Annons

Fotografera förlossning

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag läste i senaste läkartidningen att bla Sahlgrenska, Lunds och Umeås universitetssjukhus kommer att förbjuda digitalkameror på förlossningsavdelningar , HIVA, IVA , NIVA samt akutavdelning då dessa kameror innehåller oscillatorer som kan störa den medicinska utrustningen bla droppräknare, kameror med film kan fortsättningsvis användas utan problem.
 

lars2

Avslutat medlemskap
Yrkesfotografen är en alltmer hotad art, nu ger sig också sjukvårdspersonal in i leken. :)

Bäbisar på Nätet
Något som blivit på modet hos landets förlossningsavdelningar är "webbisar", nyfödda som bara efter någon timme gör debut på Internet. …

… så finns nu på vissa förlossningsavdelningar i landet tillgång till en digitalkamera som sköts av en anställd på avdelningen.

När barnet kommit till ro efter förlossningen fotograferas det och bilden läggs sen in på avdelningens hemsida för nyfödda, tillsammans med lite information om barn och föräldrar.

Föräldrarna kan sen ringa och meddela sina anhöriga var på Nätet de kan göra en första titt på den nya familjemedlemmen. …
 
Har vänner som inte vill att jag lägger ut bilder på deras barn på nätet.
Men webbisar verkar funka.
Upp till var å en och bestämma antar jag.
MMS funkar rätt bra annars.
Ska någon annan vara först att ta bild på mitt barn!?

Näääj... de vill inte jag.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
bra initiativ.då går infektionsrisken ner, yrkesfotografer tenderar till att vara rena rama sluskar som aldrig tvättar händerna.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Inlägg 121 ett var ett möjligen plumt försök till aprilskämt
du kan fotografera hej villt när bebisen kommer även med digitalkamera
Idag, nu 00:01 är det 2:a april 2009
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Tack, antingen börjar jag bli gammal eller korkad men jag har faktiskt inte läst eller hört ett enda bra skämt idag.
Vad händer?
 
Det är helt enkelt "ute" med 1;a april skämt. B-)
Min 20-åriga lillasyster skrämde skiten ur mamma och pappa när hon ringde och sa att hon var gravid.

Nån till har lyckats idag.

Hahahah
 

Orcus

Aktiv medlem
Yrkesfotografen är en alltmer hotad art, nu ger sig också sjukvårdspersonal in i leken. :)

sjukvårdspersonalen i iallafall Gävle borde gå en fotokurs, när vi fick våran dotter så fotade dom henne och la upp på webbisar, när vi sen sökte efter henne så upptäckte vi att precis alla ungar som var upplagda var ur fokus så det var ju ingen höjdare precis...
 

Fiddan

Aktiv medlem
Jag undrar om canon har något tillbehör till sitt ef 70-200/2,8 som möjliggör vaginal fotografering och kan man montera ringblixten på den sedan?
 

wfrank

Aktiv medlem
Äh. Var en man. Klappa, masera och irra runt barnmorskorna. Fråga, håll koll på lustgas och värkar. Säg siffror som om du förstod dom. Hämta spypåsar. Låt din fru/sambo fräsa åt dig, le, se morsk ut och säg att hon är fantastisk. Stötta, klappa ännu mer. Säg att hon är stark och låtsas som du är det själv. Skit i bilderna om du ens kommer tänka på kameran, det är helt sekundärt.

Sen när du klippt navelsträngen utan att riktigt komma ihåg det så sitter du plötsligt med ditt barn i din famn ensam i rummet. Mamman är på tvätt hjälpt av morskorna och du har fått ansvar för barnet. Du vågar knappt röra dig eftersom dom minns att det är viktigt att huvet inte ramlar på sned, barn har så outvecklade nackar. Sträck då fram kameran och vänd den mot din famn och barnet och tryck några bilder. Nån kommer säkert bli ok :)
 

Bilagor

Jag kan bara meddela att mellan två krystvärkar när skallen är på väg ut lyckades jag fotografera mig själv.
Kameran i handen räta upp mig lite och smällde av några bilder strax innan nästa värk var i antågande.
Allt går bara man vill.

:D

Ragnar kom den 15 april.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Tänkte själv filma några minuter efter förlossningen var klar men det blev inte riktigt som jag hadde tänkt mig....

Det slutade med Kejsarsnitt och kände in att det inte riktigt var läge att filma. Det enda kort jag tog första dygnet var från mobilen. Dagen efter så filmade jag och plåtade en hel del..

Min Pappa har filmat mig och syrran typ 10 minuter gamla på Super-8...

Viktigaste...Känn in läget innan du drar upp kameran och börja fotografera.

Mvh
Fredrik
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Jag kan bara meddela att mellan två krystvärkar när skallen är på väg ut lyckades jag fotografera mig själv.
Kameran i handen räta upp mig lite och smällde av några bilder strax innan nästa värk var i antågande.
Allt går bara man vill.

:D

Ragnar kom den 15 april.
Grattis till Ragnar! Men du släppte alltså kameran sedan medan hela kroppen kom ut? Jag har inte varit inne på denna idé själv, har fött tre barn, däremot har jag fotograferat efter ca 5 minuter när jag och barnet dragit efter andan en stund. Litar inte på att nån annan gör det, i alla fall inte som jag vill ha det... Får jag fråga i vilken ställning du födde? Själv brukar jag föda på knä vilket omöjliggör ett förevigande även om jag hade velat.
 

Santa771

Aktiv medlem
Hur tror ni det blir utan blixt? tycker det blir så grynigt med hög iso. Men ljuset blir ju väldigt trisst med blixt
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Hur tror ni det blir utan blixt? tycker det blir så grynigt med hög iso. Men ljuset blir ju väldigt trisst med blixt
Beror väl på hur ljusstarkt obektiv du har? Med stor bländare och kameran på stativ borde det bli ganska bra även utan hög iso. Tänker då främst på de där underbara bilderna när barnet öppnar ögonen för första gången - då är den lille oftast ganska stilla. Vill du ta bilder med rörelse, när mamman lyfter upp barnet etc, får du nog ta hjälp av ison i alla fall... Beror ju lite på var födelsen sker. Många förlossningsrum på sjukhus har ju persiennerna nere och då är det självklart svårjobbat. Är det mitt på dagen - släpp in ljus! Om mamman går med på det förstås. Anpassa dig efter vilken stämning och miljö hon vill ha kring sig.
När det gäller blixt så handlar det i mitt tycke mindre om att bilderna blir trista än att barnet tycker det är trist med skarpt blixtsken rakt i nyllet efter nio månader i dämpat ljus. Ska du prompt ha blixt, kör extern sådan och slå den bakåt, skona bäbisen så mycket du kan.
 

Santa771

Aktiv medlem
Jag ska köra med ett 24-70 2,8 sen har jag en 580 blixt som jag kan köra med i taket eller bakåt om det är så. Känner väll att stativ inte funkar så där bra mitt i allt ihop. känner mig splitrad av att ta bilder i huvud taget i och med att man ska vara där för min tjej med men skulle vilja ha lite bilder under födelsen med. Tar med kameran så får vi se hur mycket man fotar. känns som man kan gömma lite brus med svrt vit och lägga dit korn så kanske det blir en snygg effekt
 
ANNONS