Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fotostation Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Svärdh

Avslutat medlemskap
Jag har installerat Fotostation Pro, med avseende på att få en bra hantering av en snabbt växande bildkatalog. Jag har valt programmet då jag vill ha taggar mm i en databas. Är det ngn som vet varför programmet frågar efter skrivrättighet på filerna. ( Jag förvarar bilderna i skrivskyddade mappar). Jag vill ju inte att programmet ska talla på mina original.

Hmm bra fråga.

Men jag kan inte se någon anledning till att ha bilderna i skrivskyddade mappar heller.

Fotostation rör inte dina bilder, utan är man alt-klickar (har jag för mig) så öppnas bilden i det programmet du valt i inställningarna.

Det är i det programmet som alla ändringar av bilderna görs - om man själv gör några.

Däremot har jag för mig att Fotostation sätter taggar på bilderna, sk. IPTC-data. Min gissning är att det är därför som Fotostation säger emot. Jag hade tagit bort skrivskyddet från mapparna, det är riskfritt.

/Jens

Nja kanske inte. Skälet är helt enkelt att få en extra varning så att man inte skriver över ett original av misstag.
Är det verkligen riskfritt att programmet skriver IPTC info tillbaka i bilden?

Jo, det tycker jag. Men du har nog inte så mycket val, för jag har för mig (använde Fotostation när jag jobbade på Fuji i höstas) att programmet skriver IPTC-data i bildfilen och sedan sparas allt sammans i ett stort som man sedan söker mot.

Låter man inte Fotostation komma åt bildfilerna så fungerar inte programmet helt enkelt.

Jag kommer inte ihåg om man kan få en extra varning närman är på väg att skriva över en bild. Man det borde man ju kunna ställa in i Photoshop istället.

På Fuji hade vi löst det genom att när en bild blev scannad så kopierades den automatiskt till tre nya filer, en gråskalebild, en CMYK-bild och en lågupplöst i RGB. Orginalet (i RGB) låg sedan kvar i en mapp. Det var bara i vissa fall som man rörde orginalet. En gång lyckades jag faktiskt sabba ett orginal. Då var det bara att krypa till korset, och skicka ner en ny scanningsorder och vänta till nästa dag så att bilden blev inscannad på nytt.

/Jens

Hmmm, jag har inte köpt programmet ännu.... håller på att testa fram lämpligt program.
Vet ngn om det finns ngt annat program som inte tallar på originalfilerna, tex Imatch, Iview.

ANNONS
Götaplatsens Foto