Annons

Fotografera människor och djur

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en undran om hur ni ställer in kameran när ni fotar människor och djur.
Stativ är kanske inte alltid att föredra iom att djuren kan flytta på sig eller röra på sig? Eller har ni alltid stativ?

Jag tänkte fotografera hundar och människor, hästar och människor som posar som typ modellbilder. Jag vill försöka få både häst och människa i fokus så inte nåt tappar fokus men går det?

Behöver jag stå långt ifrån med telen eller gör ni på annat vis?
Vet inte om det hamnar i rätt grupp.

Har fotat med telen i hästbilden. När jag fotade hundarna med 24-70 blev det inte lika bra. Tycker att den vänstra hunden inte får nåt fokus, men å andra sidan tycker jag inte att den högra får det heller... Då tänkte jag på att jag var för nära?

Har läst att man ska stå långt ifrån och fota med tele när det gäller modeller är det en bra idé?

Tack på förhand!

Jag har en Nikon D800 har ett 80-200/2.8, 24-70/2.0 och ett 50/1.4
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Stativ saktar ner tempot när vi fotar. Oftast gör det att jag tittar mer på bakgrund o koncentrerar mig bättre på vad jag gör.

Ett enbensstativ kan vara ett alternativ.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att fotografera på avstånd med längre telen ger bakgrunden ett krämigare utseende.
Dessutom så om vi kliver in för nära så förvrider vi perspektiven och proportionerna på delar. Mest klassiskt är stora näsor i närgångna porträtt.
Så avstånd ger bra förutsättningar till proportioner.

Det ger också möjlighet att med tele välja vad som skall vara med och uteslutas ur bilden.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det enklaste sättet att få skärpa på det man vill är att inte fylla för stor del av bilden med det man vill ska vara skarpt, se till att föremålet ligger plant jämfört med skärpeplanet, och så blända ner. Vill man få större separation mot bakgrunden får man öka avståndet mellan huvudmotivet och bakgrunden.

Nu är det svårt att se några detaljer på bilderna du lagt upp här, men för t.ex hundbilden så är den ena hunden närmare (dvs de ligger inte på skärpeplanet), du har en (för) stor bländare, och det är kort avstånd till bakgrunden.

Dessutom bör du kolla så att fokuset är rätt justerat. Svårt att se på små bilder, men det ser ut som om fokus inte ligger på hunden ögon (titta på tyget)
 

lonian

Aktiv medlem
Har läst att man ska stå långt ifrån och fota med tele när det gäller modeller är det en bra idé?

Tack på förhand!

Jag har en Nikon D800 har ett 80-200/2.8, 24-70/2.0 och ett 50/1.4
Det underlättar att fotografera hundarna på lite avstånd då motiven som plattas ihop och ger mer skärpa. Står du närmare det du skall fotografera så blir det ett tunnare område i skärpa och då kan du tex missa fokus på den ena hunden medan den andra blir skarp.

Så du tänker helt rätt i att stå på lite avstånd med tele objektiv och zooma in eller croppa bilden. Du kan ju även prova att blända ner om det är möjligt.
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Stativ saktar ner tempot när vi fotar. Oftast gör det att jag tittar mer på bakgrund o koncentrerar mig bättre på vad jag gör.

Ett enbensstativ kan vara ett alternativ.
Har funderat på enbensstativ men funkar det bra med längre tider med motiv som kan röra på sig som en häst? Det är ju lite annat med bara människor som kan stå stilla! :)
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Att fotografera på avstånd med längre telen ger bakgrunden ett krämigare utseende.
Dessutom så om vi kliver in för nära så förvrider vi perspektiven och proportionerna på delar. Mest klassiskt är stora näsor i närgångna porträtt.
Så avstånd ger bra förutsättningar till proportioner.

