larsborg
Aktiv medlem
Jag börjar fundera på om du egentligen kan särskilt mycket om foto själv eller om du bara mår gott av att kräka ur dig spydigheter? För de poster jag har sett från dig bygger alltför ofta på vilda gissningar och grova generaliseringar.
Klart man kan köpa en avancerad kamera utan att ha någon förkunskap om foto? Hur ska man annars lära sig foto? Genom att tröttsamt läsa sida upp och sida ner i böcker och webbsidor? Bättre anser jag att börja gå ut och knäppa och parallellt lära sig teorin efterhand. Har man en kamera så kommer även motivationen till att lära sig mer. Och då är det säkrast att skaffa sig en kamera med många möjligheter där man själv är begränsningen.
Spydigheten får du nog stå för själv!
Jag gissar vilt och ger grova generaliseringar, anser du, - ge då några exempel på detta?
Klart man kan köpa en avancerad kamera, utan att ha någon förkunskap om foto!
Ja visst, har jag påstått något annat!
Kan köpa och använda, ja, men det krävs mera av fotografen med en D-SLR, än med en kompakt kamera.
Bildfilen från min Canon G9, med standardinställningar från fabrik, blev bättre än vad standardinställningarna från fabrik gav på min Sony A200 och Sony A900!
Av egen lång erfarenhet, ingen vild gissning och grov generalisering.
Frågan är väl snarare, - vilken erfarenhet har du egentligen själv, inte mycket vad jag se, relativt nyligen, december 2008, köpt din första D-SLR, alltså bara för några månader sedan?