Annons

Fotografera förlossning

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiddan

Aktiv medlem
Ursäkta mig men Underlivsbilder är ju det man ska HA, som konstnär på 2000-talet så är det ju helt rätt att enbart ta underlivsbilder och skriva ut dem på A2-A1 och ge till alla sina släktingar!

Om kvinnan klagar så är det ju bara att säga att det inte var så himla kul häller att göra barnet?
 

Zzzz

Aktiv medlem
Ursäkta mig men Underlivsbilder är ju det man ska HA, som konstnär på 2000-talet så är det ju helt rätt att enbart ta underlivsbilder och skriva ut dem på A2-A1 och ge till alla sina släktingar!

Om kvinnan klagar så är det ju bara att säga att det inte var så himla kul häller att göra barnet?
hahahahahahaha

Jag har en bild på min moderkaka som fått otaliga kvinnor att aldrig vilja föda! Så jag har i alla fall bidragit till en mindre population i framtida Sverige!
 

Emeleus

Aktiv medlem
Tänkte svara utifrån min erfarenhet. Jag har två barn och är personligen inte sugen på några närbilder av utdrivningsskedet men om jag hade varit det hade det inte varit några problem för maken att springa runt och fota i rummet. Vid båda mina förlossningar har jag gått helt in i mig själv och inte märkt så mycket av vad som hänt omkring mig. Jag har haft kanontur som haft problemfria förlossningar som enbart känns som positiva häftiga upplevelser. Det är ju väldigt individuellt, men jag är helt övertygad om att det inte är många blivande pappor som inte skulle lägga ner kameran om frun ångrar sin fotobeställning och vill ha hans stöd istället. Man får ta det som det kommer, men det är ju bättre att släpa med hela utrustningen och inte använda den än att lämna den hemma och reta sig på att den inte var med.
KLOKAST SAGT HITTILS!!! Vi å vår sida har haft många fina stunder tillsammans och minns tillbaka tillsammans framför tv och bildalbum när vi tittat på filmer och foton från båda våra barns födelse. Och man ska nog tänka på det att som förälder glömmer man så lätt hur det var då.
Jag prioriterade min kvinna och var hela tiden lyhörd för henne både under förlossningen och under värkarna.
Dock vill jag som far säja att vårt andra barn blev inte lika mycket fotat. Jag ville uppleva förlossningen 100 %. Då hade vi en nära släkting till henne som filmade och det rekomenderar jag!
'
Mina 5 cent.

..ja så hade vi samma tur, förlossningar utan komplikationer!
 

Emeleus

Aktiv medlem
Vi hade vår förlossning i januari. Jag tog med kameran då både jag och min sambo ville att jag skulle ta lite bilder. Dock inte under själva slutskedet av förlossningen eller några underlivsbilder.

Då detta var min första förlossning så kan jag i efterhand säga att man kan aldrig förutspå att man ska fotografera under en förlossning. Jag tog en bild när hon andades lustgas. Sedan var hon ganska borta och det kändes inte som det var läge att fotografera, eller jag tänkte inte ens tanken på att jag skulle fota. Allt stöd gick till min sambo.

Inte förrän en väldigt dramatisk förlossning var över så tog jag en bild när min son låg på sin mors bröst. Då kändes det lägligt.

Men som sagt var. Det går inte att planera.
Ja håller med där också! Alla förlossningar är olika och man måste anpassa sig helt till situationen och till sin kvinna. Det är ett slags offer skulle jag säga att fota för man missar en del av sin 100% närvaro då. Det kanske uppvägs av bilderna man får ja men som jag skrev innan så lämnade vi över fotandet till en nära släkting till henne för att jag skulle få vara 100 % med.
 

lars2

Avslutat medlemskap
Klart att den viktigaste händelsen i föräldrarnas och barnets liv skall plåtas, dvs om allt fungerar normalt, om det blir komplikationer av något slag så får man annat att bekymra sig om. Troligen är det väl för de flesta fotoentusiaster en stor del att dokumentera familjens liv. Själv uppgraderade jag från Instamatic till "instegssystemare" inför det första barnet, kommer inte ihåg om tanken var att fota förlossningen men så blev det. Även om det inte är kameran som tar bilderna blev det ju så mycket roligare med ”riktig” kamera.

Blixt hade jag ingen och inte visste jag vad pressa filmer var, frågade i fotoaffären vad man skulle ha i dåligt ljus och de rekade Tri-X 400 ASA. 30/1 och full öppning (1.7) på 50mm kitobjektivet fick det bli. De mest värdefulla bilder jag har i min samling. Inte visste jag något om fotografering, det mesta av koncentrationen var att försöka hålla kameran still efter man tyckt sig ha ”komponerat” något i sökaren.

