Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

aasaboe

Aktiv medlem
Den här stötte jag på vid hundpromenad på förmiddagen idag, den hade vänligheten att sitta kvar tills jag hämtat kameran men sedan var det tydligen slut på tålamodet för jag fick ingen riktig chans till bra bild innan den gav sig iväg. Någon som ändå kan säga vad det är?
 

Bilagor

aasaboe

Aktiv medlem
Tack Pierre! Jag hittade brun flickfjäril i en av våra böcker, men avfärdade den då bilden i boken visar något mycket stiligare än individen på min bild. Men när jag nu efter din bestämning tittar igen ser jag att det säkert är en sådan.
 

C.Mson

Medlem
Grannarnas skräck???

Satt på altanen i godan ro och plötsligt hör man en av grannarna skrika till:
Ohhh, en kackerlacka!!!

Visade sig att en av katterna i området lekte med en insekt på gatan...

Nu har jag aldrig haft "äran" att träffa en riktig kackerlacka, så min fråga blir såklart, vad är det här???

Det rådde delade meningar i grannskapet???

Krabaten kunde väl vara ca 3-4 cm lång.

Mvh Stoffe
 

Bilagor

Circium

Aktiv medlem
Satt på altanen i godan ro och plötsligt hör man en av grannarna skrika till:
Ohhh, en kackerlacka!!!

Visade sig att en av katterna i området lekte med en insekt på gatan...

Nu har jag aldrig haft "äran" att träffa en riktig kackerlacka, så min fråga blir såklart, vad är det här???

Det rådde delade meningar i grannskapet???

Krabaten kunde väl vara ca 3-4 cm lång.

Mvh Stoffe

Ingen anledning till oro, insekten på bilden är en dykarskalbagge, en hona av släktet, Dytiscus, möjligen en Dytiscus marginalis.

Mvh Niklas
 

Circium

Aktiv medlem
någon som vet var det är för något?

far runt över grusgången till sommarstugan, duttar snabeln i gruset, sen vidare är sällan stilla.
Hej!

Det är en Stor svävfluga, Bombylius major: När den duttar mot gruset lägger den ägg, vilket den gör i eller i närheten av solitära bins bohålor. Larven käkar sedan upp bilarvens pollenförråd och sedan även bilarven.

Mvh Niklas
 

Falumas

Aktiv medlem
Var ute i helgen och sådanna här låg i drösar under träden och var antingen döda eller jäkligt nära att dö. Vad är det?

/Karl
 

Bilagor

John-Mehdi

Aktiv medlem
Jag har aldrig hört att de ska massdö sådär. Jag har iof inte hört alls mycket om ollonborrar i allmänhet, så jag överlåter till någon mer entomologiskt lagt person. =)

/JM
 

JohnnyL

Medlem
Nog inte ovanligt

Ollonborren har en fyraårig livscykel, den lever som larv (gärna i gräsmattor) i fyra år varefter den förpuppar sig och kläcks som färdig skalbagge på våren. Den lever endast några veckor som vuxen och skall då fortplanta sig och lägga ägg. Vart fjärde år brukar därför kallas för "ollonborre år". Då är dom extra talrika, varför det är extra många som dör när de gjort sitt.

Hälsningar,

Johnny Lindquist
Ordförande
Västsvenska Entomologklubben.
 

blixten97

Aktiv medlem
Vad är det här för insekt?

Här är några bilder på en skum insekt eller vad det är, tacksam för svar.
Hittade den vid ett vasstrå vid en å i södermanland.
2011-06-03makro_2709DSC_024.jpg

2011-06-03makro_2708DSC_024.jpg
 

Bent C.

Aktiv medlem
Visst är det en insekt, närmare bestämt en vivel som tillhör skalbaggarna. Jag vet dock inte vilken vivl det är.
 
ANNONS