Annons

Fotograferat mitt barn

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Om jag har fattat det rätt så tog fotografen 18 bilder som TS har att välja mellan. Fototillfället kostade 1600 och varje bild ungefär 400:-, nu behöver hon ju inte välja alla bilder som togs, utan endast den eller de som TS är nöjd med så det blir då totalt ung. 2000:- för en bild. Prissättningen är ganska OK tycker jag, problemet är väl om man tycker den bild som är bra är värd 2000:- eller om man ska försöka få till ett nytt fototillfälle.

Barn kan väl vara lika besvärliga som tex en strömstare att fotografera, får jag ut 20 bilder av 1000 så är jag nöjd, kanske skulle fotografen tagit fler bilder
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
8600:- räcker ju för en skaplig (lätt begagnad) kamera och objektiv och kanske en liten fotokurs på webben.
mmmm Fast jag håller med TS lite.
Om man betalar pengar för att få bra bilder så är det väl det hantverket man köper?
Utifrån den beskrivning vi har fått presenterad så är jag tveksam till att fotografen själv är nöjd. Men om fotografen själv är nöjd, är det bra nog då?
Jag är tveksam.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
mmmm Fast jag håller med TS lite.
Om man betalar pengar för att få bra bilder så är det väl det hantverket man köper?
Utifrån den beskrivning vi har fått presenterad så är jag tveksam till att fotografen själv är nöjd. Men om fotografen själv är nöjd, är det bra nog då?
Jag är tveksam.
Jag håller också med TS, med det som jag menar är att det finns liv efter denna händelse. Barnet skall troligen fotas i många år till, så det blir billigast och roligast för TS att skaffa fotoutrustning och kunskap och börja fota själv. Även om ens bilder blir inte lika bra som tagna av en bra proffsfotograf, så jag tror att med lite utbildning och övning kommer man upp i "good enough" nivå.
Det med kunskap är viktigt, troligen vikltigare än dyr utrustning, men jag gissar att man får många träff med bra tips om man googlar efter "fotografera barn" eller "photographing children".
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag tycker förstås att det är jättetråkigt att du inte är nöjd och du ska självklart höra av dig till fotografen och berätta att du inte är nöjd, kan dock bli lite svårt att nå fram om du inte redan innan fotograferingen varit detaljerat med vad du faktiskt ville ha för typ av bilder.

Som kund måste man tyvärr ha en bra uppfattning om vad man vill ha redan innan och försöka förmedla detta så detaljerat som möjligt då man som fotograf omöjligen kan ställa en miljon frågor. Vill fotografen inte lyssna eller inte fotar den typ av bilder man vill ha, så får man gå till någon annan.

Jag slutade att fotografera privatpersoner (bröllop/porträtt) för många år sen, för ingen blir nöjd, det var för dyrt, de ville alltid ha ALLA exponeringar annars skulle de anmäla en till polisen (de ansåg sig "äga" bilderna), de tog för givet att bilderna var färdiga så fort jag tryckt på knappen och att riktiga tidsbeständiga bilder på fint papper var gratis.
Att det ska vara så svårt för folk att förstå att den timmen man fotar är bara max 1/3 - 1/5 av tidsåtgången FÖR EN ENDA KUND. En fotograf kan inte gå plus minus noll på varenda affär. Studion ska förberedas, dator ska startas, bilder ska laddas in, bilder ska väljas, varje bild ska redigeras vilket kostar tid. Datorn har kostat pengar, kameran har kostat pengar, studioblixtar/belysning kostar pengar, lokaler kostar i hyra varje månad och på det runt 50% skatt på inkomsten när man är egenföretagare.

Hursom, jag fotar inte privatpersoner av just dessa anledningar, det är svårt att få det att gå ihop sig idag när dessutom vem som helst kan "proffsiga" bilder med mobilen "gratis" :)
 

HåG

Aktiv medlem
Skall man fotografera och leva på det så är nog inte priserna något att prata om.
Men vad fototgafen tagit för bilder kan man alltid diskutera.
"foton där hon tittar ner i golvet eller upp i taket. Skelar gör hon på ett kort där hon tittar ut. Hela kroppen är inte heller med på korten utan det är överkropp bara. Nått kort är en fot och nått kort ser man bara vad hon har på sig(axlar till höfter)."
Något kort där barnet tittar ner eller upp tycker jag är ok men helst vill man då att ansiktet syns bra.
Skelar barnet på en bild så tycker jag den skall bort om inte barnet alltid skelar förstås.
Överkropp bara blir förstås tråkigt men det är svårt att styra barn och få dem att stå/sitta som man vill och i många fall blir det estetiskt inte snyggt. Jag fotar helst fotboll och där vill man sitta lågt för att få spelarna att verka större och mäktigare mm. Men i endel fall speciellt på damer kan perspektivet och spelarens possition framhäva vissa saker som inte ser bra ut. Har en riktigt bra bild p en damspelare som kommer nära mig och på bilden ser det ut som hon har enorma byxor som hon dessutom fyller ut. En sån bild kan man inte använda utan där kanske man får ta bort den eller beskära till enbart överkropp. Dålig jämförelse kanske en porträttfotograf har betydligt mer tid på sig.
Kort på en fot skulle nog inte jag heller uppskatta men många tycker om just barnfötter så tror många vill ha en sådan bild.
Kort enbart axlar till höfter förstår jag inte alls.

Köp enbart de bilder du verkligen vill ha. Är du snäll så berätta för fotografen varför du inte vill ha de andra bilderna.

