Annons

fota sport med D300

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
Hej alla nikon vänner!

Va ute igår på årets första rally tävling med min d300. men resultatet blev inte riktigt som jag tänkte mig. någon som har användbara tips va gäller kamera inställningar för fotografering av motorsport?

rallipics skrev:
Hej alla nikon vänner!

Va ute igår på årets första rally tävling med min d300. men resultatet blev inte riktigt som jag tänkte mig. någon som har användbara tips va gäller kamera inställningar för fotografering av motorsport?

Hej Nicklas

Det finns en hel del trådar som berör ämnet. Vad är det som felar?

Re: Re: fota sport med D300

Marcus Hellberg skrev:
Hej Nicklas

Det finns en hel del trådar som berör ämnet. Vad är det som felar?

hittade inget fokus, de va största problemet, ljust o allt sån gick nog bra, även när solen gick ner, kan ju tillägga att jag va väldigt överraskad hur högt iso man kunde använda. men fokus va det väldiga problem med

Och vilket fokus-läge körde du? Jag tycker att dynamiskt 9-punkters AF-C verkar fungera bäst för mig, men det förutsätter ju att du hinner välja fokuspunkt och kan hålla den någorlunda rätt på ditt huvudobjekt.

iso 250
bländare f/7,1
slutar 1/400
af-c
dynamiskt oråde 21 punkt
brännvidd 200mm

Bilagor

• dsc_1580.jpg
    dsc_1580.jpg
    39.8 KB · Visningar: 522
Det ser väl inte så oskarpt ut (såvitt det går att bedöma på denna lilla bild). Dock är väl frågan om 1/400s är tillräckligt kort för att inte bilens rörelse (eller din (o)förmåga att panorera perfekt) gör den lite suddig. På 200 mm skulle jag nog vilja ha 1/300 s eller kortare för stillastående motiv. För motiv i rörelse, som detta, skulle jag behöva betydligt kortare för att inte ge oskärpa, antingen från min oförmåga att panorera perfekt och motivets rörelse.

Ja? Förutom att du använt lite väl gul vitbalans, så ser det väl helt okej ut, rent skärpemäsigt. Bilen rör sig väl med en hastighet av 30 meter i sekunden, alltså 3 cm per 1/1000 dels sekund. Panorering is the shit - även på "korta" tider.

mm, kan va, ännu väldigt ovan med kameran, har d70 från förut, och d300 skiljer sig ju ganska mycket från den. men bara att bege sig ut i rally skogen igen inkommande helg. tillsist hittar man väl nog rätt:D

ANNONS
Götaplatsens Foto