Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera bilar, vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Idag såg jag en riktig klenod som stod parkerad på gatan. Ivrigt slet jag upp kameran och började plåta.
Men vad gäller om jag tex vill lägga ut bilderna på Facebook eller Instagram? Att blurra registreringsskylten känns självklart. Men är det något annat jag måste tänka på, eller är det bara att lägga ut?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om bilen ifråga är hembygd och kan betraktas vara ett konstverk kan den vara skyddad av upphovsrättslagen har jag fått för mig. En skapligt aktuell tråd i ämnet citaträtt startad av PMD reder ut bitar i detta ämne.

 

martley

Aktiv medlem
Om bilen ifråga är hembygd och kan betraktas vara ett konstverk kan den vara skyddad av upphovsrättslagen har jag fått för mig. En skapligt aktuell tråd i ämnet citaträtt startad av PMD reder ut bitar i detta ämne.

Nu "gubbgissar" jag bara men borde inte konstverk som finns i en offentlig miljö vara undantagna upphovsrättsskydd avseende avbildning så länge som man inte hävdar att det är man själv eller någon annan än konstnären som gjort konstverket? Det handlar kanske en del om hur stor del av bilden som utgörs av det avbildade konstverket.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Tack för hjälpen!
Nä, något eget personligt konstverk är det inte fråga om. Det rör sig om en helt ”vanlig” Cheva.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, så är det förstås, men rubriken på den här tråden är lite missvisande. Frågan i urinlägget handlar främst om publicering.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu "gubbgissar" jag bara men borde inte konstverk som finns i en offentlig miljö vara undantagna upphovsrättsskydd avseende avbildning så länge som man inte hävdar att det är man själv eller någon annan än konstnären som gjort konstverket? Det handlar kanske en del om hur stor del av bilden som utgörs av det avbildade konstverket.
Ja, så BORDE det vara, men så är det tyvärr inte. Upphovsrätt gäller även här. Hur mycket du får betala beror för att utnyttja bilder på verken beror på hur du vill publicera. Vykort är billigt men böcker och webpublicering betydligt dyrare om jag minns rätt.

Se t.ex det här fallet:
 

PMD

Aktiv medlem
Wikimediafallet är ett specialfall. Upphovsrättslagen 24 § säger att konstverk får avbildas om de är placerade på eller vid allmän plats utomhus, men kataloger i digital form är undantagna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Idag såg jag en riktig klenod som stod parkerad på gatan. Ivrigt slet jag upp kameran och började plåta.
Men vad gäller om jag tex vill lägga ut bilderna på Facebook eller Instagram? Att blurra registreringsskylten känns självklart. Men är det något annat jag måste tänka på, eller är det bara att lägga ut?
Det är bara att lägga ut. Det finns i Sverige inga förbehåll mot att publicera bilder på bilar, cyklar, mopeder osv. Inte ens med synliga reg-nummer.
 
ANNONS