Har du kamera själv så ta egna bilder. Även om du inte är utbildad/proffs så kommer du kunna ta så många fler bilder att några säkert blir riktigt bra. Eller om du har någon kompis som fotar lite så kanske denne vill hjälpa till.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi tittade inte ens i nått galleri efteråt utan hon redigerade i en vecka och sen fick man välja på 18 bilder via en länk på nätet som låg uppe ett par dagar.
För att få se galleriet igen ska hon ha 300kr. De ligger kvar i ett halvår där.
Oavsett övriga omständigheter i det här fallet, som man kan ha olika åsikter om, så är det där riktigt dåligt.

Fick ni veta avtalsvilkoren i förväg? Det bör man alltid kräva när beställer något. Om man inte får se villkoren i förväg väljer man med fördel en annan leverantör av den tjänst eller vara man vill köpa.
 

AndersFja

Medlem
varför inte fota själv
8600:- räcker ju för en skaplig (lätt begagnad) kamera och objektiv och kanske en liten fotokurs på webben.
Det är något speciellt med bilder tagna med bra ljus och suddig bakgrund. Det klarar sällan amatörer med ambitionen att ta familjebilder och någon enstaka bild att hänga på väggen.

Det låter som att TS såg det som självklart att hela kroppen ska synas, men fotografen trodde det var porträtt och artistiska detaljbilder som var målet. Låter som dålig kommunikation. Om det är den typen av bilder fotografen har på sin hemsida borde TS kanske ha förutsett att du fått den typen av bilder. Om det är helkroppsbilder på hemsidan kan det vara lättare att nå fram om man klagar. Hur skulle du veta att du måste säga ifrån om att du vill ha den typen av bilder?

Hade du valet att inte köpa bilderna, men bara betala för tiden? Jag har inte gått till en fotograf sedan den analoga tiden, men då betalade vi för tiden i studion och fick alla bilder i litet format. Skulle vi ha en utskrift betalade vi för det i tillägg, men det var frivilligt. Var man inte nöjd var det möjlighet att göra en billigare omtagning. Jag ser att den fotografen vi gick till har samma prismodell nu.
 

Linaaa

Medlem
Hej alla..tack för era tips å tankar. Jag tänkte inte så mycket på hur jag skulle förmedla bad jag ville ha för bilder. Fotograen kanske skulle frågat lite mer under tiden? Jag är ju inte alls inne i fotosvängen. Hon tog så många bilder och sen fick vi 18 att välja på och de var som sagt inte på hela barnet. Man kan ju aldrig vara säker på vad man får men hade vi kollat lite innan vi gick därifrån hade ja kanske kunnat säga " de här bilderna var fina" de kan ju inte blivit så mycket bra bilder om de var avskurna, en fot, en kropp osv. Ja frågade om bilderna fanns på hela barnet de gjorde de inte de var dom som fanns ja kunde välja på sa hon.
Vi får ta fram våran kamera och fota istället. 1600 fick hon i förskott. Men de står inget i avtalet om att man måste köpa bilderna. För att köpa 10 filer ska vi betala 10000:- . Jag skulle helt klart kollat upp innan men svårt å veta vad man ska kolla upp. Ja förvänta mig nått helt annat kanske korkat av mig.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Hej alla..tack för era tips å tankar. Jag tänkte inte så mycket på hur jag skulle förmedla bad jag ville ha för bilder. Fotograen kanske skulle frågat lite mer under tiden? Jag är ju inte alls inne i fotosvängen. Hon tog så många bilder och sen fick vi 18 att välja på och de var som sagt inte på hela barnet. Man kan ju aldrig vara säker på vad man får men hade vi kollat lite innan vi gick därifrån hade ja kanske kunnat säga " de här bilderna var fina" de kan ju inte blivit så mycket bra bilder om de var avskurna, en fot, en kropp osv. Ja frågade om bilderna fanns på hela barnet de gjorde de inte de var dom som fanns ja kunde välja på sa hon.
Vi får ta fram våran kamera och fota istället. 1600 fick hon i förskott. Men de står inget i avtalet om att man måste köpa bilderna. För att köpa 10 filer ska vi betala 10000:- . Jag skulle helt klart kollat upp innan men svårt å veta vad man ska kolla upp. Ja förvänta mig nått helt annat kanske korkat av mig.
Råkar du/ni bo i Göteborgsområdet kan jag erbjuda mig att fota ert barn och redigera bilderna gratis någon gång under våren 2021, i utomhusmiljö då lämpligast. Fotar egentligen fåglar men har även ett finfint porträttobjektiv.

Om ni inte gör det så hoppas jag att ni hittar en fotograf som passar er bättre eller att ni lyckas ta bilder ni är nöjda med på egen hand :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej alla..tack för era tips å tankar. Jag tänkte inte så mycket på hur jag skulle förmedla bad jag ville ha för bilder. Fotograen kanske skulle frågat lite mer under tiden? Jag är ju inte alls inne i fotosvängen. Hon tog så många bilder och sen fick vi 18 att välja på och de var som sagt inte på hela barnet. Man kan ju aldrig vara säker på vad man får men hade vi kollat lite innan vi gick därifrån hade ja kanske kunnat säga " de här bilderna var fina" de kan ju inte blivit så mycket bra bilder om de var avskurna, en fot, en kropp osv. Ja frågade om bilderna fanns på hela barnet de gjorde de inte de var dom som fanns ja kunde välja på sa hon.
Vi får ta fram våran kamera och fota istället. 1600 fick hon i förskott. Men de står inget i avtalet om att man måste köpa bilderna. För att köpa 10 filer ska vi betala 10000:- . Jag skulle helt klart kollat upp innan men svårt å veta vad man ska kolla upp. Ja förvänta mig nått helt annat kanske korkat av mig.
Det är inte korkat att vara oerfaren. Nu vet du lite mer nästa gång det är dags.
 
ANNONS