Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

tozz

Avslutat medlemskap
Najs! Jag hade experimenterat med den ändringen själv men det slog inte igenom. Det verkar som att artikeltext (på t ex http://www.fotosidan.se/cldoc/44403.htm ) hör till en annan <div class> än texten som är på förstasidan. Kollade lite i koden men jag har inte gjort sådant här förut och fattade inte vilken <div class> som är den rätta att ange.
Tänkte lägga till ytterligare en "GM_addStyle" för varje ställe där det ser knasigt ut (där det är serifer) Är jag på rätt spår tro?
Har uppdaterat med fler exempel från artikellistan och artikelvisning. Ibland är det lurigt eftersom CSS som används för stylingen bygger på nästade regler och då måste man vara lika specifik när man ska skriva över dom.
Du är definitivt på rätt spår, förhoppningsvis blir det lite mer klart med den nya versionen :)
 

bassa

Aktiv medlem
Det hade jag ingen aning om

Nej, det där stämmer inte. På en webbsida är det vänster "hörn" som gäller. Sedan beror det givetvis på hur en sida byggts upp, men blicken dras inte till höger hörn på webben. Precis som andra påpekat gäller det de udda sidorna på varje tidningsuppslag, och det är kopplat till bläddringen.
För mig dras blicken möt höger övre hörn, Men jag får väl vänja mig.
Bengt
 

Photosession

Aktiv medlem
Jag undrar varför ni på FS har dribblat med så många olika storlekar på fonterna på Startsidan?

Ta exempelvis citatet...! Varför har ni gått opp i grad så mycket på det?
Frågar ni mig så ser det inte klokt ut.
 

lars2

Avslutat medlemskap
Najs! Jag hade experimenterat med den ändringen själv men det slog inte igenom. Det verkar som att artikeltext (på t ex http://www.fotosidan.se/cldoc/44403.htm ) hör till en annan <div class> än texten som är på förstasidan. Kollade lite i koden men jag har inte gjort sådant här förut och fattade inte vilken <div class> som är den rätta att ange.
Tänkte lägga till ytterligare en "GM_addStyle" för varje ställe där det ser knasigt ut (där det är serifer) Är jag på rätt spår tro?

Jag vet inte hur mycket du kan men oftast finns stylingen i separata CSS filer.

Ser typ så här och ligger i <header> delen:

@import url("clientscript/vbulletin_css/style-a3dabd2e-00013.css");
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="clientscript/vbulletin_important.css?v=376" />

För att se dessa får man lägga till typ http://webbsidansadress/ så ser man dem i webbläsaren, annars kan man nog enklast välja att spara typ hela sidan så hamnar "tillbehörsfilerna" i en katalog med samma namn som html filen.
 

hlse

Aktiv medlem
Något som är en "ren konvertering" finns väl inte? Allt handlar väl om hur man bearbetar sin RAW-bild?

Förändringar av bildinnehållet i Photoshop är givetvis en annan sak, men en RAW-bild "direkt ur kameran" kräver efterbehandling efter tycke och smak.
Iofs så har du helt rätt.
Man kan ju köra raw + jpg direkt i kameran och använda jpg:n.
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag vet inte hur mycket du kan men oftast finns stylingen i separata CSS filer.

Ser typ så här och ligger i <header> delen:

@import url("clientscript/vbulletin_css/style-a3dabd2e-00013.css");
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="clientscript/vbulletin_important.css?v=376" />

För att se dessa får man lägga till typ http://webbsidansadress/ så ser man dem i webbläsaren, annars kan man nog enklast välja att spara typ hela sidan så hamnar "tillbehörsfilerna" i en katalog med samma namn som html filen.
Förstår nog inte riktigt det där, kommer inte åt att titta på något av det tror jag. Är det detta vi talar om?
http://www.fotosidan.se//style-std.css?v=54
Det verkar ju tok-komplext (hittar f ö bara sans-serifer där).

Jag har fått Greasemonkey att ge fina typsnitt till brödtexten här på FS i alla fall. Återstår något plugin som ställer tillrätta resten :)
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag jag vara helt ärlig så känns det som att man försökt laga något som inte var trasigt...

Jag tyckte inte att fotosidan var ett under av tydlighet tidigare, men nu är den avsevärt mer svåröverskådlig, tack vare att rullgardinsmenyerna är borta. Bara för att "andra" har eller gör något betyder inte det att det är rätt. (Jag trodde att alla hade hört dendär om flugorna...)

Man har alltså valt att använda svårlästa typsnitt för "att andra har det". (Jodå, jag förundras även över hur både rörig och svårläst NY Times är...)

Man har skapat en funktion "Genvägar" för att man inte ska behöva använda de oanvändbara menyerna som man bytt till!?

Designen som sådan känns, på det stora hela, mer modern men det är på bekostnad av användbarheten, överskådligheten och läsbarheten...

På många sidor har man en "site map" för att få en överblick över sidan som helhet. Detta hade man "automatiskt" på fotosidan tidigare, tack vare menyerna... Nu får man istället klicka och vänta på att sidan ska laddas om, för att upptäcka att det inte var dit man skulle så att man få klicka nån annanstans för att...

