Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i en fabrik

Produkter
(logga in för att koppla)

Sudret

Aktiv medlem
Jag har fått förfrågan att fotografera i en fabrik och motiven skall vara med folk som jobbar utrustning maskiner och fastighetsbilder dvs det mesta som har med en fabrik att göra. Bilderna skall vara till för att visa upp för kunder när man gör en presentation av företaget vad de jobbar med. Jag skulle vilja ha lite enkla tips på vad man bör tänka på och vad bör man ha för utustning med sig,blixt inte blixt vidvinkel tele mm mm.

jag skulle nog använt 70-200 med blixt från lite längre håll, ansiktsbilder

din sigma vidvinkel för att kunna ta med hela personalen och lager/utrustning osv

Blixten som du tipsade om bör man skicka den i taket eller rakt på motivet, takhöjden ligger på 3-4 meter när jag avänder vidvinkel bör man då även ha blixt eller får man gå upp med isotalen så att tiderna skall räcka?

Sudret skrev:
Blixten som du tipsade om bör man skicka den i taket eller rakt på motivet, takhöjden ligger på 3-4 meter när jag avänder vidvinkel bör man då även ha blixt eller får man gå upp med isotalen så att tiderna skall räcka?

yeah, glömde att säga det

Vill bara kolla så att du använder RAW-format. Det är lättare att korrigera färgtemp i RAW än i JPG.Lysrör, brrr...
/Gabbe

Glöm inte refläxväst och hörselskydd om det skulle behövas. Bara för att man fotar så betyder det inte att man är odödlig.

Jag skulle försöka fokusera på vad de tillverkar i fabriken,nyckeltillverkningsmomenten. Försök tänka på vad vill en företagsledare berätta om sin fabrik. Våga även ta bilder ur lite konstiga vinklar. ex kameran tiltad 45Grader och fota arbare snett nedifrån.

Försök även om det är möjligt genomföra två fotopass. Kanske ett med tele (50-200 som ngn skrev ovan) samt ett pass med vidvinkel.

Så skulle jag försöka lägga upp det.

Jag skulle föreslå att du tar en titt på Jean Hermansons bilder. Fast å andra sidan så är det kanske inte sådana bilder som just FÖRETAGET skulle vilja ha... ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto