Det här kan blir ett långt svar men för att hålla det kort... Om du tyckte om ''När solen står som högst'' så kanske du också tycker om hans tidigare film ''Cyclo'' (även om den är mycket obehaglig). När man talar om asiatiska filmer och vackert foto så bara måste man nämna Ang Lee som är mest känd för ''Crouching Tiger Hidden Dragon'' men ''Ice Storm'', ''Sense and Sensibility'' och framför allt ''Eat Drink Man Woman'' har också snyggt foto. Jag skulle kunna nämna många andra asiatiska filmer med snyggt foto men en lista på namn känns inte rättvist mot dem. Den senaste i den raden av filmer går på våra biografer för tillfället och heter ''In the Mood for Love'' men den är mycket mer lågmäld än myllret i ''När solen står som högst''.
Den ryska regissören Tarkovsky har gjort många vackra filmer (bland annat ''Stalker'' och ''Offret''. Den sistnämda är för övrigt inspelad på Gotland med Sven Nykvist bakom kameran) även om många anser att de är plågsamt långsamma.
Emir Kusturica har gjort flera vackra filmer, då framför allt ''Zigenarnas tid''.
Jean-Pierre Jeunet har ett speciellt bildspråk som man nu senast kunde se i ''Amelie from Montmartre'' men ''Delikatessen'' och ''De förlorade barnens stad'' är moderna klassiker.
Hörde jag Kieslowski? Den Röda, Blå och Vita filmen är väl de snyggaste (framför allt den Blå) även om det finns scener i Dekalogen och i Veronikas dubbelliv som är oförglömliga...
Nu har jag bara nämnt förhållandevis moderna filmer och jag gjorde urvalet till viss del baserat på att du nämnde ''När solen står som högst''. Filmhistorien är späckad av vackra filmer inom de mest tänkbara och otänkbara genres så jag tror jag ska sluta nu.
Jag ska bara ''Alfons Åberg'' eftersom Ackelid nämde Bergman. De är vackra och de har ofta fin ljussättning. Om du ser hans filmer så ska du även vara uppmärksam på hur enkelt han dirigerar publikens känslor.
Vänligen,
Jörgen