En kompromiss (som eg inte löser problemet med överskådligheten) hade ju varit, som något föreslog, en "mouseover"-funktion i menyerna, så att det räcker med att man håller pekaren över "Artiklar" för att undermenyn för "Artiklar" ska visas. På så sätt borde man minska både väntetider för användaren och bandbreddsbehovet på servrarna...
 

Falumas

Aktiv medlem
Prövade och nyss och det fungerar med Nokia E61i:s inbyggda webbläsare (Symbian S60 3rd ed, webkitbaserad om jag minns rätt). I Opera Mini 4.2 blir det däremot enligt ovanstående felbeskrivning.
När man utvecklar för mobiler måste man välja att utveckla för Nokia eller för SonyEricsson, iPhone, Windows Mobile, Android och Palm för Nokias browser fungerar tyvärr helt anorlunda än dom andra i flera hänseenden.

/Karl
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det som är viktigt när det är webbaserad är att det är behagligt och lätt att scanna och att inga störande moment attraherar blicken i onödan.
Har inte sett någon usability-expert någonsin rekommendera eller använda en design som är content left i en left aligned sida, det talar tillräckligt för mig :)
Missuppfattar jag dig? Sidan är centrerad.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Några tankar & önskemål kring profilsidan:

1. Håller med om att det var snyggare när albumen låg under bilderna.

2. Har man att välja mellan 3,6 el 9 utvalda bilder som ska visas på sidan som tumnaglar blir det inte så snyggt när bara två bilder får plats bredvid varandra, då en hamnar ensam - det stör mitt bildsinne :)
Så antingen flytta tillbaka albumen ner under bilderna, eller ändra antalet utvalda bilder man kan visa.

3. Bra att när man nu trycker på "senaste" bilder, så visas verkligen de senaste, och inte i den ordning man sorterat sina bilder i som tidigare. Bra där! För man kan ju vilja ha olika ordning.

4. Bland sina bilder får ju nu fem bilder plats bredvid varandra istället för fyra. Men på första bildsidan, om man har fler sidor, syns bara tre st på sista raden. Detta gör att när man sorterar ("ordnar") sina bilder nu, så ser man inte hur det kommer att se ut eftersom de inte stämmer överens... Nån som förstod det? :) Det vore bra om det sågs över så "sorterarläget" stämmer med hur bilderna verkligen hamnar sen.

Tack för ordet och kämpa på! :)
1. Mm. Vi tar ett varv till där som sagt.
3. Ja så borde det vara, men lite lurigare att få till, men förstår din synpunkt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Skillnaden på Office och Fotosidan är det första fick sina förändringar genom vetenskapliga studier och användartester, det satte dessutom igång en helt ny paradigm vad gäller user interfaces. Fotosidan verkar ha kopierat andra sajter godtyckligt och försökt mixa ihop flera olika till en. En sak är bra och det är ju att nyheterna inte längre har någon vikt på förstasidan, dom är i princip osynliga medan de två bilderna på toppen får allt fokus.
Förmodligen gjorde MS samma med sitt GUI i Mobile Apps. Det är ju inte direkt svårt att hitta ett par stycken som tycker det GUI:et har en del att önska.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det blir olika typsnitt när man kommenterar andras bilder, när man kommenterar egna och när man svarar på andras kommentarer. Vet inte hur det sköttes tidigare men det var inget man tänkte på eller stördes av.

Ibland blir det svårläst trots vettigt typsnitt. Spalten har av någon anledning blivit mycket smal, se bifogad bild.
Ja det där är ju knas. Vilken URL är det på den sidan?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
För att komma med lite konkret beröm också, så tycker jag bildvisningen fått ett rejält lyft. Bilderna är nu centrerade med en rejält tilltagen ram, speciellt på sidorna. Till och med vit ram funkar nu, vilket inte var fallet med den den gamla designen. (Använder firefox 3.6).

Sen tycker jag inte det är nåt fel på fonten i kommentarer och artiklar, den ser lite egen och trevlig ut istället för samma gamla tråkiga fonter som används överallt. Har inga problem själv med läsbarheten. Men punktstrecken vid kommentarerna ligger fortfarande fel, alltså mellan kommentar och tillhörande svar istället för mellan svar och följande kommentar. Antar att ni jobbar med att åtgärda det...
Tackar! Jo en stor anledning till breddning var just att bildvisningen kändes så tajt. Nu kommer bilden mer tillrätta och i ett lugnare sammanhang.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag undrar varför ni på FS har dribblat med så många olika storlekar på fonterna på Startsidan?

Ta exempelvis citatet...! Varför har ni gått opp i grad så mycket på det?
Frågar ni mig så ser det inte klokt ut.
Vi justerar fortfarande lite här och där. Det är inte meningen att det skall vara en massa typsnitt.

Angående storleken så är det för att vi tyckte att det var snyggt och funktionellt. Men som sagt, smaken är som baken. :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Va tusan...? Säg inte att det är avsiktligt gjort så här, det är ju helfel! Kommentar och tillhörande svar ska höra ihop och inte skiljas åt med en linje. Flytta linjen till efter varje svar/före varje ny kommentar så blir allt frid och fröjd. Det kan väl inte finnas nån som tycker att det är bättre så som det är nu?
Det var inte avsiktligt :) Vi har halvt om halvt fixat det nu. Det kommer ytterligare justering.
 
ANNONS