Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i solsken med 450d!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag börjar fundera på om du egentligen kan särskilt mycket om foto själv eller om du bara mår gott av att kräka ur dig spydigheter? För de poster jag har sett från dig bygger alltför ofta på vilda gissningar och grova generaliseringar.

Klart man kan köpa en avancerad kamera utan att ha någon förkunskap om foto? Hur ska man annars lära sig foto? Genom att tröttsamt läsa sida upp och sida ner i böcker och webbsidor? Bättre anser jag att börja gå ut och knäppa och parallellt lära sig teorin efterhand. Har man en kamera så kommer även motivationen till att lära sig mer. Och då är det säkrast att skaffa sig en kamera med många möjligheter där man själv är begränsningen.

Spydigheten får du nog stå för själv!
Jag gissar vilt och ger grova generaliseringar, anser du, - ge då några exempel på detta?

Klart man kan köpa en avancerad kamera, utan att ha någon förkunskap om foto!
Ja visst, har jag påstått något annat!
Kan köpa och använda, ja, men det krävs mera av fotografen med en D-SLR, än med en kompakt kamera.

Bildfilen från min Canon G9, med standardinställningar från fabrik, blev bättre än vad standardinställningarna från fabrik gav på min Sony A200 och Sony A900!
Av egen lång erfarenhet, ingen vild gissning och grov generalisering.

Frågan är väl snarare, - vilken erfarenhet har du egentligen själv, inte mycket vad jag se, relativt nyligen, december 2008, köpt din första D-SLR, alltså bara för några månader sedan?
:), :), :)

Spydigheten får du nog stå för själv!
Jag gissar vilt och ger grova generaliseringar, anser du, - ge då några exempel på detta?

Tja vad sägs om ditt inlägg i köpråd av Canon t.ex.

LarsBorg skrev:
"Alla tips om Canon 40D kommer från ägare till just en Canon 40D, glöm inte det, nu går alla tillverkare av systemkameror in för kompakta kamerahus, vilket gör en Canon 40D ganska ointressant om några år, för hobbyfotografen, bilderna blir inte bättre från en Canon 40D, än från en Canon 450D/500D, Canon 40D är visserligen ett mera avancerat kamerahus, men vad hjälper det, när det är tyngre och större, samt en generation äldre än dagens D-SLR ...."​

Själv valde jag bort 500D just för att den var för liten att hålla i. Men jag är kanske den enda amatörfotografen i ett par skor som faktiskt vill ha en rejälare kamera för hanteringens skull? Jag är kanske också den enda amatörfotografen som tycker mig kunna minimera skakoskärpa med lite mer tyngd i kamerahuset. Och alla vill att det ska börja tillverkas mindre batterigrepp som tar minimal plats på huset??
Nej, det är nog bara jag som är udda, och vad vet jag som bara haft systemkamera sen december (men fotat digitalt sedan -98).

Tja vad sägs om ditt inlägg i köpråd av Canon t.ex.

LarsBorg skrev:
"Alla tips om Canon 40D kommer från ägare till just en Canon 40D, glöm inte det, nu går alla tillverkare av systemkameror in för kompakta kamerahus, vilket gör en Canon 40D ganska ointressant om några år, för hobbyfotografen, bilderna blir inte bättre från en Canon 40D, än från en Canon 450D/500D, Canon 40D är visserligen ett mera avancerat kamerahus, men vad hjälper det, när det är tyngre och större, samt en generation äldre än dagens D-SLR ...."​

Själv valde jag bort 500D just för att den var för liten att hålla i. Men jag är kanske den enda amatörfotografen i ett par skor som faktiskt vill ha en rejälare kamera för hanteringens skull? Jag är kanske också den enda amatörfotografen som tycker mig kunna minimera skakoskärpa med lite mer tyngd i kamerahuset. Och alla vill att det ska börja tillverkas mindre batterigrepp som tar minimal plats på huset??
Nej, det är nog bara jag som är udda, och vad vet jag som bara haft systemkamera sen december (men fotat digitalt sedan -98).

Bra, vi på detta forumet måste ha en korrekt ton särskilt mot nykomlingarna så att det tror att fortograferna här är lika "trevliga" som de sura gubbarna på balkongen i "The Muppet Show".

Annelaisan: Vad kul, lycka till med fotandet.

Mitt råd är... prova, prova och testa.
Sedan är de ju alltid bra att höra med nån som har hållit på lite längre, ofta små använbara tips att komma med. Speciellt vid lite klurigare situationer.

Får du se sedan vart ditt intresse tar dig. Jag tyckte själv att systemkameran var tung och bökig att plocka med sig i början (var ju van kompaktkamera) Men nu kör jag bara systemkameran, så värt det. =)

Nädå, det finns allt minst ytterligare ett par skor här, på mina fötter. Jag har 400D och 40D, och tycker också att 400D är för liten för att den ska vara vettig att hantera, batterigreppet till trots.

Men det är många som blandar ihop om man ska bära kameran eller fotografera med den.

Säger jag, som inte haft någon riktig digital kamera förrän 2006, men haft riktig kamera sen 1975.

Först lite om debattklimatet här på forumet. Det är nog inte så farligt menat även om jargången kan verka lite rå ibland, det är så olika i olika miljöer och så ser det ju värre ut i skrift än då man kan tala direkt till varandra.
Så till ämnet. jag har visserligen en EOS 400D, som jag tycker är en alldeles förträfflig kamera, 450D som är en vidareutveckling av den är nog inte sämre. Man ser då och då här på forumet att "nybörjare" har en del problem med olika saker, en del har övertro på automatiken och förväntar sig att den dyra fina kameran ska fixa bilderna, och visst är de moderna kamerorna fantastiska men man måste också liksom med bilar kunna hantera dem. Själv köpte jag min första egna kamera, en tung Konica T3 1973 dessförinnan var det familjekamerorna helt manuella utan någon som helst automatik som gällde, man växte så att säga in i hur det hela fungerade på ett annat sätt än dagens nybörjare. Jag saknar inte på något sätt tyngden i tidigare kameror och jag har inga som helst problem med vare sig låg vikt eller grepp på 400D, att jag ibland önskar funktioner som de dyrare modellerna har är en annan sak men även den enklaste av dagens kameror är ett tekniskt underverk mot det jag började med. Även om man inte alltid använder råformat så ger lite pyssel med inställningar av "bildstilar", etc. bilder som man vill ha dem, man måste inte ha kameran i "standardläge" på samma sätt som man inte behöver köra av vägen i första böj därför att ratten stod rakt fram på bilen vid leveransen.
Lycka till

ANNONS