Annons

fota skate

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
jag är väl så mycket amatör som man kan bli när de gäller att fota..
men jag har börjat fota när folk skejtar och tycker de är riktigt kul, men jag skulle vilja veta vilka inställningar man ska ha för att få bilden så skarp som möjligt, alltså utan att de syns att de rör sig för mycket. Ska man ha med eller utan blixt ? Skulle de vart bättre om man köpte en externblixt? ps jag har en canon eos 500d, 18-55mm
vet att frågorna låter totalt iq befriade men skulle blivit jätte glad om någon kunde svara på ett snällt sätt ändå. mvh kajsa

Jag har fotat endel snowboardbilder men lite skate också, de är ungefär samma teknik enligt mig. Det man ska tänka på är o ha en kort slutare runt 1/1000. I och med att ja fotat mest snowboard har man ju solljuset så blixten fyller inte så stor funktion men är du i en skatehall eller så kan man få väldigt snygga effekter med en extern blixt och ljussättning och hela kittet :D.

Personligen så gillar jag att man försöker vara ganska nära händelsen men zooma ut ganska mycket, på så sätt känns bilden mer fartfylld i mina ögon. Ta inte bara fotot ståendes från samma vinkel hela tiden. Testa alla möjliga olika vinklar, uppifrån och underifrån såväl fram som bak. ja du fattar :)

http://www.beyondphototips.com/2008/11/29/19-radical-skateboard-photography-tips/
Ganska bra guide till o hitta bra vinklar och sådant :)

Lycka till.

Var inte rädd för lite längre slutartider när det gäller sport, det visar oftast rörelse bättre än vad korta slutartider gör. Experimentera är egentligen nyckelordet, och eftersom du fotograferar digitalt så har du ingenting att förlora, inga dyra framkallningskostader med mera. Så gå på känn.. testa panorera med rörelsen och kör med en längre slutartid. Lek också med extrema närbilder både på åkare och brädor och naturligtvis vinklar så som du redan fått tips om.

/ Magnus

Testa också kortare slutartider med extern blixt för att få med rörelseoskärpa men endå frysa skatearen. På mina blixtar finns det något som heter rear curtain vilket betyder att blixten utlöser i slutet av exponeringen.

1/500 i slutar tid

Hejsan!
jag är väl så mycket amatör som man kan bli när de gäller att fota..
men jag har börjat fota när folk skejtar och tycker de är riktigt kul, men jag skulle vilja veta vilka inställningar man ska ha för att få bilden så skarp som möjligt, alltså utan att de syns att de rör sig för mycket. Ska man ha med eller utan blixt ? Skulle de vart bättre om man köpte en externblixt? ps jag har en canon eos 500d, 18-55mm
vet att frågorna låter totalt iq befriade men skulle blivit jätte glad om någon kunde svara på ett snällt sätt ändå. mvh kajsa

räcker länge faktiskt upp me isot bara det klarar den kameran mvh johan

ANNONS
Götaplatsens Foto