Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på strand.

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Om jag skulle gå på en strand med en kamera i avsikt att ta fotografier av sånt jag tycker är värt att fotografera så tror jag nog att jag skulle ta bilder av vackra män som ligger och solar, av kvinnor som joggar längs stranden, av barn som leker i vattenbrynet, av människor av obestämd sort som spelar strandvolleyboll eller andra motiv som jag tycker är värda att fotografera.

Sånt var tämligen okontroversiellt när jag växte upp. Ingen var speciellt oroad av kameror, och nakna barn sågs inte som enbart offer för pedofiler.
De allra flesta har inga onda avsikter utan resonerar som du, man vill ta en fin bild. Men en del är rubbade i pallet och det förstör för andra.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Oavsett hur hon eller någon annan upplever hennes yttre eller inre för den delen som föredömligt - så badade hon inte privat.
Hon valde att bada publikt och får därmed acceptera den lag som vi alla lever med i Sverige.
Hade hon valt att bada i ett privat rum som sitt badrum hade det varit en annan situation.

i det här fallet ansåg hon att hennes rätt att visa upp sig inför andra på allmän plats iförd baddräkt skulle vara villkorat att endast titta men inte föreviga. Något hon nu kanske förstår inte kan göras.
Vi får se hur det utvecklar sig. Även om man badar offentligt så har man en "privat" sfär omkring sig. Man sätter sig inte för nära någon, man sitter inte heller och tar närbilder på någon även om lagen säger det är okay. Att vara anständig helt enkelt.
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Vi människor är både vackra och fula på samma gång. Ibland när jag surfar på nätet, så finns det engelskspråkiga tidningar. Som visar så fula, miserabla före och efter-bilder det bara går. Ju fulare och mer motbjudande desto bättre. Det är alltid kändisar - annars har man ju inget att gotta sig i -.

Alla dessa bilder är tagna off the record och bilder som ingen önskar sig, speciellt om man är utsatt.

Har man ambitionen att vara snygg och känd, vill man nog så länge det går ha koll på vilka bilder som läggs ut på nätet.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag är inte så säker på det. Vad tror du hade hänt om någon hade satt sig, på behörigt avstånd förstås, och tittat på henne under en längre tid?
”Vad glor du på? Har du käkat blängsyra?”

Ja tänk om denne någon satt med kikare i ett gömsle bortom stranden.

Samspelet mellan oss människor är svårt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi får se hur det utvecklar sig. Även om man badar offentligt så har man en "privat" sfär omkring sig. Man sätter sig inte för nära någon, man sitter inte heller och tar närbilder på någon även om lagen säger det är okay. Att vara anständig helt enkelt.
Ja, vi som fotograferar behöver fundera på varför vi tar bilden - och inte bara göra det för att det är tillåtet i lag.

Och de som opponerar sig behöver ta sig en funderare: varför tänker de att det är olämpligt med just den bilden vi tar.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi får se hur det utvecklar sig. Även om man badar offentligt så har man en "privat" sfär omkring sig. Man sätter sig inte för nära någon, man sitter inte heller och tar närbilder på någon även om lagen säger det är okay. Att vara anständig helt enkelt.
Sånt finns det faktiskt lagar om. Den som är för närgången kan göra sig skyldig till ofredande.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror att de flesta idag, inklusive mig själv, skulle uppfatta det som lite "corny " om någon gick runt med oklart syfte och fotade obekanta på en badstrand. Det är bara så. På samma sätt som att det inte är OK att publikt säga vissa ord längre. Tiderna förändras. Som det Victorianska England :)
Jag tar gärna bilder på stranden men då på min familj. Om någon råkar bli med i bakgrunden må vara hänt.
 
ANNONS