Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Violate

Medlem
Fjärilar

Här lägger jag in ett par fjärilar som jag inte vet namnet på. Efter lite googlande så kom jag fram till att den första (orange, prickiga) är en pärlemorfjäril och den andra (två st bilder) en guldvinge - men sen finns det ju flera arter av dessa. Och så kom jag inte längre. Någon annan som vet exakt vad de heter?
Sofia
 

Bilagor

Stuffert

Aktiv medlem
Här lägger jag in ett par fjärilar som jag inte vet namnet på. Efter lite googlande så kom jag fram till att den första (orange, prickiga) är en pärlemorfjäril och den andra (två st bilder) en guldvinge - men sen finns det ju flera arter av dessa. Och så kom jag inte längre. Någon annan som vet exakt vad de heter?
Sofia
Hej.

Den första skulle jag säga är en ängspärlemorfjäril, lite svårt utan undersidan på vingarna men mest troligt skulle jag säga.

De två sista är vitfläckig guldvinge. Väldigt lysande "guldiga" när de flyger. Fina så! :)

/Staffan
 

Violate

Medlem
Hej.

Den första skulle jag säga är en ängspärlemorfjäril, lite svårt utan undersidan på vingarna men mest troligt skulle jag säga.

De två sista är vitfläckig guldvinge. Väldigt lysande "guldiga" när de flyger. Fina så! :)

/Staffan
Hej och tack! Lägger in ett par till bilder på pärlemoren, hoppas det underlättar.
 

Bilagor

aasaboe

Aktiv medlem
Den här skorpionsländan har en röd parasit på ryggen. Jag har sett liknande några gånger. Påminner om fästing, men jag gissar att det inte är det. Någon som vet vad det är för någonting?
 

Bilagor

staika

Aktiv medlem
En guldglänsande och vacker slända, men vad är detta för art?
Jag tror snarare att det är en Blodröd ängstrollslända, hona eller ung hane.
Benen på den här verkar vara helsvarta. Tegelröd har en ljus linje på utsidan av benen.
Dom olika ängstrollsländorna kan vara svåra att skilja på, särskilt honor och unga hanar.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Jag tror snarare att det är en Blodröd ängstrollslända, hona eller ung hane.
Benen på den här verkar vara helsvarta. Tegelröd har en ljus linje på utsidan av benen.
Dom olika ängstrollsländorna kan vara svåra att skilja på, särskilt honor och unga hanar.
Nja, vet i tusan... Blodröd har ju mer klubblik bakkropp. Denna ser ut som den är ganska rak, dvs tegelröd. Men som sagt, jag är novis :)
 

staika

Aktiv medlem
Nja, vet i tusan... Blodröd har ju mer klubblik bakkropp. Denna ser ut som den är ganska rak, dvs tegelröd. Men som sagt, jag är novis :)
Jag är inte heller någon expert så du kan ha rätt.
Det stämmer som du säger ang. bakkroppen men det gäller äldre hanar. Honorna har rakare bakkropp och inte så klubblik.
Som jag skrev tidigare så ser det ut som om sländan på bilden har helsvarta ben och det är bara Blodröd ängstrollslända och Svart ängstrollslända som har det.
Men som sagt dom kan vara lite knepiga att artbestämma :)
 
ANNONS