Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera blå blå himmel...

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Hur skall jag göra egentligen?

Ser mängder men härliga bilder här på forumet där bilden är bra å himlen så skönt blå. Fotografen hävdar att man inte har trixat med himlen på nått sätt. Inte gjort nått i ett bildbehandlingsprogram eller liknande.

Om jag fotar så "marken" eller "omgivningen" är i fokus och värderna utgår därifrån så blir min himmer utfrätt och vit.

Om jag fotar med väderna efter himlen så blir marken för mörk.

Hur skall jag göra för att "marken"/"omgivningen" skall bli lagom och himlen bli blå?

En del säger att man "bara" använt ett polfilter. Är det svaret? Räcker det med att köpa ett polfilter eller vad skall jag göra?

Jag vill ju också ha en fräsh himmel på mina bilder...

Fotografera i medljus. Då kan du få en bra exponering för förgrunden och en mörk himmel. Har du strålande solsken, medljus och blå himmel får du den riktigt mörk.

Polfilter är också effektivt. Då vill du inte ha absolut medljus utan sidoljus lite bakifrån för största effekt. Det gör att du får en bra exponering av förgrunden och samtidigt största effekten av polfiltret.

Om du inte har medljus eller om din förgrund kanske till och med befinner sig i skugga så får du kämpa lite hårdare. Om motivet tillåter det kan du använda ett avtonat gråfilter som ger himlen mindre exponering än förgrunden.

Bara för att få något att diskutera kring skickar jag upp en himmel. Är det så här blå eller vill du ha den mer blå?

Fakta: bilden tagen 15:33 för några veckor sedan. Kameran tittar mot öster (inte exakt). Bilden är inte justerad på något sätt (mer än att den är omskalad).

Hur brukar du fota när du får dina utfrätta himlar? Med solen i ryggen eller mot, eller från sidan?

Det är ju inte fusk att justera bilden lite i datorn. Jag tycker Fotosidans definition av manipulerad bild är bra.

Bilagor

• sky.jpg
    sky.jpg
    39.3 KB · Visningar: 849
Som Jimh säger, medljus är lättast.

Bilden nedan är rakt från kamera (förutom lite skärpa i efterhand). Inget filter.
Så brukar det bli en solig dag.
Vid landskapsbilder och liknande har jag aldrig problem med himmelen, ibland förstärker jag den för ökad dramatik men utfrätt blir den inte.

Mitt favoritljus är för övrigt hårt solljus.

1/250 11 vid 200 ISO

Bilagor

• himmel.jpg
    himmel.jpg
    36.6 KB · Visningar: 816
Senast ändrad:
Båda era himlar motsvarar det jag är ute efter men själv aldrig får. Då jag själv är nybörjare har jag egentligen inte funderat på så mycket när det gäller medljus, motljus osv. Men oavsett var när hur jag än fotar får jag ingen bra himmel.

Har en Canon Eos 300D

Har du några värden för hur du exponerar?

Här är en bild med 1/1000 5,6 vilket alltså är samma exponering som den tidigare.

1/250 bl 11 ger samma exponering som 1/1000 bl 5,6

Prova att fotografera med manuellt läge och ställ in bl 11 och tid runt 1/250 - 1/500 sek.

Himmelen skall alltid exponeras på samma sätt en solig dag, den är alltid lika ljus.

Bilagor

• himmel2.jpg
    himmel2.jpg
    34.4 KB · Visningar: 782
Som jag tidigare sagt så är jag ny på det här med foto och har inte hunnit lära mig det här med kamerans olika lägen ännu.

Oftast fotar jag med kamerans automatiska inställningar, men jag har också tagit en del bilder där jag antingen ställt in tiden eller bländaren och låtit kameran ställa in det andra värdet.

Helt manuellt har jag inte fotat. Kanske där mina kunskaper brister så jag inte lyckats få bra himmel. Jag kanske bör satsa lite mer på det helt manuella läget?

Tacksam för alla tips jag kan få...

Bluedude skrev:
...där jag antingen ställt in tiden eller bländaren och låtit kameran ställa in det andra värdet...
Bara så du vet, båda dessa metoder ger samma exponering eftersom kameran justerar antingen bländare eller tid för att passa med den tid/bländare du valt.

Att ställa in manuellt ger i sig inte bättre bilder men det kan vara bra att prova med de värden jag gav eftersom de skall fungera ypperligt för en klarblå himmel.

Jag lägger ut en sista bild [jag lovar] tagen en mulen dag. Där har man en typisk vit himmel eftersom skillnaden i ljus från himmelen och från marken är så stor.

Typisk exponering, 1/200 5,6 med kameran på ISO400.

Bilagor

• mulen.jpg
    mulen.jpg
    33.2 KB · Visningar: 746
Senast ändrad:
Du måste inte mecka med exponeringen. Jobbar du med medljus kommer kamerans automatik att ge dig bra resultat såvida du inte har något extraordinärt som t ex vatten och speglar i bilden.

Lär dig att se ljuset, det är en av de viktigaste kunskaperna inom fotografi. Viktigare än knapparna och rattarna.

Så som din himmel ser ut på sista bilden brukar jag tyvärr på på många bilder trots solsken å blå himmel. Kanske helt enkelt så att när kameran kör på automatik så räcker inte värderna till för att få en blå himmel?

Jag skall prova de varden du gav mig och se vad det kan leda till.

Tack.

Jag blir så imponerad av alla kunskaper Ni har här på forumet. Hur lär man sig det här med tex. hårt och mjukt ljus? Framför allt vilka inställningar man skall använda när... Använd den och den bländaren vid det ISO-talet m.m. Får man gå livets hårda skola och testa inställningarna och se vilket resultat det ger, eller är det fotoskola som gäller? Eller har ni någon fusklapp vid sidan om som ni gluttar på? ;)

mipert skrev:
Har du några värden för hur du exponerar?

Här är en bild med 1/1000 5,6 vilket alltså är samma exponering som den tidigare.

1/250 bl 11 ger samma exponering som 1/1000 bl 5,6

Prova att fotografera med manuellt läge och ställ in bl 11 och tid runt 1/250 - 1/500 sek.

Himmelen skall alltid exponeras på samma sätt en solig dag, den är alltid lika ljus.

Bilden med tåget var faktiskt väldigt läcker mipert, men det var kanske inte det tråden handlade om :)

/ Marcus

Jozze skrev:
Jag blir så imponerad av alla kunskaper Ni har här på forumet. Hur lär man sig det här med tex. hårt och mjukt ljus? Framför allt vilka inställningar man skall använda när... Använd den och den bländaren vid det ISO-talet m.m. Får man gå livets hårda skola och testa inställningarna och se vilket resultat det ger, eller är det fotoskola som gäller? Eller har ni någon fusklapp vid sidan om som ni gluttar på? ;)

Då att fotografera nästan enbart handlar om ljusets påverkan av motiven får man nog tyvärr gå den hårda skolan genom att öva mycket. Dock betyder det inte att man bara ska skjuta iväg en massa kort utan man måste analysera bilderna och ljuset.

/ Marcus

Gråfilter !

Jag brukar använda graduerat gråfilter fär att få bra ton på både landsskapet och himlen.

Något som kan vara värt att tänka på också är att himlen är blåare högre upp och blekare närmare horisonten. Så ifall du använder längre brännvid eller fotar nära horisonten så blir himlen inte lika blå.

ANNONS
Götaplatsens Foto