Annons

fotografera moln!! hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniell Fherm

Aktiv medlem
när jag fotograferar moln så dyker dessa 2 otroligt störande prickar upp jämt..sen även andra prickar ibland...kameran har varit inne på rensning ,,, och jag blir lite förbannad nu,,, någon som får perfekta bilder eller är det därför Photoshop har gjorts??? fan då/ en förbannad fotograf

Det var inte mycket info du gav oss här, men om du har digital systemkamera är det säkert damm på sensorn. Köp en revaxörblåsa på apoteket (20 spänn), sätt dig i den dammfriaste miljön du har tillgång till, tag av objektivet, fäll upp spegeln och blås 3-4 gånger på sensorn (utan att röra den) och snabbt som fan på med objektivet igen.

Det är inte vattendroppar på objektivet då. Dom kan synas vid liten bländare som du troligen får då du fotar en ljus himmel.

...eller på sensorn om du försökt blåsa bort damm med munnen.

jag har ju en snabb slutar tid och gan´ska stor bländare..så det kan itne bero på det då?? för när jag fotar med blixt syns det inte ..det gäller bara när jag riktar kameran mot himlen....

Andreas Olsson skrev:
...eller på sensorn om du försökt blåsa bort damm med munnen.

Det där skulle jag absolut avråda från totalt. Det är helt korkat att blåsa med munnen. Det är ett garanterat sätt att göra det värre.

Kan du inte lägga upp en bild så vi får se?
antingen i detta forum eller på nån anna sida?

jag hittade felet...

ISO talen va inställd på AUto och när jag drog kameran mot himlen så höjdes säkerligen ISo talet sig upop till 1600.. för när jag körde manuelt på 100 ISO så fanns dom itne kvar

ANNONS
Götaplatsens Foto