Annons

Forumet på tomgång

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har lärt mig en hel del i tekniktrådar. (Kanske även tillverkarna) Tester görs ju av redaktioner för det mesta men även i tekniktrådarna finns en del argument baserade på egna beprövade erfarenheter och oftast över längre tid. Annars är jag totalt ointresserad av teknik. Jag sysslar med bilder och vill bara att prylarna ska underlätta eller som någon sade, att jag ska slippa tänka på dem när jag skapar. Där spelar ändå teknikutvecklingen en viss roll. Det är en del sökande mot att hitta just den utrustning jag behöver för just mina behov. Då har nog olika diskussionsforum både "här och där" betytt lika mycket som dedikerade experter. Diverse självutnämnd expertis på youtube finns det annars gott om för den som vill roa sig eller reta upp sig. Senaste åren har jag skulpterat med motorsåg och vinkelslip i trä. Det är samma sak med alla verktyg. Tekniken spelar roll. Innan jag hittade rätt studerade jag tester och omdömen på otaliga forum. Det tog tid men var lärorikt och sparade en del vedermödor. Jag brukar först kolla in experterna sedan olika forum. Om det finns möjlighet "tar jag i hand" och sedan om jag har råd...Men det är lätt att bli påverkad av att t.ex. NN tycker att CV gjort världens bästa objektiv till en bråkdel av priset för det ännu bättre av Leica. Lär känna dig själv så hittar du kanske rätt och lyssna ödmjukt på andras erfarenheter... I morgon startar SkidVM.

Det är bra med en tråd för man kan diskutera vad som helst, så länge det bidrar till forumaktivitet. :cool:

Nu är vi uppe i 62 inlägg om att forumet går på tomgång och vad man kan göra åt det.
Snabbt väcktes lusten hos några medlemmar att återigen sparka igång trådar om annat än utrustning. Dessa nyväckta trådar hankar sig fram på ettans växel. Samtidigt hittade någon en tråd från 2005 om blixtfoto och skrämde liv i den. Trådskaparen med en EOS 350D (alltså då 2005) fick tips om Godox-prylar för att styra sin blixt på distans.

Det är väl så vi kan öka varvtalet på forumet. Starta nya trådar, väck gamla till liv. Delta efter lust och förmåga i diskussionerna. Forumet är ju faktiskt inte den tekniska plattformen, som vi kan prata om i tredje person. Forumet är det givande mötet mellan oss medlemmar. Forumet är vi!

- Foto har liksom "peakat". Den tekniska utveckling fortsätter men har en avtagande marginalnytta och därför finns det mindre intressant att diskutera, skrev Anders Jonsson och där ligger också min känsla.

Forumet är fullt av ”Vilken kameran skall jag köpa ? ”.
Eftersom snart sagt alla kameror har tillräckligt bra prestanda för de flesta , så blir råden därefter.
” Du måste ha fullformatare annars tar ekvivalenten dig” är den typ av svar som får mig att tröttna lite.
När den rekommenderade kameran kostar fem gånger mer än trådskaparens maxtak , då börjar urspårningen, som kan bli total.

- Foto har liksom "peakat". Den tekniska utveckling fortsätter men har en avtagande marginalnytta och därför finns det mindre intressant att diskutera, skrev Anders Jonsson och där ligger också min känsla.

Forumet är fullt av ”Vilken kameran skall jag köpa ? ”.
Eftersom snart sagt alla kameror har tillräckligt bra prestanda för de flesta , så blir råden därefter.
” Du måste ha fullformatare annars tar ekvivalenten dig” är den typ av svar som får mig att tröttna lite.
När den rekommenderade kameran kostar fem gånger mer än trådskaparens maxtak , då börjar urspårningen, som kan bli total.
Jag kan inte riktigt känna igen mig din beskrivning av ämnena som är aktuella just nu.

