tryckvågen. Hade det inte varit för de breda aluminiumjalusierna som tog det mesta av glaset, så hade vi alla som var där inne varit blinda idag. Alla som gjort lumpen kan relatera till detta men till skillnad från då var vi vid detta tillfälle fullständigt oförberedda på just den smällen. Det tog ett år innan vi slutade att reagera på höga ljud som exv. som är vanligt exv. när folk gifter sig i exv. Pakistan.

Jag hade alldeles innan detta hände tagit bilder av stridsvagnar och folksamlingar utanför och runt den stora rondellens påfartsvägar innan vi gick in på Khyber Restaurant och väntade på att PTT (Post, Telegram och Telefon kontoret skulle öppna så vi kunde skicka några vykort hem.

På något sätt fick USA:s gamla militärattache Brandon Burden som höll på att skriva en bok om sina många år i landet (han hade gjort minst 4 vändor i Afghanistan) syn på mina bilder i Fotosidans Blogg och han blev väldigt intresserad, då bilder från denna händelse är sällsynta. Eftersom inga av Fotosidans portfoliobilder indexeras av Google, så måste det berott på att de två bilder som ligger i den blogg jag skrivit i ämnet blivit synliga. Brandon har verifierat att dessa bilder är rätt unika även idag. Det fanns inga mobiltelefoner på denna tiden och det var inte särskilt många som gick omkring med systemkameror heller.

Så kan det gå när man är på fel plats vid fel tillfälle. Jag har varit på fel ställe fler gånger. En av de andra var i Uganda 1986 några månader efter det s.k. "Bush War" som pågått mellan 1981 till 1986

Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg - Fotosidan

Inte många utlänningar fanns i Uganda då. Även dessa bilder kan ha ett visst värde för eftervärlden.

En annan uppsättning bilder som idag kan ha ett visst intresse är de bilder jag tog i byn Kirtipur Nepal 1976. Där handlade det dock mer om att en del bebyggelse raserades i jordbävningen i bl.a. Katmandu-dalen 2015 tror jag det var. Denna då levande "medeltidsby" där det mesta stått stilla sedan dess blev delvis skadad och av de bilder jag tog så var några från det senare rätt hårt drabbade tempelområdet runt Durbar Square i Patan söder om Katmandu:

Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg - Fotosidan

Senast ändrad:
Jag vet ju att du vägrar att vara på Instagram, men kanske ge det en chans? Man måste ju inte följa de som man tycker gör dåligt arbete. Själv följer jag en mängd fotografer som inspirerar mycket. Att man kan fotografera med en potatis är ju utmärkt! Väldigt demokratiskt. Men allvarligt, visst är det låg upplösning, men lika stort som att se ett mellanformatsdia på ett ljusbord.
Nej, jag vägrar. Det är den sämsta plattform man kan tänka sig för oss som har några som helst krav på bilder och bildvisning. Till och med Facebook är tusen gånger bättre, trots sin absoluta värdelöshet.

Det sjukaste är att bilderna ÄR större än vad man kan se på Instagram. Men det går inte att förstora dem, eftersom det generalpucko som utvecklat sidan bara gjort det för mobil och skiter fullständigt i att det kanske finns folk som sitter vid en större skärm. Det tyder på svår obegåvning och/eller likgiltighet tycker jag, och det ska inte stödjas.
Sen ska vi bara inte tala om resten av gränssnittet. Ser du en video så har du ingen aning om hur lång den är, för det finns ingen tidsvisning och inget reglage för att kunna hoppa framåt eller backa. Du ska se videon utan att undra, punkt.
Vidare kan man inte se vilka bilder som andra angivit att jag tagit. För av nån anledning så tycks Instagram handla om att visa upp sig, inte sina bilder. Därför "lånar" mina vänner massor av bilder av mig, som jag tagit på dem. De taggas oftast med mitt användarnamn (ja, jag har ett, men jag vägrar ladda upp nåt) men det går alltså lik förbannat inte att leta sig fram till alla bilder jag tagit. Helt sjukt dåligt.

