Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopapper och glasram

Produkter
(logga in för att koppla)

RickyB1

Medlem
Hej

Jag har fotograferat en hel del produktfoto men de har alltid hållit sig i digital form online.

Nu skulle jag för första gången skriva ut foton och valde en foto-automat i butik. Utskriften i sig är det inget fel på men när jag lägger fotot i ramen mot glaset blir det märkliga artefakter mot och på glaset :\

Jag antar att det är pappret som gör detta. Den butik jag skrev ut foto i verkar bara ha ett slags fotopapper och det är högglans. Finns det någon butik någonstans i skåne där man kan välja ett matt (eller annat lämpligt papper) för inramning i glasram? Helst av allt ska det inte kosta skjortan eftersom Corona har stulit nästan all min inkomst...

Tack.
 

elgenper

Aktiv medlem
Man måste ha en passepartout som håller isär glas och bild. Inte bara för de "artefakter" (troligen Newtonringar) du sett, utan framför allt för att papperet förstörs av att ligga mot glaset, p g a oundvikliga fuktvariationer.

Det finns ramar med färdiga passepartouter för standardformaten på t ex Clas Ohlson; att få dem gjorda i en ramaffär kostar skjortan (men blir ännu snyggare).
 

RickyB1

Medlem
Aaaah, jag förstår. Så nära man kan vara en bransch men fortfarande så långt borta kunskapsmässigt.

Tackar för svar, då lär det bli att tänka om helt för en passepartout till de bilder jag hade tänkt kommer svälja mycket av motivet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kan ge ett litet tips. Jag köper ofta standardramar av Hornbach. De har sedan en service där de skär till passpartouer och monterar bilderna . Försöker hålla mig till en standardstorlek på bilderna så jag kan byta ut bilderna när jag tröttnat på dem.
Kör allt mellan A4 till A2 i storlek,
 
ANNONS