Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga om actions i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Qonos

Medlem
Låt säga att jag har tre bilder som jag har klippt olika i dessa storlekarna

3000x2000
3000x1000
1000x2000

När jag sen vill lägga in så de klipps ner och gör ramar automatiskt så måste man ställa in fast bred och höjd. Går det inte att säga att bilden ska vara max så bred eller max så bred. till exempel att biblden max får vara 900px bred ELLER 500 pixlar hög, och sen anpassas anra längden efter detta.

När jag sen klippt ner den så vill jag öka canvas size med 4 på både bred och höjd. Även här hittar jag bara så man kan ställa in fasta värden och inte nuvarandevärde+4.

Någon som har koll på detta?

Tack på förhand
//Magnus

Qonos skrev:
Låt säga att jag har tre bilder som jag har klippt olika i dessa storlekarna

3000x2000
3000x1000
1000x2000

När jag sen vill lägga in så de klipps ner och gör ramar automatiskt så måste man ställa in fast bred och höjd. Går det inte att säga att bilden ska vara max så bred eller max så bred. till exempel att biblden max får vara 900px bred ELLER 500 pixlar hög, och sen anpassas anra längden efter detta.

När jag sen klippt ner den så vill jag öka canvas size med 4 på både bred och höjd. Även här hittar jag bara så man kan ställa in fasta värden och inte nuvarandevärde+4.

Någon som har koll på detta?

Tack på förhand
//Magnus

Kolla in File-Automate-Fit Image. Det är vad du letar efter.

Ahh just det. tack för att du friska upp mitt minne :)
Nu när du säsger det kom jag på att jag har ju använt det där tidigare :)

tack

Och för att öka canvas med ett visst antal pixlar så kryssar du i rutan "relativ" och anger hur många pixlar.

ANNONS
Götaplatsens Foto