Detta är vad jag ser när jag kollar i listan över vilka diskussioner som pågår. Här finns alla smaker:

Canson Infinity Etching Rag - skrivarpapper
Handla grejor från Ebay
Startracker för kompensation av jordrotationen
På dagen för ett år sedan..
Sony A1 - ny kamera från sony
Panasonic G9 - Bildstabilisering
Vilka bildredigeringsprogram är användbara i Linux?
På dagen för tio år sedan
Kan inte ändra betalningsinformation hos Adobe
Canon ef -> eos r adapter
Fyra blinkande lampor på DJI Remote Controller
Dagens REA-tips (inga kommentarer till tipsen i tråden)
Vad kan jag ta bort?
SpyderX-kalibreringsproblem efter uppdatering av Windows
Färghantering och Utskrifter
Canon EOS M6 Mark II
Stabil kulled som stannar där man vill?
C stand stativ
Pratar i telefon..
Bildforum: No Words
Slutarljud (samt spegel) och djurfotografering
Dive buddy sökes runt GBG

Jag har lärt mig en hel del i tekniktrådar. (Kanske även tillverkarna) Tester görs ju av redaktioner för det mesta men även i tekniktrådarna finns en del argument baserade på egna beprövade erfarenheter och oftast över längre tid. Annars är jag totalt ointresserad av teknik. Jag sysslar med bilder och vill bara att prylarna ska underlätta eller som någon sade, att jag ska slippa tänka på dem när jag skapar. Där spelar ändå teknikutvecklingen en viss roll. Det är en del sökande mot att hitta just den utrustning jag behöver för just mina behov. Då har nog olika diskussionsforum både "här och där" betytt lika mycket som dedikerade experter. Diverse självutnämnd expertis på youtube finns det annars gott om för den som vill roa sig eller reta upp sig. Senaste åren har jag skulpterat med motorsåg och vinkelslip i trä. Det är samma sak med alla verktyg. Tekniken spelar roll. Innan jag hittade rätt studerade jag tester och omdömen på otaliga forum. Det tog tid men var lärorikt och sparade en del vedermödor. Jag brukar först kolla in experterna sedan olika forum. Om det finns möjlighet "tar jag i hand" och sedan om jag har råd...Men det är lätt att bli påverkad av att t.ex. NN tycker att CV gjort världens bästa objektiv till en bråkdel av priset för det ännu bättre av Leica. Lär känna dig själv så hittar du kanske rätt och lyssna ödmjukt på andras erfarenheter... I morgon startar SkidVM.

Men ibland blir man ju faktiskt knockad av vad en del av dessa yngre förmågor kan hitta på och få till.

Min fru gillar Husdrömmar (jag så där) men sist var det ju magiskt med två unga människor som köpte ett vattenskadat ras till gammal skola. Arkitekten Gert Wingård tittade i kors och undrade hur det skulle gå för dessa rätt späda typer som uppenbarligen tagit sig vatten över huvudet. De hade aldrig tagit sig an ett hus tidigare, hade inga vettiga ritningar eller kunskaper eller kände några som hade det i någon större grad heller.

Pengar hade de inte heller. Så de skulle i princip göra allt själva (hur svårt kan det va?? :cool: ). Ett 350 m2 stort hus i två våningar (samt en liten stuga/villa i tegel den med) skulle renoveras men de hade en skitsumma i budgeten med tanke på vad som skulle göras. Tidplanen var tight. Taket läckte och de hade ingen koll alls på allt vatten i källaren till en början. De hade köpt huset UTAN att besiktiga det ens. Wingård var minst sagt skeptisk till husets tillstånd. Både vänner och Wingård tyckte dessutom att nybyggarparet var lite väl unga och oerfarna för att kunna lyckas med uppgiften.

Ett drygt år senare är de klara innan den planerade tidplanens utgång. De hade även i princip kunnat hålla den tajta budgeten också (om de nu inte passat på att bygga en helt fantastisk pol också i trädgården och en riktig jätteveranda i betong samt renoverat det lilla huset som också ingick i köpet, till killens syster). Så därför hade dragit över med 100 000.

