Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fråga om skärpning i Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Det finns en inställning som heter "Optimera bild" och denna är i min kamera inställd på "Normal". Innebär denna inställning att kameran gör någon form av skärpning av bilden trots att jag fotar i RAW?

Om jag istället ändrar till "Custom" och endast ställer bildskärpning till 0, får jag samma inställning i övrigt som "Normal" fast utan bildskärpning?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

njä normal innebär säkerligen normal skärpning. och custom skärpning=0 innbär ingen skärpning i kameran..

D80 ska juh leverera någto av dom bästa bilderna direkt ut kameran så där ligger säkerligen någon skärpning med i "normal" inställningarna

vid nogrannare påläsning har ja fått bekräftat för mig att vid RAW användning tillämpas INGA bild processer som du själv väljer i kameran..

alltså, om du har valt kraftigare skärpning i kameran gäller alltså dessa endast för jpg bilder du plåtar i kameran..

nu är ja inte 100% på att detta är sant men så gott som 99% iaf..

ANNONS
Götaplatsens Foto