Modelle
Aktiv medlem
Jag har lärt mig en hel del i tekniktrådar. (Kanske även tillverkarna) Tester görs ju av redaktioner för det mesta men även i tekniktrådarna finns en del argument baserade på egna beprövade erfarenheter och oftast över längre tid. Annars är jag totalt ointresserad av teknik. Jag sysslar med bilder och vill bara att prylarna ska underlätta eller som någon sade, att jag ska slippa tänka på dem när jag skapar. Där spelar ändå teknikutvecklingen en viss roll. Det är en del sökande mot att hitta just den utrustning jag behöver för just mina behov. Då har nog olika diskussionsforum både "här och där" betytt lika mycket som dedikerade experter. Diverse självutnämnd expertis på youtube finns det annars gott om för den som vill roa sig eller reta upp sig. Senaste åren har jag skulpterat med motorsåg och vinkelslip i trä. Det är samma sak med alla verktyg. Tekniken spelar roll. Innan jag hittade rätt studerade jag tester och omdömen på otaliga forum. Det tog tid men var lärorikt och sparade en del vedermödor. Jag brukar först kolla in experterna sedan olika forum. Om det finns möjlighet "tar jag i hand" och sedan om jag har råd...Men det är lätt att bli påverkad av att t.ex. NN tycker att CV gjort världens bästa objektiv till en bråkdel av priset för det ännu bättre av Leica. Lär känna dig själv så hittar du kanske rätt och lyssna ödmjukt på andras erfarenheter... I morgon startar SkidVM.