Annons

Fråga angående 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det gör väl ingen annan heller? Innan den första kameran med ett extra inmatningshjul på baksidan kom var det ingen som saknade det heller, exempelvis.
Det man inte vet har man inte ont av.

apersson850 skrev:
Det gör väl ingen annan heller? Innan den första kameran med ett extra inmatningshjul på baksidan kom var det ingen som saknade det heller, exempelvis.
Det man inte vet har man inte ont av.
Jo men man vet väl när man får det förklarat för sig, åtminstone att finessen finns som ju blev förklarat här & då skrev du "den funktionen behöver jag inte". Nu kanske du aldrig kör manuellt så då förstår jag...

Offtopic men det är mycket vanligt att folk här på FS skriver att "det är inget jag saknar eller skulle använda" när funktionen inte finns på deras kamera. Vet inte hur många som skrivit så om det extra inmatningshjulet :)

Själv så jublade jag när jag bytte från EOS 10 till EOS 5 (de analoga) & fick det extra hjulet!

Nu är ju denna lilla grej inget som ska få Daniel att skippa 5D, herregud! Den har ju så många andra kvaliteer...

//OfftopicLarsa

Vart lite missförstånd hit och dit men sånt som händer! Det kommer definitivt inte att hindra mig från att köpa en 5D. Jag har redan bestämt mig. Har blivit av med all min utrustning nu på en veckas tid så snart är det dags att lägga in en beställning.

Det där 24-70/24-105 dilemmat är det enda som förbryllar mig lite just nu. 70-200/2.8 IS och 100-400 IS har jag redan bestämt mig för.

Eftersom jag själv har en 7D så förstår jag precis vad Daniel är ute efter och nej den finns inte på 5D. Åtminstone har inte mina klasskamrater hittat den.

Jag trodde att den inte fanns på D200 heller eftersom inget dokumenterat finns om det. Fast av en slump hittade jag funktionen vid ett tillfälle men nu har jag glömt bort hur jag gjorde.

Det är för övrigt en grym funktion som jag saknade mycket... måste leta rätt på hur jag gjorde på D200.

Det här är för övrigt mitt 3000:e inlägg på forumet :O)

Mvh
Maverick

mange78 skrev:
Jag förstår verkligen inte problemet? Du vill alltså inte rätta dig efter kamerans ljusmätare? Då har du ju exp.kompensationen i läget Av. VIll du exponera snålare ställer du den till - och vill du exponera rikligare ställer du den på +.

ponera följande, du kör m-läget och hittar en exponering du gillar, titta vad ljusmätaren säger. Ok , den säger -1. Då slår du på Av och stälelr exp.komp till -1. Sen är det ju bara att juastera bländaren och köra på.

En exponeringsmätare tar alltid hänsyn till utfallande ljus. Detta ger till följd att bakgrunden, motivet och förhållande mellan dem kommer att få kameran att ändra exponeringen hela tiden.

Väljer man att arbeta med infallande ljus så kör manuellt. En vacker dag så ändras inte ljuset så mycket, inte en dålig dag heller för den delen. Då är det grymt att låsa förhållandet på den manuellt inställda exponeringen så att det går snabbt att öka/minska slutartid/bländare. En riktigt grym funktion faktiskt...

Det har med andra ord ingenting att göra med över- eller underexponering.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:

Väljer man att arbeta med infallande ljus så kör manuellt. En vacker dag så ändras inte ljuset så mycket, inte en dålig dag heller för den delen. Då är det grymt att låsa förhållandet på den manuellt inställda exponeringen så att det går snabbt att öka/minska slutartid/bländare. En riktigt grym funktion faktiskt...

Min huvudsakliga användning av den funktionen =)

Min med och nu hittar jag inte hur jag gjorde för att få det på min D200... buääää

Mvh
Maverick
(De flesta nikon- och canonmänniskor fattar aldrig vad den funktionen går ut på då de aldrig haft den.)

Stämmer det som någon sa att det går att räkna klicken o vrida båda lika mycket. Förhåller de sig verkligen sig till varandra då?

Jo, det stämmer. I kameran setup talar du om hur många steg varje klick betyder. Men det är långt ifrån så smidigt som det är på minoltan.

Mvh
Maverick

Det får duga. Ska ta en titt på det bland det första jag gör när jag får kameran. Nu måste jag sova det är en arbetsdag imorgon!

Tack för hjälpen.

Maverick skrev:
Min med och nu hittar jag inte hur jag gjorde för att få det på min D200... buääää
Antagligen körde du A-läge och exponeringskompenserade med det sekundära inmatningshjulet. Det blir ungefär samma sak. Då har du full kontroll över under- eller överexponeringen med ena hjulet, samt skärpedjupet med andra hjulet.
Detta bör funka även på 5D, eftersom det funkar på 20D. Ljusmätaren är då inblandad, men det är ju knappast någon nackdel att bara utgå från "rätt" exponering och sedan förskjuta den med ena hjulet.

ANNONS
Götaplatsens Foto