Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Stuffert

Aktiv medlem
Tror mer på att det är en Granharfotspinnare.

Mvh Staffan

Och svar på din fråga, sätt ut den i någon granskog så klarar den sig nog fint. :)
 

Mordon

Aktiv medlem
Hej, håller på att hjälpa min fru med ett skolarbete om vad som finns på en viss biotop och hon behöver hjälp med att identifiera detta lilla vattenlevande djur. Det simmade i en bäck som rinner genom ett kärraktigt område.

MVH Krister Berggren
 

Bilagor

EndZone

Aktiv medlem
Vad är detta?

Vad i hela friden är det här för någon insekt jag fått in i mitt hus? Hittat två stycken. Hjälp?
 

Bilagor

theTnT

Aktiv medlem
Tack för det Staffan!

När det tidigare tipset om guldbagge kom kollade jag upp dem och såg att gräsgrön guldbagge var mest passande, men det stämde inte på mitt egna fynd i onsdags då de är mycket längre (14-20 mm). Ditt förslag om bladbaggen passar dock perfekt in på "min" bagge (4-7 mm). Bild kommer, bara jag får en stund över för "framkallningen".

http://en.wikipedia.org/wiki/Gastrophysa_viridula
 

skyrk

Medlem
Vad i hela friden är det här för någon insekt jag fått in i mitt hus? Hittat två stycken. Hjälp?
En gråsugga, tror det kan vara Porcellio spinicornis men det kan också vara Oniscus asellus (murgråsugga). Hade behövt se lite mer detaljer på huvud och antenner.

//Staffan
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Vad i hela friden är det här för någon insekt jag fått in i mitt hus? Hittat två stycken. Hjälp?
Som Staffan skriver, en gråsugga.
Dessa små varelser är kräftdjur och alltså inte en insekt, och det är ovanligt med landlevande kräftdjur. Dom lever fantastiska 2-3 år faktiskt. Dom är icke skadliga för något alls och sprider inga sjukdomar. Däremot är dom bra för fertilisering av jorden.
 
ANNONS