Annons

fot i en kyrka

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
fota i en kyrka

skall fota lite bilder i kyrkan på ett bröllop på lördag coh när jag rekade igår så var det MÖRKT... någon som har ltie vettiga tips hur man kan göra?? vill inte skruva upp ISO för mycket heller..

Senast ändrad:
När jag har fotat bröllop, så föredrar jag så långt det går att fota utan blixt. Jag har fått känslan av att blixten både tar uppmärksamhet och i viss mån "plattar till" bilden. Dock är det i vissa fall oundvikligt när det är riktigt mörkt.

Vad har du för objektiv som du har tänkt att använda? Använd så ljusstarka objektiv som möjligt. Om du inte äger något själv - försök att låna/hyra av någon.

Arbeta med stativ! Om du vill ha en flexiblare lösning så kommer du ganska långt med ett enbensstativ.

Mvh //Peter

MK2:an ska ju vara väldigt bra på höga ISO, så 400 eller eventuellt 800 borde ju fungera.

Såg även att du hade ett 70-200/2,8 i väskan. Jag kör själv med en sådan fast med IS. Det fungerar väldigt bra i kombination med enbensstativ. Jag försöker också gärna hålla mig lite på avstånd. Speciellt under själva vigselakten. Därav flitigt användande av telegluggen. Dock är det ju väldigt varierande från kyrka till kyrka. En del är ju så trånga så man nästan kan hålla brudbaret i handen eller riskerar att fälla prästen med stativbenet (!) =o)

24-70 är ju inte dum annars! Den har jag saknat på många bröllop. Alternativet har varit 17-40/4, men då är ljusstyrkan på gränsen ibland.

Mvh //Peter

Bättre att köra upp ison än att bilderna blir suddiga, 1d2 klarar iso 1600 utan problem. Va bara noga med att medela kunden i förväg. Hade ett bröllop i en extremt mörk kyrka, iso 3200 gav mig 1/60 f/2.0

Körde dock en del blixt i taket med iso 1600 och f/2.8

iso 3200 bilderna är brusiga med brudparet är mkt nöjda ändå.

Jag tycker att ISO1000 ser helt OK ut! Imponerande lågt brus om jag jämför med min egen 10D! Jag tycker helt klart det är bättre med ett högre ISO än att använda blixten.

Fin kyrka, men det verkar vara väldigt mörkt! Fördelen med att inte ha fönster bakom/brevid altaret är ju att du slipper få ett konstigt blandljus med blåstick som följd, vilket har ställt till det rejält för mig ibland.

Jag antar att stearinljusen kommer vara tända under vigseln?! Dessa kommer nog lysa upp ytterligare och dessutom ge ett fint ljus i brudparets ansikten om du ska ta närbilder.

Mvh //Peter

Solen går ner ca. 15:30 beroende på var i Sverige kyrkan befinner sig.
Så om vigseln är runt 15-16tiden så är du beroende av antingen kyrkans innebelysning eller blixten.

Jag brukar köra med 1600 ISO utan problem (tala om för brudparet att det kommer bli lite brusigare) och ett enbensstativ är att rekommendera.
Bättre lite brus i bilden än en suddig bild.

Är det mycket högt i tak i kyrkan (det är det oftast) så kommer blixten inte orka länge om det bara körs på vanliga AA-batterier.

Att avgöra brus gör man enklast på en fullstor bild. Inte nedskalad för webben.

viglseln är 16:00 i göteborg, Jag hade räknat att det itne är något ljus utifrån som kommer att hjälpa utan att man får köra med befintlig belysning.

Jag har nu oxå lagt upp bilderna i fullformat om någon orkar och har lust.

Tack för alla svar hittils, det har hjälpt mitt självförtroende en hel del...

defiant skrev:
viglseln är 16:00 i göteborg, Jag hade räknat att det itne är något ljus utifrån som kommer att hjälpa utan att man får köra med befintlig belysning.