Hur hade de lyckats med allt detta? Det visade sig att de var verkliga mästare på återbruk och att de hade helt oanade talanger. De lyckades också verkligen hålla sams mitt i allt. Huset var så fantastiskt när det var färdigt att t.o.m. Gert för en gångs skull blev mållös. På frågan om hur de kunnat lösa allt svarade de att de Googlat på Internet och kollat på Youtube-videos för att lära sig hur man skulle gå till väga. Googlat på Internet och sett på Youtube!! En hel del kompisar hjälpte till också några helger i bl.a. trädgården (så den var ju klar också förstås) och inte minst ett gäng gamla oldboys som ställde upp i deras snickarverkstad med killen och gjorde en del specialsnickerier till bl.a. köket.

Jag har nog aldrig sett Wingård så ödmjuk inför vad några ungdomar kunnat prestera på rekordtid men minimal budget. Tjejen var dessutom synbart gravid. Det var helt otroligt så missa inte detta på SVT om ni inte sett det redan.

Det finns uppenbarligen ett visst hopp om ungdomen även idag och för framtiden! Det verkar som om du är lite lika dan :) i ditt sätt att ta dig an saker.

Senast ändrad:
Men ibland blir man ju faktiskt knockad av vad en del av dessa yngre förmågor kan hitta på och få till.

Min fru gillar Husdrömmar (jag så där) men sist var det ju magiskt med två unga människor som köpte ett vattenskadat ras till gammal skola. Arkitekten Gert Wingård tittade i kors och undrade hur det skulle gå för dessa rätt späda typer som uppenbarligen tagit sig vatten över huvudet. De hade aldrig tagit sig an ett hus tidigare, hade inga vettiga ritningar eller kunskaper eller kände några som hade det i någon större grad heller.

Pengar hade de inte heller. Så de skulle i princip göra allt själva (hur svårt kan det va?? :cool: ). Ett 350 m2 stort hus i två våningar (samt en liten stuga/villa i tegel den med) skulle renoveras men de hade en skitsumma i budgeten med tanke på vad som skulle göras. Tidplanen var tight. Taket läckte och de hade ingen koll alls på allt vatten i källaren till en början. De hade köpt huset UTAN att besiktiga det ens. Wingård var minst sagt skeptisk till husets tillstånd. Både vänner och Wingård tyckte dessutom att nybyggarparet var lite väl unga och oerfarna för att kunna lyckas med uppgiften.

Ett drygt år senare är de klara innan den planerade tidplanens utgång. De hade även i princip kunnat hålla den tajta budgeten också (om de nu inte passat på att bygga en helt fantastisk pol också i trädgården och en riktig jätteveranda i betong samt renoverat det lilla huset som också ingick i köpet, till killens syster). Så därför hade dragit över med 100 000.

Hur hade de lyckats med allt detta? Det visade sig att de var verkliga mästare på återbruk och att de hade helt oanade talanger. De lyckades också verkligen hålla sams mitt i allt. Huset var så fantastiskt när det var färdigt att t.o.m. Gert för en gångs skull blev mållös. På frågan om hur de kunnat lösa allt svarade de att de Googlat på Internet och kollat på Youtube-videos för att lära sig hur man skulle gå till väga. Googlat på Internet och sett på Youtube!! En hel del kompisar hjälpte till också några helger i bl.a. trädgården (så den var ju klar också förstås) och inte minst ett gäng gamla oldboys som ställde upp i deras snickarverkstad med killen och gjorde en del specialsnickerier till bl.a. köket.

Jag har nog aldrig sett Wingård så ödmjuk inför vad några ungdomar kunnat prestera på rekordtid men minimal budget. Tjejen var dessutom synbart gravid. Det var helt otroligt så missa inte detta på SVT om ni inte sett det redan.

