Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotoförbud

Produkter
(logga in för att koppla)

postjanne

Medlem
En gång när jag var i Glasgow så gick jag och kompisen in på ett stort varuhus för att ringa och beställa fotbollsbiljetter. Medans kompisen ringde stod jag och väntade vid en fantastisk spiraltrappa. Ett kanonmotiv-upp med kameran och efter 10 sekunder kom två stora vakter och sög tag i mig. Jag fick förklara i säkert 5 min att jag inte hunnit ta någon exponering och stoppa ner grejerna ordentligt. Fotoregler är inte bara väldigt olika i olika länder. Man får inte plåta i köpcentret i Avesta heller utan tillstånd.

Det är få länder som är så liberala som Sverige när det gäller fotografering.

I många svenska köpcenter får man faktiskt fotografera, trots att vakterna tror att det är förbjudet. Men i butiker får man aldrig plåta. Anledningen till att man får fotografera på de allmänna ytorna i ett köpcentra är att de klassas som "överglasad gata eller torg" och då gäller samma regler som på vilken gata eller vilket torg som helst.

ANNONS
Götaplatsens Foto