Jag har nu oxå lagt upp bilderna i fullformat om någon orkar och har lust.

Tack för alla svar hittils, det har hjälpt mitt självförtroende en hel del...

Jag kollade in den stora bilden och jag kan bara hålla med Christel. Imponerande kvalitet.

Var i Göteborg är det? *nyfiken* Jag var i en liten kyrka på Särö och fotade ett bröllop för ett tag sedan... Där var det också rätt så dåligt ljus och om möjligt ännu trängre runt altaret. =o) Det är en spännande utmaning att plåta bröllop!

Har du plåtat många bröllop innan?

Mvh //Peter

En möjlighet kan ju vara att träffa brudparet innan själva vigseln och ta några bilder med studiobelysning ev. arrangera med präst för att få med ringväxling o annat, hänger på att kyrkan är ledig och att man kanleva med "fusket" Sedan fotografera utan blixt med högre iso under själva vigseln. Då får man garanterat några bilder som håller för förstoring, har själv gjort på de här sättet.
Bengt

peter_wahlström skrev:
Jag kollade in den stora bilden och jag kan bara hålla med Christel. Imponerande kvalitet.

Var i Göteborg är det? *nyfiken* Jag var i en liten kyrka på Särö och fotade ett bröllop för ett tag sedan... Där var det också rätt så dåligt ljus och om möjligt ännu trängre runt altaret. =o) Det är en spännande utmaning att plåta bröllop!

Har du plåtat många bröllop innan?

Mvh //Peter

det är Annebergs kyrka toro jag det heter strax söder om Lindome...

jag antar att jag kanske måste lägga upp lite bilder sen, det tar dess värre någon dryg vecka innan dom kommer upp dock pga en kurs utanför stan...

bengtjakobsson skrev:
En möjlighet kan ju vara att träffa brudparet innan själva vigseln och ta några bilder med studiobelysning ev. arrangera med präst för att få med ringväxling o annat, hänger på att kyrkan är ledig och att man kanleva med "fusket" Sedan fotografera utan blixt med högre iso under själva vigseln. Då får man garanterat några bilder som håller för förstoring, har själv gjort på de här sättet.
Bengt

ideen är ju lysande, borde ha tänkt på detta innan så man kunde planera detta lite mer.. men man kan någ få bruden att hoppa i klänninngen igen vid ett senare tillfälle (om hon inte ätit för mycket tårta) för att ta studio bilder.. man kan kanske vara i Kyrkan oxå när den inte används...

defiant skrev:
ideen är ju lysande, borde ha tänkt på detta innan så man kunde planera detta lite mer.. men man kan någ få bruden att hoppa i klänninngen igen vid ett senare tillfälle (om hon inte ätit för mycket tårta) för att ta studio bilder.. man kan kanske vara i Kyrkan oxå när den inte används...

Klänningen är säkert okej, men tänk på eventuell håruppsättning som kanske inte är lika enkel. Även blommorna håller inte hur länge som helst.

Lycka till!! Du får berätta hur det gick sedan.
Mvh //Peter

jag vill inte göra dig nervös men tänk på att det är bara en chans du har på dig.
se till att du har flera minnen ifall ett skulle krångla.
det bästa är att ha en extra kamera oxå om det är möjligt.
bränn en kopia på bilderna eller lägg dom på ytterligare en hårddisk så fort du kan, efteråt, så du har en backup.

Har jag glömt något nu??

*Laddat batteriet
*Batteri till blixten
*Minnes kort (3st)
*Stativ
*Omnibouncen

en helt annan fråga än om bilderna, vad brukar ni ha på er?? finklätt? foto kläder (typ väst mm)?? eller bara "Vanliga" kläder??

Jag tror det är viktigt att "smälta in" så att focus hamnar på brudparet och inte på fotografen
i "konstiga kläder-västar", alltså finklätt.Mer typ anhörig med kamera, så skulle jag i alla fall ha velat ha det som brudgum.
Bengt

ANNONS
Götaplatsens Foto