Annons

Fotografera fullmåne med D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har en gång tidigare försökt fånga fullmånen på bild med min Nikon D7000 men utan bra resultat. Någon som vet vilka inställningar jag bör ha? Jag har inte fotograferat särskilt mycket i nattljus så tips vore verkligen önskvärt. :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske

Är det så att du vill ha månen bra exponerad så att du ser kratrarna så kör manuellt. Ställ in 1/500 s bl8 och 200 iso och ta en bild som du sedan kollar och zoomar in på displayen och justerar därefter exponeringen med tid och/eller iso. Jag kanske missuppfattar frågan men i så fall får du berätta vad du inte är nöjd med. Många nybörjare kör något autoläge utan kompensation och får därmed månen överexponerad eftersom det är mörkt runtomkring.
 

matti

Aktiv medlem
Så tråkigt bara att fota måne med DSLR och sedan upptäcka att kompisen med superzoomkompakt fått överlägsna bilder. 'Been there done that' :p B-) ;-)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jasså

Skulle det inte bli bra med DSLR? Du menar kanske ifall man inte har tillräckligt långt tele?
Glöm förresten inte att kolla månalmanackan och fota månen dagtid (helst morgon/sen eftermiddag),
Fler bilder i mina album, både dag och nattetid.
 

Bilagor

matti

Aktiv medlem
Precis. När kompisen har en superkompakt som går till 1000 mm är det minst sagt kostsamt att hänga på brännviddsmässigt med en DSLR. Allrahelst om man kör FF. Det ställer ju inga högre krav på sensorn att fota månen så kompakten i fråga ger ofta förvånansvärt bra resultat :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nja

Skulle tro att en "billig" 70-300 och en telekonverter 1,4 på en budget-DSLR ger bättre resultat (eller minst lika bra) efter beskärning än en superzoomare.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Utmärkt

Det borde ju gå utmärkt att fota månen då?! En Kenko 1,4 så hade du haft närmare 900 mm småbildsekvivalent. Borde inte vara några problem att fota månen utan konverter heller.
 

erro.se

Aktiv medlem
Och förklaringen är ju då att månen är belyst av solen, precis som jorden, så man ska använda i princip samma inställningar som en vanlig solig dag.
 
Hej!

Jag har en gång tidigare försökt fånga fullmånen på bild med min Nikon D7000 men utan bra resultat. Någon som vet vilka inställningar jag bör ha? Jag har inte fotograferat särskilt mycket i nattljus så tips vore verkligen önskvärt. :)
det spelar ingen roll vilken kamera du har. skall du ta närbilder på månen är det ingetp robblem. du kan köra med frihand. skall du att miljöbilder skall du ha stativ och längrre slutartider
jouko
 

matti

Aktiv medlem
@Tony...jag sa inte att det inte gick bra...jag fick fina bilder. Men kompisen med 1000 mm på den högupplösta kompakten fick ännu bättre :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ok

Ok. det lät som om du inte var riktigt nöjd. Visst många gånger kan säkert en långzoomare ge mycket bra bilder sett till vikt och pris. Har själv tagit många, både landskapsbilder och telebilder, med en långzoomare eller kortzoomad kompakt(dock ingen av de nyare med så stort zoomomfång). Dagens kompaktkameror är säkert ett mycket bra alternativ de gånger man inte vill fylla ryggan med utrustning eller bära runt en massa optik och inte behöver snabbheten med en spegelreflex. Bilden på björktrasten tagen med min gamla Canon långzoomare som gick upp till 400 mm. Dagen långmackapärer når ju ännu längre så kanske blir det en sådan i framtiden när andra köpbehov har mättats. Man får ju en del bilder man inte annars skulle ha fått genom att alltid ha kameran med sig!
 

Bilagor

Newnoise

Aktiv medlem
Ok. det lät som om du inte var riktigt nöjd. Visst många gånger kan säkert en långzoomare ge mycket bra bilder sett till vikt och pris. Har själv tagit många, både landskapsbilder och telebilder, med en långzoomare eller kortzoomad kompakt(dock ingen av de nyare med så stort zoomomfång). Dagens kompaktkameror är säkert ett mycket bra alternativ de gånger man inte vill fylla ryggan med utrustning eller bära runt en massa optik och inte behöver snabbheten med en spegelreflex. Bilden på björktrasten tagen med min gamla Canon långzoomare som gick upp till 400 mm. Dagen långmackapärer når ju ännu längre så kanske blir det en sådan i framtiden när andra köpbehov har mättats. Man får ju en del bilder man inte annars skulle ha fått genom att alltid ha kameran med sig!
Nu diskuterar ni väl inte TS fråga...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Intressant att kunna få se bilderna sida vid sida här i forumet. Går det att ordna?
Låter för mig som han egentligen inte får "bättre" bilder utan snarare "bara" kommer närmre pga längre brännvidd.
Funderade mer på ifall bildkvaliten utöver det. Din borde producera bättre och skapare bilder ifall din kompis matchar din brännvidd. Alltså för att se ifall hans kamera och objektiv slår din.
Att du du inte når lika långt fram beror klart på att du saknar utrustning men så är det med systemkamera. Både din DSLR och din kompis har nåt inbyggd jag inte har. Dvs en intern blixt. Men det är nåt jag visste om och nåt jag får kompensera genom att köpa en extern som med hästlängder slår era blixtar.
Dessutom har jag valt en FF som innebär att "komma närmare" blir ännu dyrare än om jag köpt en liknande APS-C kamera. Köp ett långt tele vet ja. En sak är alltid säker. DSLR kostar i det hela väldigt mkt i det stora hela. Nåt man bör veta när man väljer typ av kamera.
 

matti

Aktiv medlem
Beror ju på hur man definierar bättre. D7000-bilden ser säkert bättre ut vid pixelpeepande. Men kompisen vann månadens tema 'Måne' i fotoklubben...så ja, 'bättre'. Kan ju bero på 'SBS' för min del också (Skit Bakom Sökaren) ;-)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vinna en tävling har inget med bildkvalite att göra i objektiv, sensor, vädertätning odyl. Har ju med tycke att göra och säkerligen hur många vänner man har som röstar på en (om det är en öppen betygsättning utan kunnig jury). Se bara idol ;). Finns många bilder som vinner som tekniskt sett är skit.
Din kompis var väl helt enkelt bättre fotograf än du trots en kompaktkamera. Det är fotografen som gör bilden. Inte utrustningen.
 
ANNONS