Annons

Fotografera fullmåne med D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Måhända...men då är vi inne på en helt annan diskussion...vad är en 'bra' bild? Ligger väl i betraktarens öga...men att bara se på bilder ur tekniskt briljant synvinkel blir lätt lite enahanda och smått nördigt...i varje fall ur 9 av 10 människors synvinkel. Åtminstone min erfarenhet som ordf i lokala fotoklubben :)

Men, nog OT för min del, ursäkta för det trådskaparen Malin! Fridens... B-)
 

eskil23

Aktiv medlem
Om man vill få månen att fylla hela bilden så behöver man rejält mycket brännvidd, även på en DX. Jag har försökt med Tokina 400-800mm med 2x telekonverter. På 1600mm fyller månen sökaren, men bildkvalitéten blev inge vidare. Sigma 150-500 mm och en 2x telekonverter gav bättre bildkvalitét, men då fick man skära en del.
 

iSolen.se

Guest
Vinna en tävling har inget med bildkvalite att göra i objektiv, sensor, vädertätning odyl. Har ju med tycke att göra och säkerligen hur många vänner man har som röstar på en (om det är en öppen betygsättning utan kunnig jury). Se bara idol ;). Finns många bilder som vinner som tekniskt sett är skit.
Din kompis var väl helt enkelt bättre fotograf än du trots en kompaktkamera. Det är fotografen som gör bilden. Inte utrustningen.
Så då kan man strunta i tekniken?

Nja, har du bra grejer ökar förstås möjligheterna att vinna tävlingar.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nej, tekniken ska man inte strunta i. Men en dålig fotograf bakom en dålig utrustning är fortfarande en dålig fotograf bakom en dyr utrustning.
Men bra fotograf kan göra ännu mer med en bra utrustning.
 

iSolen.se

Guest
Nej, tekniken ska man inte strunta i. Men en dålig fotograf bakom en dålig utrustning är fortfarande en dålig fotograf bakom en dyr utrustning.
Men bra fotograf kan göra ännu mer med en bra utrustning.
Att ta bra bilder (i litet format) kan vem som helst med lite tur, tålamod och medelmåttig utrustning. Med dålig utrustning blir det aldrig riktigt bra för någon. De bästa bilderna kräver mer talang, erfarenhet OCH bra utrustning.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Så alla bilder från den analoga tiden som är tagna av vedertagna duktiga fotografer är alltså kassa eftersom dagens kompaktkameror glänser över deras tekniska specar?
Nä, det är definitvt deras talang som glänser och kunskap över teknik som de hade att tillgå.
 

iSolen.se

Guest
Så alla bilder från den analoga tiden som är tagna av vedertagna duktiga fotografer är alltså kassa eftersom dagens kompaktkameror glänser över deras tekniska specar?
Nä, det är definitvt deras talang som glänser och kunskap över teknik som de hade att tillgå.
Skriver du till mig? Sådär skriver jag inte alls.

Jag vet inte om du lagt märke till det men ribban har lyfts och konkurrensen har ökat.

Har du inte sett att bilderna i dagens fototävlingar är dramatiskt bättre än för 8-10 år sedan?

Dessutom, gårdagens objektiv för småbild och mellanformat står sig fortfarande väldigt bra jämfört med dagens kompaktkamerors, för att inte tala om objektiven i den vanligaste kameran, mobilkameran.

En duktig fotograf tar bättre bilder än en dålig med samma utrustning. En bra kamera har förutsättningar att leverera bättre bilder än en dålig, oavsett i vems händer den är i. Det är väl uppenbart...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en gång tidigare försökt fånga fullmånen på bild med min Nikon D7000 men utan bra resultat. Någon som vet vilka inställningar jag bör ha? Jag har inte fotograferat särskilt mycket i nattljus så tips vore verkligen önskvärt. :)
Hej Malin!

För att kunna ge dig lite mer handfasta råd behöver vi veta vilket/vilka objektiv du vill använda, med brännvidd, ljusstyrka och ev. telekonverter.


Och förklaringen är ju då att månen är belyst av solen, precis som jorden, så man ska använda i princip samma inställningar som en vanlig solig dag.
Det skulle man kunna tro, men så är det faktiskt inte riktigt.

Det finns ju den bekanta tumregeln "Sol-16", som ger ett tämligen bra närmevärde i de flesta fall. Innebär att ett solbelyst objekt på dagen kan fotograferas med bländare 1:16 och numeriskt samma slutartid som ISO. Detta ISO-slutartidspar kan man naturligtvis skifta upp eller ner - från ISO 100 och 1/100 sek med bländare 1:16 t.ex till bländare 1:8,0 och och 1/400 sek eller bländare 1:22 och 1/50 sek - fortfarande med ISO 100.

Skulle emellertid enligt mina erfarenheter vilja förändra denna regel vid månfotografering till "Måne-8".
Detta är förstås bara ett utgångsvärde, men ger alltså bländare 1:8,0 och ISO 400 vid användning av ca 1/400 sek slutartid (ganska lämplig vid ca 500 mm brännvidd).

Exponeringen kommer att variera beroende på om det är fullmåne (som har många stora ljusa ytor och behöver lite mindre exponering för att inte bränna ut dessa), eller en kvartsmåne med kratrar och svarta skuggor som behöver lite mer.

Kanske att "Måne-9" eller nåt kan komma att passa dig bäst som tumregel. :)

Vid användning av långa brännvidder behöver man också ett stadigt stativ eller montering. Dessutom är det en god ide att använda självutlösare och/eller fjärrutlösare för att reducera vibrationer.
.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Helt klart att föredra framför att ratta manuellt. Vitbalansen kan man dock ställa manuellt. Med automatisk vitbalans blir månen grå och tråkig medan den ser mer naturlig ut om man sätter vitbalansen på solsken.
Vitbalansen är ju bara en RAW-inställning, den ändrar du förlustfritt efteråt.
 
ANNONS