En halvdålig kopia inskannad på budgetskanner.
Mforlossn.jpg

Tekniken går framåt och nyligen när den första ”modellen” fick eget barn fick morfar ett MMS med bild på den nye krabaten taget av den nyblivna modern.
bonan.jpg
Blixt är väl mest om hur de blivande föräldrarna vill ha det, typ modern, dämpat och sobert eller det kanske inte bekommer dem det minsta att det blixtrar lite, barnet tror jag inte bryr sig speciellt efter att ha blivit utsatt för förlossningen men man behöver ju inte gå tätt inpå och slå blixtar i ansiktet på den lille krabaten.

Man hade ju fått säga till några gånger om att de inte fick glömma att fota och ha med kompakten och med dessa blixtrar det ju automatiskt.
pandan.jpg
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag förlöste vårt första barn, han även med att fotografera, när vårt andra barn kom till världen så sa min fru, du får hålla dig uppe hos mig.
Lycka till
 

lars2

Avslutat medlemskap
Kommer ihåg vid första barnet att barnmorskan visade upp moderkakan och menade att den ”måste” du fotografera.
 

aswe

Aktiv medlem
Det är kanske mer för oss som arbetar i vården, det där med moderkakakor.

Första moderkakan såg jag inte alls, men då var det inte heller riktigt läge att fota.
 
Det är tänkt att jag ska föda för första gången om 2-3 veckor.
Själv har jag bilder när jag kommer ut. Japp just själva underlivs-bilder-stadiet.
Jag tycker det är helt naturligt och till för mig att se på.

Nu undrar jag. Hur stor är chansen att jag själv skulle kunna ta bilder på när de händer?
Alla jag pratar med säger att det är totalt omöjligt.
Är det det tro?
Vad säger alla mammor som gått igenom det här?
Jag är såå nyfiken på OM det vore möjligt.
:D
 

Joggi

Aktiv medlem
Det är tänkt att jag ska föda för första gången om 2-3 veckor.
Själv har jag bilder när jag kommer ut. Japp just själva underlivs-bilder-stadiet.
Jag tycker det är helt naturligt och till för mig att se på.

Nu undrar jag. Hur stor är chansen att jag själv skulle kunna ta bilder på när de händer?
Alla jag pratar med säger att det är totalt omöjligt.
Är det det tro?
Vad säger alla mammor som gått igenom det här?
Jag är såå nyfiken på OM det vore möjligt.
:D
Nu är ju inte jag mamma så jag kanske inte är rätt person att svara men visst är detta ett aprilskämt?
 

Joggi

Aktiv medlem
Varför?
Det är det inte.
Ok, jag är ju inte någon expert på ämnet och jag har bara varit med om en förlossning som dessutom var en ovanligt enkel förlossning och mina erfarenheter från den säger att det är så gott som omöjligt att ta bilder själv. Men varför inte pröva? Ha en kamera beredd vid sängen hela tiden och känner du att du klarar av att fota när det är dags kommer du ju få otroligt speciella bilder.
Lycka till med både bilder och förlossning!
 
Tänkte mera stativ och en sladd till kameran och bara prova att trycka av någon bild.
Bara för attkunna säga, jag har gjort det.

Jag vet att jag är rätt knasig. Men bara en tanke som slagit mig.
Blir säkert inget av. Men det vore så coolt.
:D
Tack för dina lyckönskningar.
 

lars2

Avslutat medlemskap
Tänkte mera stativ och en sladd till kameran och bara prova att trycka av någon bild.
Bara för attkunna säga, jag har gjort det.

Men visst kan det gå om inte stativet står i vägen. Men som jag uppfattat det så är koncentrationen hos modern 100 % på att föda barnet och det kan ju vara ganska intensivt. Sladdlös fjärr är nog att rekommendera så inte barnmorskor och blivande pappa springer och snubblar på sladden. :)

Jag frågad dottern som nyligen fått barn om det var jobbigt och ansträngande, hon jämförde det med ett Berlin maraton, dvs bara relativt jobbigt, det kunde ha varit värre. Hon hade ju att jämföra med då hon hållit på med triathlon och gjort en Järnman.

Lycka till!
 
Men visst kan det gå om inte stativet står i vägen. Men som jag uppfattat det så är koncentrationen hos modern 100 % på att föda barnet och det kan ju vara ganska intensivt. Sladdlös fjärr är nog att rekommendera så inte barnmorskor och blivande pappa springer och snubblar på sladden. :)

Jag frågad dottern som nyligen fått barn om det var jobbigt och ansträngande, hon jämförde det med ett Berlin maraton, dvs bara relativt jobbigt, det kunde ha varit värre. Hon hade ju att jämföra med då hon hållit på med triathlon och gjort en Järnman.

Lycka till!
Åhhh wow!!
Vilken järnbrutta!

Jag får gratulera till att du blivit morfar :D

Sladdlöst alltså, ska bli!!
 
ANNONS