Annons

Fotografera av negativ med negativ film (var: "Vad händer?")

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Vad händer?

OM man plåtar av svart-vita negativ på ett ljusbord med svart-vit film. Blir inte de bilderna POSITIVA då? Dvs negativ film som "vänds" ett varv till MÅSTE bli pposetivt väl?

Eller har jag fel?

NIKLAs
Tänker för mycket ibland....

*skyldig*

Nej men jag sitter här med de andra i LFS (Limhamns Fotografiska Sällskap) , som är några medlemmar fråpn fotosidan och EFS och vi experimenterar lite och försöker lista ut hur saker och ting fungerar !!!

/ NIKLAS

Niklas, du har nämnt någon gång att du har bunkrat upp med Technical Pan. Det är en perfekt film för detta ändamål. Här finns lite mer info.

Ville inte offra en TP så jag körde med EFKE 25 och det gick lika bra. Coolt är det i alla fall :)

Niklas

L.F.S (Limhamns Fotografiska Sällskap)

Hmmm....... Jag vill minnas att jag använde Ortho film nån gång strax efter Dackefejden.... Alltså, inte Ortho Lith utan halvtons ortho.

Helt klar i basen och kornlös...

Fanns / finns både som blad och småbild.

Gav ett alldeles strålande resultat efter lite experimenterande.

Hej Hopp!

Jag gjorde det väldigt enkelt. Jag la negativen på mitt lilla ljusbord och plåtade av dem med Efke 25 (Underbar film).Framkallade med Rodinal 1+100.

Måste säga att det blev bra, men nästa gång skall jag nog framkalla 1+50 för ändrad kontrast.

TEST ! Det var kul!

Niklas, i alla färger
www.modellguiden.com
www.niklaswibom.com

Det borde bli bättre resultat om man kontaktkopierar negativen på film.

Vill man ha stora dia så kan man kopiera på bladfilm med förstoringsapparaten.

Kontaktkopiering går naturligtvis alldeles utmärkt, men en hel del dammprobplem får man räkna med.

En hederlig gammal bälg med dia-duplikator tillsats är det absolut bästa.

ANNONS
Götaplatsens Foto