Det finns uppenbarligen ett visst hopp om ungdomen även idag och för framtiden! Det verkar som om du är lite lika dan :) i ditt sätt att ta dig an saker.

Jo man har sett några andra liknande program, några har faktiskt mycket pengar också, fast inte i detta fallet då, 350 m2 elen blir nog inte billig eller. Roligt vad dom promenerar långt när dom gör sina besök, väntar på Robert Gustavsson imitation med sådana här projekt, har du sett när en familj var i Italien och rustade en våning, med bägge två som hade jobb i Sverige och flera barn, det tog sin tid minsann.

Hej, Sten-Åke, så jäkla ung är jag inte. Jag fyller 68 i år. Jag hatar dock Gerts ”borgeois kindpussar” så jag undviker helst programmet. Men det kanske pandemien har botat. Har aldrig känt mig gammal. Jag är nyfiken och umgås över åldersbarriärer. Jag har kolleger över 80 bast mellan och under 30 och aldrig att jag känner mig förlegad. När jag någon gång träffar de yngstas föräldrar hajar jag till och blir påkommen om min ålder. Men va fan, titta på resultaten. Det vi åstadkommer med vår konst i samtiden är i bästa fall tidlöst. Det går att debattera om så klart. Jag skiljer inte på fotografi och andra tekniker. Jag använder mig av det jag behöver för mina behov. För mig är en kamerautrustning ett verktyg inte mer värt än en blyertspenna. Men så mycket dyrare. Den digitala fototekniken är direkt men som du även påpekar, efterbehandlingen utvecklas hela tiden. Jag är rastlös och får direkt svar...som med en blyertspenna eller med färg och pensel med snabbt torkande färger eller med en motorsåg i en trästock. Med en motorsåg går det inte att ta om. Så felen finns där för evigt. Men i min värld är felen, dissonansen, det skeva så mycket mer värt än det perfekta resultat. Det ger liv. ”I ögonblicket skådar vi evigheten.” Därför är inte heller förekomsten av en eller annan solreflex störande. Det vi omfattar i stundens ingivelse är också det jag fotograferar. Det jag ser. Absolut gehör...det är skillnad på att titta och att se. Den utrustning jag har är ett resultat av att se. Jag har fått stipendier från konstnärsnämnden som sett ett värde i det jag ser och omsätter med mina bilder. Måleri skulptur så väl som foto. Det jag vill berätta om behöver nu en kamerautrustning och den har jag kunnat skaffa tack vare mina stipendier. Jag hade mycket väl kunnat köpa den senaste dyraste kameran med de mest perfekta kliniska objektiv som nu finns med skärpa från hörn till hörn från centrum till periferi men det är inte det jag behöver. Jag fotar bara manuellt så gårdagens artefakter passar mig väldigt bra. Nu har jag en kollektion objektiv som passar väldigt bra för den berättelse jag håller på med. Ett flertal objektiv från slaktade diaprojektorer ingår också i arsenalen. Adaptrar till dessa olika diametrar har jag googlat fram och köpt från en entusiast i Ryssland. Nu skulle jag kunnat fortsätta med en genial innovation från en ung innovatör från Estonia när det gäller grafitti och en robotprinter som med bluetoothöverföring av bilder från mobila enheter kan spraya på och klättra på husväggar. En utveckling av nya färger för ändamålet med nanoteknik som vida överskrider bygg/färgbranchens hållbarhet m.m. Utveckling av en ny typ skrivarhuvuden med samma nanoteknik där färgerna inte fastnar i munstyckena och inte behöver rengöras. Samarbete med ljustekniker kreatörer marknadsförare forskare o.s.v. En ny internetbaserad plattform i dess kölvatten som hela tiden utvecklas med respekt för att lyfta olika kompetenser oavsett utgångspunkter... att lära av varandra. Men det orkar jag inte ta i kväll. Så kanske mer om det senare. Hopp finns det alltid...

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto