** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Förfärligt.
Som alltid är det natur och miljö som får stryka på foten.
Bu för dom politiker som tar ett sådant beslut.

Ännu inget beslut.... Förhoppningsvis finns det ännu möjlighet att påverka politikerna så att de inte drar ner inom detta fantastiska projekt vi som nation, hittills i alla fall, har kunnat känna oss stolta över.
 
Fast det verkar mest vara själva tryckandet av böcker som föreslås upphöra?

"Svenska artprojektet föreslås bli en permanent verksamhet, samtidigt som Nationalnyckeln ska upphöra som bokverk. Rekommendationen är istället att resultaten från projektet sprids i digital form"

Böcker är förvisso trevliga att bläddra i men en vettigt byggd webbsida har klara fördelar. Helst vill jag ha båda. :D
 
Just när det gäller Nationalnyckeln tycker jag personligen att det är en fantastisk känsla att sitta i soffan och bara bläddra. Underbara böcker! Den känslan kan inte på något sätt uppnås via webben.

Dessutom har jag fattat det som att vi prenumeranter i princip betalar tryckkostnaderna, så att bara upphöra med bokproduktionen skulle i så fall inte innebära nån större besparing. Kostnaderna måste då skäras nån annanstans.

Artprojektet är ju så mycket mera än bokproduktionen. Hittills har projektet hittat 2500 arter nya för Sverige och 900 arter nya för vetenskapen, samt genererat över 250 vetenskapliga publikationer.

Men jag ska erkänna att jag inte läst utredningen.

http://www.expressen.se/ledare/tommy-hammarstrom/vi-behover-nycklar-till-sveriges-natur/
 
Nja, det är inte själva tryckandet som är problemet utan det redaktionella arbetet. Så den digitala versionen kommer inte att bli särskilt läs inriktad utan mer staplande av fakta. Jag tycker att just det redaktionella är värt en hel del eftersom det förklarar en mängd saker omkring som är till nytta om man vill finna en lokal, tidsperiod etc.

Tar man bort det så försvinner ett stort mervärde för amatörer och nyfikna.
 
Bör betänkas att denna utredning allra troligast är ämnad till att skrota hela projektet på sikt. Politiker är dumma men inte totala idioter, dom vet att ska man avsluta något så ska det ske så tyst som möjligt och då ska det ske i små etapper som inte ger skenet av en total skrotning.
Detta är alltså nästan säkert bara första steget.

Som vanligt med oss människor så är vi kortsiktiga och denna dumdristiga synen kommer kosta oss mer i längden, ekonomiskt men framförallt på alla för närvarande icke monetärt beräkningsbara förluster som t.ex. de upptäckter vi kan göra för vår teknologiska och medicinska utveckling.

För mig är det främst sorgligt då jag väntar på några böcker som planeras framöver som är inom mina favoritgrupper. Dessutom är just böckerna så vackra och så informativt väl skrivna.
Jag har inget emot även en digital version men det är redan så väl förklarat av andra här ovan om vad det troligen innebär förutom som jag skrev att det bara är första steget i skrotandet av projektet.
 
Mats, läs utredningen: http://www.slu.se/Global/externwebb...projektet/Oversyn_av_Svenska_artprojektet.pdf

Några utdrag:
Svenska artprojektet bör ses som en långsiktig, permanent satsning
utan en på förhand angiven sluttidpunkt.

en planerad utgivning uppgående till ca 100 volymer under en 20 årsperiod.
Nationalnyckeln har hittills (maj 2012) utkommit i 13 volymer. Inom
projektet bedöms att det inte är möjligt att klara av att slutföra utgivningen
inom 15–20‐årsperiod som ursprungligen angavs.

Totalt uppgår kostnaden för Nationalnyckeln till 35 milj.kr. per år,
varav 27 milj.kr finansieras av anslagsmedel och 7 milj.kr. av
försäljningsintäkter. Av den totala kostnaden utgör personal och löner
15 milj.kr, driftskostnader: 12 milj.kr (inkl. tjänster text, bild, tryck) och gemensamma kostnader ca 8 milj.kr. Kostnaden per volym har varierat
mellan 6–12 milj.kr, beroende på antalet arter och sidantal. En stor del
av kostnaden avser arbetet med grundtext, redigering och bilder.
Tryckkostnaden utgör en mindre del, ca 1,5 milj.kr. per volym.

Försäljningen av Nationalnyckeln sker genom abonnemang och
försäljning i handeln. Antalet abonnenter har legat relativt konstant
sedan starten och uppgår till ca 8 300. En abonnent erbjuds köpa varje
utgiven volym, dock utan köptvång. Försäljningen i handeln uppgår
till ca 3 000 volymer per år, givet två utgivna volymer per år.

Nationalnyckeln har blivit den del i artprojektet som kanske mest kan
ifrågasättas när det gäller resultat, kostnader och måluppfyllelse.
Bland annat har vissa forskare ifrågasatt nyttan av utgivningen av
Nationalnyckeln och menat att forskningsmedel kan användas för
annan mer angelägen forskning.13 Nationalnyckeln har inte lyckats
etablera sig som ett nationellt referensverk och huvudkanal för
information om Sveriges alla arter. Nationalnyckeln tar i anspråk en
stor del av Artprojektets totala medel (40 %) och riskerar därigenom
att tränga undan andra satsningar. Det finns också en problematik i
att Nationalnyckeln bedrivs så separerat från det övriga artprojektet
och från Artdatabankens verksamhet. Resurser och kompetens,
kommunikation och information kan då inte tas tillvara effektivt för
att främja projektet som helhet.

