Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoresa till Lofoten.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ägnar mig åt lite trådarkeologi...
Om man gillar gatukonst finns det en del på Lofoten, mest känd (och bäst...) är Pøbel, ett annat namn är Mr Hmm (som är svår att missa i området Henningsvær - Svolvær). Nedan en målning av Pøbel i Henningsvær.

Bilagor

• 16557055249_df4f42f11d.jpg
    16557055249_df4f42f11d.jpg
    82.6 KB · Visningar: 60
Länge sedan denna tråden var aktiv. Jag ska till Lofoten och fota nu i februari för en vecka. Ska röra mig runt Vestvågöya och ner till Moskenesöya. Jag har fått många bra tips här så tack för det. Det var mycket snack om hur man ska ta sig till Lofoten och tipsen var många och spridda. Jag ska åka tåg till Narvik där jag tar bussen till Svolvaer och hyr men ett vrak. Sedan tältar jag under resan.
Senare I vår ska jag cykla från Tromsö genom Lofoten och ner till Bergen. Två resor som jag mycket ser fram emot.

Norra Norge är fantastisk vackert.

Reste i våras med bil till Saltstraumen utanför Bodö från Stockhom. Målet med resan var att uppleva naturen i Saltfjorden under tiden med
midnattssol.

På uppresan övernattade vi "halvvägs" i Umeå och fortsatte sedan via den "blå vägen" dag 2 till Salstraumen brygge.

Vi fick se ett magiskt ljus, fantastiks landskap och spännande fiske. Vi hyrde båt och körde ut i fjorden utanför Bodö lufthavn och passerades av hurtigruten och andra större fartyg.

För en båttur av detta slag får man räkna med ca 4h, eftersom man behöver ta höjd för att passagen i Saltsstraumen bör ske mellan ebb/flod, som är mycket kraftiga. (Viss tidigare sjövana krävs.) Mängden vatten som sköljs mellan sundet är lika mycket som ryms i hela floden Seine, och det omsätts alltså under ca 1h. Naturen skådespel är minst sagt imponerande.

På vägen hem hade vi med oss lite fisk från havet, så då körde vi 120 mil nonstop. Vi var två chaufförer som turades om att köra 3h var, vartefter vi tog en längre paus med bättre fika eller en måltid. På så vis växlade vi av varandra hela vägen hem som totalt tog ca 15h med raster.

Jag blev så tagen att jag redan nu har bokat en ny resa kommande vår.

b.jpg
Lugnt vatten i passagen vid Saltstraumen.

502828307_10224089906150534_7576098617584646546_n.jpg
Kl 0000 vid bryggan på Saltstraumen brygge.

b2.jpgFiskare vid Saltstraumen

Fjell utanfor Saltstraumen2b.jpg
Fjälltoppar vid Saltstraumen

hurtigrutten pa Saltfjorden.jpg

Hurtigrutten i horisonten på väg till Bodö från Lofoten under passage i Saltfjorden.

• Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS
Götaplatsens Foto