Varför använder folk den här smörjan? Jo, för att den är anpassad för något helt annat än foton, nämligen ego-boostande. Jag, jag, jag. Bara JAG, handlar hela konceptet om. Tack, men nej tack.

Det är en stor befrielse idag att i princip slippa bry sig om mycket av den kamerateknik man hela tiden var fången i förr.
Du har nog haft otur, Sten-Åke. Jag tyckte att digitalfoto blev en uppåtgående trappa redan från början med min första digitalkamera på 1.3 Mpixel (En Fuji MX-1700, 1999). Sen blev det bara bättre och bättre för varje år.

Ska du köra ett modernt operativsystem på den datorn? Med ett fönstersystem?
Det är väl uppenbart att 5GB för hårddisk är en felskrivning...

Sten-Åke, kolla in Dustin, de har hyfsat utbud. Titta även på hemsidorna för HP och Dell, där kan du säkert hitta en "vanlig" dator som passar.

Sorry för OT.

Fungerar det att titta genom en lupp på mobiltelefonskärmen för att upptäcka fler detaljer i bilden?
Fungerar det att titta genom en lupp på mobiltelefonskärmen för att upptäcka fler detaljer i bilden?
Ja, och trär man en nylonstrumpa över telefonen blir bilderna i färg också.

Nej, men lupp använde iallafall jag mest för att kolla om bilderna var skarpa, inte för att det gav en förhöjd upplevelse på något sätt.

Det som talar emot fördjupade diskussioner om bildens innehåll, personlig utveckling, foto-konstnärskap mm, är formatet. Därför vore det kul och höra vilka sajter som det antyds i tråden, funkar bättre än FS? Flera verkar söka sig till andra forum, men vilka?
Jag gillar forumtrådar med bilder i. En del sådana trådar har "förbjudit" diskussion, och det är kanske lite synd i en del fall (men inte i alla!). Bildtrådar med ett tema kan bli roliga att följa. Däremot tycker jag inte att det är så intressant att titta på de senaste bilderna i Galleri FS. Där ser man förvisso oftast tekniskt mycket bra bilder men det blir tämligen spretigt. En massa bilder i följd som inte har så mycket med varandra att göra får mig att tappa intresset.

Vad gäller diskussioner om bildinnehåll och liknande så är jag måttligt intresserad av diskussioner som består av allmänt tyckande. Jag vill läsa (eller lyssna på) personer som vet vad de pratar om. Folk som har utbildning när det gäller bildkonst, både i estetik och i historia. Det behöver inte nödvändigtvis vara akademiskt skolade personer (autodidaktik är ibland underskattat) utan huvudsaken är kunnandet.
Själv är jag inte så kunnig på dessa områden så jag suger åt mig allt jag ser av hög kvalitet.

Fotosidan har gjort en del försök att bjuda in kunniga personer för sånt här, men mest i pratmedia. Jag skulle hellre se skrivna artiklar som sen fortsätter i en diskussion i forumet. Det blir ofta för mycket brus (rundsnack) i ljudmedia, vilket får mig att tappa koncentrationen.

Det är bara fantasin som begränsar oss Terje. Men det kanske inte alls kommer vara de traditionella tillverkarna som kommer utveckla nästa generation avancerade kameror. De gamla tillverkarna kommer hamna i samma dilemma som vid övergången till spegellöst. De hade andra marknader att värna och därför tog de steget väldigt sent. Vem trodde Nikon skulle slira som de gjort de senaste åren för fem år sedan bara?
För fem år sen hade Nikon haft sitt första spegelfria kamerasystem på marknaden i fem år. Två år senare lade man ner det systemet.
Det blir spännande att se om deras nuvarande spegelfria system kommer att finnas lika länge på marknaden.

Nej, men lupp använde iallafall jag mest för att kolla om bilderna var skarpa, inte för att det gav en förhöjd upplevelse på något sätt.
Jag tyckte att det blev en bättre bildupplevelse att titta genom en lupp (men bäst blev det förstås med en projektor).
Vi är alla olika (utom han den där i Life of Brian som inte är det).

ANNONS
Götaplatsens Foto