Enligt gällande planering kan bokutgivningen slutföras år 2027, omfattande
totalt 60 volymer. Som förutsättningar gäller då en mer
fokuserad utgivning, med inriktning på arter där annan
bestämningslitteratur saknas och med en smalare och mer
professionell målgrupp. Denna inriktning borde innebära at
förutsättningarna för att få en bredare spridning av ett sådant bokverk
blir relativt begränsade.

En fortsatt bokutgivning kan ifrågasättas från flera utgångspunkter.
Viktigast är om en bokutgivning över huvud taget är ett effektivt och
ändamålsenligt sätt att sprida information och kunskap på. Den
snabba tekniska utvecklingen under 2000‐talet har inneburit att
kraven och behoven av digital information och snabba sökbara data är
höga från alla målgrupper sett. Detta gäller både Artdatabanken och
Artprojektet.

Det kan vidare ifrågasättas om kunskapsspridning och
Nationalnyckeln behövs som en separat aktivitet, skild från
artprojektet i övrigt och Artdatabanken som helhet. Det är troligt att
det är mer angeläget att Artdatabanken (som helhet, inkl.
artprojektet) fortsätter utveckla sökbara och tillgängliga databaser
eller applikationer utformade för olika användare, dvs. forskare, näring, förvaltning, specialintresserad allmänhet. Den internationella
framväxten av system för informationsdelning och sökning är också
angelägen att ta tillvara. Kunskapsspridning bör kunna ses som en
integrerad del i Artprojektet och i Artdatabankens verksamhet som
helhet. Inriktningen bör därför vara att finna gemensamma helhetslösningar
med målbilden att all kunskap, data och information
som utvecklas i Artprojektet och i Artdatabanken ska vara tillgängliga
och sökbara för olika typer av avnämare i samhället.


Själva bokdelen av projektet har alltså misslyckats och kostar mycket pengar, det är inte så konstigt att den föreslås upphöra.

6-12 miljoner har varje volym kostat. 8 300 prenumeranter och 1 500 lösa försäljningar x 250,- = knappt 0,4 miljoner. Böckerna skulle alltså behöva kosta tio gånger så mycket alternativt ha en tio gånger så stor kundkrets. Då är det fortfarande ett rätt rejält underskott men ändå...
 
Själva bokdelen av projektet har alltså misslyckats och kostar mycket pengar, det är inte så konstigt att den föreslås upphöra.

6-12 miljoner har varje volym kostat. 8 300 prenumeranter och 1 500 lösa försäljningar x 250,- = knappt 0,4 miljoner. Böckerna skulle alltså behöva kosta tio gånger så mycket alternativt ha en tio gånger så stor kundkrets. Då är det fortfarande ett rätt rejält underskott men ändå...

Tack för utkasten om utredningen.
Jag har kontakt med politiker och läser allt för många utredningar och annan material för att fästa för stor vikt vid dem svart på vitt, det gäller att läsa mellan raderna, förstå sig på politiker och vad som driver dem bl.a..
Intressant läsning men irrelevant i det stora perspektivet, vilket faktiskt inte är pengar, som vi människor är så besatt av. Återigen som jag påpekade, detta är ett kortsiktigt monetärt synsätt. Dessa småslantar, i samhällets ekonomi i det stora, genererar mångfalt tillbaka (tyvärr finns inte modeller för att beräkna detta men historien visar klart så).

Jag förstår det hela om jag sätter på mig den vanliga människans pengar-glasögon. Det är dock fel glasögon att sätta på. Tycker man ett projekt är viktigt så finns det lösningar, även den ekonomiska aspekterna. Projektet är inte enbart att dokumentera arter i Sverige, det är en viktig del men bara en av många delar i projektet.
 
Tycker man ett projekt är viktigt så finns det lösningar.

Självklart!

Dock förstår jag mycket väl att de föreslår en annan modell. De konstaterar även att böckerna inte marknadsförts och ville man ha kvar böckerna känns det som en bättre lösning att ta tag i det. Annonser i Illusionerad vetenskap med konkurrenter, kontakt med skolor, bibliotek etc. etc..

Med rätt matte behöver man bara fyrdubbla kundkretsen så går till och med böckerna med vinst, låter helt klart genomförbart!
 
Självklart!

Dock förstår jag mycket väl att de föreslår en annan modell. De konstaterar även att böckerna inte marknadsförts och ville man ha kvar böckerna känns det som en bättre lösning att ta tag i det. Annonser i Illusionerad vetenskap med konkurrenter, kontakt med skolor, bibliotek etc. etc..

Med rätt matte behöver man bara fyrdubbla kundkretsen så går till och med böckerna med vinst, låter helt klart genomförbart!

Låter som självklara lösningar som du poängterat. Hoppas de kommer fram till att försöka rädda projektet i nuvarande form med de lösningar du presenterar + kanske andra också.
 
Jag hade besök av denna figur, den satt på altanen i två dygn.
Den är ca 5cm lång.
Någon som vet vad det är?
 

Bilagor

  • _MG_6744.jpg
    _MG_6744.jpg
    54 KB · Visningar: 307
Någon som vet vad det här kan vara för slags kuse?

Kanske Blåhjon ???
Men tillhörande långhorningar är det nog alla fall.
Det är svårt att ge svar när det inte finns någon info om den. Du bör fota den från olika vinklar och sen ange storleken av den och var den hittades, då kan du få mycket mer hjälp.
Du ska inte ta det som säkert att det är ett Blåhjon, inte ens som troligt, bara som kanske.
 
ANNONS