Annons

Fotografering på begravning

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Kurtson

Aktiv medlem
Har börjat diskutera detta då vi kommer att gå på begravning om en månad.
Skall kolla med svågern vad han tycker, det är ändå svägerskan som gått bort, men nog är det en händelse som är värd att bevara för bl.a. barnen i familjen.
Självklart inte under cermoni eller för nära, men på något sätt vill man ha något kvar för framtiden.

Jag vill bara höra åsikter och kommentarer, vad tycker ni? Hur skulle ni göra?

Jag har fotograferat på släktens begravningar vid sex tillfällen, och det har faktiskt varit uppskattat. Medan man väntar kan man ta bilder på kista och dekorationer i det i övrigt tomma kyrkorummet. Gärna efteråt också. Ibland när det bara varit få deltagare har man velat ta en gruppbild i väntan på akten. Begravningsgästerna kan man annars ta bilder på under minnesstunden.
Speciellt om någon nära anhörig inte kan vara med på begravningen har det varit bra att kunna plocka fram bilder och visa.

Jag har filmat en jordfästning.

Filmade Stillbilder inne i gravkapellet innan
de övriga släptes in för en kort cermoni.
Bar oxå med kameran (lins lock på) när vi gick mot jordfästningen, och tog endast upp klockringningen.

Filmade sedan stillbilder samt panorama över begravningsplatsen, området samt kapellet utifrån, efter alla lämnat platsen.

Allt detta sammanställdes och ljudsattes för att sedan visas på dvd för de som ej kunnat närvara.

Hej!

Jag har iofs bara fotat en begravning, men den bästa bilden fick jag alldeles efter det att gästerna lämnat gravkapellet med kistan och jag tog bilden alldeles från utgången med kistan rakt fram på andra sidan gången (ca 15 m)om du fårstår vad jag menar. Stämmningen av stillhet och vördnad dröjer sig kvar en kort tid efter cermonin, och den fastnar faktiskt på bilden också. Då ligger blommor på kistan,ljusen är tända och psalmböcker, blad med sånger, ligger uppslaga och visar att här faktiskt skett något.

Jaja, har bara fotat en begravning som sagt, men det var vad jag lärde mig.

Jag hoppas begravningen du ska på blir fin, själv tycker jag det är skitjobbigt...

Hade
Lasse

ANNONS
Götaplatsens Foto