Det ger också möjlighet att med tele välja vad som skall vara med och uteslutas ur bilden.
Lite så tänkte jag att det skulle vara bättre med tele och en bit ifrån.
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Det enklaste sättet att få skärpa på det man vill är att inte fylla för stor del av bilden med det man vill ska vara skarpt, se till att föremålet ligger plant jämfört med skärpeplanet, och så blända ner. Vill man få större separation mot bakgrunden får man öka avståndet mellan huvudmotivet och bakgrunden.

Nu är det svårt att se några detaljer på bilderna du lagt upp här, men för t.ex hundbilden så är den ena hunden närmare (dvs de ligger inte på skärpeplanet), du har en (för) stor bländare, och det är kort avstånd till bakgrunden.

Dessutom bör du kolla så att fokuset är rätt justerat. Svårt att se på små bilder, men det ser ut som om fokus inte ligger på hunden ögon (titta på tyget)
Ja precis ibland hamnar fokus lite på sidan med det objektivet...
Att ha allt på samma plan blir lite klurigt när man fotar människa å häst. Då måste människan vara i samma plan och ja ibland vill man att dom står lite vid kroppen, men det blir bättre om man tar på håll med tele?
Har man dynamisk fokuspunkt eller på annat vis?
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Det underlättar att fotografera hundarna på lite avstånd då motiven som plattas ihop och ger mer skärpa. Står du närmare det du skall fotografera så blir det ett tunnare område i skärpa och då kan du tex missa fokus på den ena hunden medan den andra blir skarp.

Så du tänker helt rätt i att stå på lite avstånd med tele objektiv och zooma in eller croppa bilden. Du kan ju även prova att blända ner om det är möjligt.
Tack ska testa det! :)
Blända ner är nåt jag måste komma ihåg... :) Blir lätt att jag håller mig runt 3.2-4 eller nåt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har funderat på enbensstativ men funkar det bra med längre tider med motiv som kan röra på sig som en häst? Det är ju lite annat med bara människor som kan stå stilla! :)
Du måste välja en tid som fryser rörelsen av modellen OCH dina skakningar. Bildstabilisering hjälper också.
Mha en dörrpost/enbensstativ/Det gamla snöret under skon eller liknande stöd går det att plåta med 200mm och 1/15 dels sekund. Men det är inte att rekommendera. Många bilder som får kastas.
Samtidigt är det knappast ngn modell heller som står still så länge.
Ett enbensstativ ger mer stabilitet än på fri hand. Samtidigt är det väldigt transportabelt o lätt.
Jag har använt det när jag rest utomlands o exponeringar på 30 s.
Tejpade fast stativet i 2 plaststolar, funka bra.
Man skall alltid ha tejp i fotoväskan!
Eller i en kyrka, bara att hålla stativet emot en kyrkbänk så kan man plåta med 1 s.

Men visst den gamla devisen 1/brännvidden i slutartid är utan tvekan bra. Helst dubbelt så snabbt.

Stativets största fördel är att man mer fokuserar på vad man tar med och utesluter ur bilden. Mer eftertänksamt helt enkelt.
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Du måste välja en tid som fryser rörelsen av modellen OCH dina skakningar. Bildstabilisering hjälper också.
Mha en dörrpost/enbensstativ/Det gamla snöret under skon eller liknande stöd går det att plåta med 200mm och 1/15 dels sekund. Men det är inte att rekommendera. Många bilder som får kastas.
Samtidigt är det knappast ngn modell heller som står still så länge.
Ett enbensstativ ger mer stabilitet än på fri hand. Samtidigt är det väldigt transportabelt o lätt.
Jag har använt det när jag rest utomlands o exponeringar på 30 s.
Tejpade fast stativet i 2 plaststolar, funka bra.
Man skall alltid ha tejp i fotoväskan!
Eller i en kyrka, bara att hålla stativet emot en kyrkbänk så kan man plåta med 1 s.

Men visst den gamla devisen 1/brännvidden i slutartid är utan tvekan bra. Helst dubbelt så snabbt.

Stativets största fördel är att man mer fokuserar på vad man tar med och utesluter ur bilden. Mer eftertänksamt helt enkelt.
Tack för alla svar! :) Ska ta till mig dom och träna!
 
ANNONS