Annons

Fotografera förlossning

Produkter
(logga in för att koppla)

JanKw

Aktiv medlem
Mamman är viktigast

Hej Robert! Du kanske är pappa redan? Var inte så bekymrad om tekniken! Lägg undan blixten och skruva upp ISO. Se till att stå på rätt ställe och trycka av i rätt ögonblick. (Dvs det som all fotografering handlar om, resten är småkrafs). Vem bryr sig om lite brus om du lyckas fånga lyckan i dessa ögonblick. Det beror också på hur jobbigt det är för den blivande mamman (Hon är viktigast!) och för dig själv. Vänta då hellre till efter. Då har ni en ljuvlig stund med barnet. Blixt i taket om du måste. Lycka till!
Jan, som blev pappa -73 och -79.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Jag ska köra med ett 24-70 2,8 sen har jag en 580 blixt som jag kan köra med i taket eller bakåt om det är så. Känner väll att stativ inte funkar så där bra mitt i allt ihop. känner mig splitrad av att ta bilder i huvud taget i och med att man ska vara där för min tjej med men skulle vilja ha lite bilder under födelsen med. Tar med kameran så får vi se hur mycket man fotar. känns som man kan gömma lite brus med svrt vit och lägga dit korn så kanske det blir en snygg effekt
Nej, jag tänkte mig nog att stativet kan komma till pass när barnet väl är ute. Det har ju en vakenperiod då på upp till två timmar och då finns möjlighet till magiska bilder! Själva förlossningsögonblicket ÄR häftigt att ha på bild, jag har en bildserie från min tredje förlossning - men det är en barnmorska som tagit de bilderna. Du kommer kanske inte att vilja hålla i kameran just då, utan vilja vara med helt i ögonblicket! Man säger ju ofta att mannen inte ska fotografera utan stödja kvinnan, men om jag tar mig själv som exempel så brydde jag mig ärligt talat inte så mycket om vad min man gjorde just i det förfärliga fantastiska utdrivningsögonblicket. MEN jag ville att han skulle koncentrera sig på nuet och på sina egna känslor - så att vi kunde dela ögonblcket efteråt. Så, tänk på dig själv också! Kanske finns nån undersköterska som kan tänka sig fota?
 
ANNONS