Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fotostation vs Imatch vs iView vs Adobe Album

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Svärdh

Avslutat medlemskap
Jag håller på att utvärdera olika program för att hantera en växande katalog med fotografier. Programmen jag har tittat på är Fotostaion Pro, IView Media Pro, Adobe Album samt Imatch. Alla verkar ha sina för/nackdelar. Fotostation verkar mkt bra, men har ingen databas som hanterar bilderna utan skriver tillbaka direkt i fotona. Är det så lyckat, jag menar, mina rawbilder är negativ, och om infon inte skrivs tillbaka rätt, är det inte risk att förstöra bilderna?.
Är det någon som har erfarenheter och vill dela med sig.

Jag använder IMatch och är väldigt nöjd med det. Har c:a 3000 bilder inlagda. Bilderna ligger lite här och där men IMatch håller koll på dem (i en egen databas).

Gör en sökning på Imatch i forumen så hittar du en del trådar.

Jag kör iView Media Pro och gillar det verkligen.

Vore utmärkt med en översikt över de olika katalogprogramen, vad de kan och inte kan. Jag hade ambitionen att göra en sådan för något år sedan, men annat kom emellan.

iMatch såklart!!

Jag har använt den flera år nu och har 51000+ bilder och den är lika snabb fortfarande.
Styrkan ligger i kategorikonceptet som är unikt.
Man behöver inte bygga upp en struktur från början utan kan börja med få kategorier.
Närsomhelst kan man byta namn på kategorier, splita dom eller flytta dom.
Man målar aldrig in sig i ett hörn, som man gör med keywords.
Dessutom kan man ha originalen offline (på CD/DVD) så att den frågar efter dom när man dubbelklickar tumnaglarna. Men man kan också ha en offlinecache, med medelstora bilder som (förutom) tumnaglarna också alltid finns på hårddisken.

Kolla mer i denna diskussion:
http://www.fotosidan.se/forum/showt...9319&perpage=15&highlight=imatch&pagenumber=1

ANNONS
Götaplatsens Foto