Annons

Fotografera på strand.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotosmurfen

Aktiv medlem
I Expressen i dag skriver en kvinna om att
hon blev fotograferad I bikini på en strand.
Hon polisanmälde detta och fick till svar
Att på allmän plats är det tillåtet att fotografera enligt gällande lag.
Skulle vilja ha reda på om ni skulle vilja
ändra lagen så det skulle vara förbjudet
att fotografera på en badplats.
Personligen tycker jag inte det.
Obs att det måste till en grundlagsändring
att ändra detta.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hon har själv i en skvallertidning publicerat en smygtagen bild på en annan ung kvinna i bikini. Händelsen hon refererar till är dessutom två år gammal.

Tråd hos Fotosidan finns redan. Det behövs inte två om samma händelse.
 
Senast ändrad:

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Tack Peter Wem för länken.
Det är märkligt att inte expressen gör en
Bakgrundskontroll av sina debatörer.
 

PMD

Aktiv medlem
Att förbjuda fotografering på allmän plats vore riktigt dåligt.

Det kanske vore bättre att förbjuda mobiltelefoner som har kamera?
När alla kameror använde film var det väl rätt sällsynt att någon klagade över att de blev fotograferade på en badstrand?
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag är självklart för en fotografs rätt att fota på allmän plats. Läste kvinnans artikel och klickade också på hennes Instagram. På den senare webbsidan så kryllar det av nakna och halvnakna bilder på henne som hon själv har lagt ut. Minst sagt lite motstridigt agerande kan jag tycka. Men, men. Hon har ju rätt att basunera ut sin åsikt. Helt okej.
 

pysse

Aktiv medlem
Jag är självklart för en fotografs rätt att fota på allmän plats. Läste kvinnans artikel och klickade också på hennes Instagram. På den senare webbsidan så kryllar det av nakna och halvnakna bilder på henne som hon själv har lagt ut. Minst sagt lite motstridigt agerande kan jag tycka. Men, men. Hon har ju rätt att basunera ut sin åsikt. Helt okej.
bara undrar en sak …. är man fotograf bara för att man har en kamera ?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag kan förstå att det är stressande om man upplever att andra hela tiden fotograferar, när man tex badar privat. Det har inte så mycket lagtext att göra utan hur man upplever det som individ. Paparazzis har funnits länge och kända personer har till och med kört ihjäl sig, när de varit jagade av fotografer. Tycker det är lätt att förstå invändningen även om lagen säger annat.

Hon ser bra ut, kan tänka mig att hon vill ha full koll på vilka bilder som läggs ut, hennes egna foton har hon ju valt själv.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag förstår också varför någon kan bli upprörd över att fotografier där denne är lättklädd publiceras, men å andra sidan förstår denne någon uppenbarligen inte vad yttrandefrihetsgrundlagen är till för att skydda.

Det finns en uppenbar lösning om man inte vill ha bilder av en själv i baddräkt publicerade.

Fast i det aktuella fallet var det väl någon som blev upprörd över att bli fotograferad. Någon publicering handlade det väl inte om?

VI kanske borde förbjuda tittande på folk som har lite kläder på sig?
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Hon kan ju inte veta hur bilderna används. Jag skulle känna mig obekväm om en kamera hela tiden riktades mot mig. Skulle heller aldrig gå fram och ta en sådan privat bild som hon lägger upp på sin sida.

Människor ligger ju bokstavligen och dör och en del väljer att plocka fram sina smartphones.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte så värst lätt att lagstifta om omdöme. Helt omöjligt, faktiskt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Därför är det desto viktigare att ha gott omdöme. Tror ingen idag går fram och tar nakenbilder på småbarn vid strandkanten. Även om lagen säger att det är okay.
 
Senast ändrad:

jag&bilden

Aktiv medlem
Oavsett hur hon eller någon annan upplever hennes yttre eller inre för den delen som föredömligt - så badade hon inte privat.
Hon valde att bada publikt och får därmed acceptera den lag som vi alla lever med i Sverige.
Hade hon valt att bada i ett privat rum som sitt badrum hade det varit en annan situation.

i det här fallet ansåg hon att hennes rätt att visa upp sig inför andra på allmän plats iförd baddräkt skulle vara villkorat att endast titta men inte föreviga. Något hon nu kanske förstår inte kan göras.

Jag kan förstå att det är stressande om man upplever att andra hela tiden fotograferar, när man tex badar privat. Det har inte så mycket lagtext att göra utan hur man upplever det som individ. Paparazzis har funnits länge och kända personer har till och med kört ihjäl sig, när de varit jagade av fotografer. Tycker det är lätt att förstå invändningen även om lagen säger annat.

Hon ser bra ut, kan tänka mig att hon vill ha full koll på vilka bilder som läggs ut, hennes egna foton har hon ju valt själv.
 

PMD

Aktiv medlem
Därför är det desto viktigare att ha gott omdöme. Tror ingen idag går fram och tar nakenbilder på småbarn vid strandkanten. Även om lagen säger att det är okay.
Om jag skulle gå på en strand med en kamera i avsikt att ta fotografier av sånt jag tycker är värt att fotografera så tror jag nog att jag skulle ta bilder av vackra män som ligger och solar, av kvinnor som joggar längs stranden, av barn som leker i vattenbrynet, av människor av obestämd sort som spelar strandvolleyboll eller andra motiv som jag tycker är värda att fotografera.

Sånt var tämligen okontroversiellt när jag växte upp. Ingen var speciellt oroad av kameror, och nakna barn sågs inte som enbart offer för pedofiler.
 

PMD

Aktiv medlem
i det här fallet ansåg hon att hennes rätt att visa upp sig inför andra på allmän plats iförd baddräkt skulle vara villkorat att endast titta men inte föreviga.
Jag är inte så säker på det. Vad tror du hade hänt om någon hade satt sig, på behörigt avstånd förstås, och tittat på henne under en längre tid?
 
ANNONS