Annons

Fotografering i biosalong

Produkter
(logga in för att koppla)

Aoua

Medlem
Skulle behöva lite hjälp och idéer...Ska fota ett "popband" i en biosalong och undrar vad för film som skulle passa bra till det..och om jag ska använda mig av blixt eller enbart gå på det befintliga ljuset som är ganska dämpat...
MVH/Paula
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag föredrar alltid det befintliga ljuset. Försök med Fuji Superia 800 eller 1600, den brukar räcka i de sammanhangen.
 

Maverick

Aktiv medlem
Blir det inte färgstick med dessa? Jag tycker mig ha upplevt det med 800 filmen iaf. Det går ju att råda bot på med ett fileter iofs. Helena här på sidan hade någon annan teknik för att slippa färgstick. Leta i forumet efter hennes inlägg.

Mvh
Maverick
 

Aoua

Medlem
Letade efter inlägget men hittadee det inte...
Om 800 filmen ger färgstick är det någon som har annat förslag på film eller hur jag ska gå till väga?
MVH /Paula
 

Maverick

Aktiv medlem
Nja, Kodak Portra NC klarar glödljus väldigt bra, men de finns bara upp till 400ASA tror jag. Fast jag har bara provat med blandljus, dvs glödljus och naturlig ljus.

Bilden på kyrkokören i mitt album är tagen med denna. Hur det kan tänkas bli i en mörk biosalong är svårt att säga.

Men beroende på hur stor slutbilden ska bli så kan du ju prova med fuji 800 och 1600 med ett blåfilter framför. 80B tror jag det heter, det tar bort det mesta av färgsticken. Nackdelen är att filtret tar en del ljus. Ett eller två steg skulle jag tro åtminstone.

Gå in på Helena Karlssons profil och kolla sedan på hennes kommentarer. Det är bara två tre veckor sedan hon la den kommentaren.

Mvh
Maverick
 

NiklasK

Aktiv medlem
Förlora ett till två steg funkar sällan när man fotar konserter. Man får helt enkelt köpa det färgstick som kan bli! Kör Fuji som minskar risken för färgstick dock!
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag missuppfattade nog det lite, jag trodde det rörde sig om en arrangerad fotografering och inte en konsert. Vid det senare fallet så kan man som sagt glömma filter. Då blir det till att köra svartvitt eller ta färgsticken på köpet.

/Maverick
 

Aoua

Medlem
Du hade uppfattat helt rätt...det är inte en konsert utan jag ska fota promotionbilder...
MVH /Paula
 

Aoua

Medlem
Hittade inlägget tillslut :) provar nog med Fuji 800 å ser hur det blir.
Tack för hjälpen!
MVH /Paula
 

marco

Guest
Jag skulle dra på en film och ställa bandet framför vita duken. Kul ljus antagligen.
 
ANNONS