Rumpelstiltskin
Aktiv medlem
Jaha? Vad var det svaret då och på vilken fråga? Kan inte påminna mig att jag ställt någon fråga till dig.Korrekt, det är skillnad. Man ska rimligen inte behöva upprepa samma svar igen i samma tråd redan efter en sida.
Plusmedlemskap kostar 379 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jaha? Vad var det svaret då och på vilken fråga? Kan inte påminna mig att jag ställt någon fråga till dig.Korrekt, det är skillnad. Man ska rimligen inte behöva upprepa samma svar igen i samma tråd redan efter en sida.
Nja, fysikens lagar gäller fortfarande. Större sensor samlar in mer ljus och ger högre bildkvalitet. Vilken sensorstorlek man tycker är tillräckligt bra är förstås ett individuellt beslut.Är inte det här mest en jättegammal sanning som inte gäller längre men ändå har hängt kvar som cigarettrök i tapeten?
I ärlighetens namn fick Topaz faktiskt en fototekniskt ganska kass bild att jobba med.[...]
Jag har inga problem med att använda den senare bilden men man kan säkert irritera sig på vad Topaz ibland gör med bilderna i detta fall också. Kolla t.ex busken mitt i bilden (Klicka två ggr på bilden!) . Men är det bara en bild för skärmvisning så har jag inga problem med det[...]
I ärlighetens namn fick Topaz faktiskt en fototekniskt ganska kass bild att jobba med.
Kanske skulle bilden tagits lite innan båten började backa ut från bryggan? Men oavsett allt, ingen enkel bild att ta med vågor, mörker hög kontrast och vibrerande durk under fötterna.
EDIT: Det finns kanske bättre exempel på vad Topaz kan göra (om det var vad du ville visa oss, jag kan ha missat något).
Det jag reagerade på var att du kommenterade busken i mitten av bilden. När man kollar bilderna direkt efter varandra så är den enda särskilda skillnaden faktiskt bara skärpan.Ja och det var precis det som var meningen för grejen är ju att även en kass bild kan funka med lite rensning och skärpning och man håller ett hyfsat normalyt betraktningsavstånd till en skärm. Dock inget att printa.
[...]
Behöver vi verkligen dyr utrusning för att fotografera i Low Light? M4/3 sablas ofta ner när det gäler att fota i svagt ljus. Själv har jag aldrig upplevt det så då jag mest fotar med M4/3 kameror.
Det jag har noterat att det alltid är folk som rackar ner på M4/3 på en gång man nämner det. Att det duger inte osv, etc, mm.
Frågan var, med hjälp av länkarna, om man verkligen behöver det störst, senaste och dyraste som marknaden uppbringat, för att ta bra bilder.
Sen om en del blir upprörda över att jag nämner M4/3, så får jag be så mycket om ursäkt.