Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

cls

Aktiv medlem
Hej, idag fick jag syn på den här lille rackaren som hängde i ett grässtrå längs en skogsväg i trakterna av Misterhult i östra Småland. Han(?) posade snällt när jag gick nära med kameran både fram- och bakifrån. Jag knäppte några bilder och hen hängde lugnt kvar när jag gick därifrån. Jag känner möjligen igen en citronfjäril, men i övrigt är jag fjärilsanalfabet. Är det nån som vet vad det är för art?

(Bonusfråga: Det ser ut som om ögonen snurrar hela varvet runt: På bilden ”underifrån” ser det helt klart ut som att hen stirrar på mig, och på motjusbilden ”uppifrån” ser det nog allt ut som om hen kikar på mig då också. Kan de rotera ögonen så?)
 

Bilagor

cls

Aktiv medlem
Kom på den briljanta idén att bildgoogla "grön fjäril" varpå det dök upp några liknande filurer som kallas dagfjärilsmätare (Geometra papilionaria). (Om nån kännare ser att jag är snett ute så hojta gärna till, annars är jag nöjd med min egen artbestämning. Bonusfrågan om ögonen är jag fortfarande nyfiken på.)
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Vitmagad skarv ?

Den här skarven såg jag på fritidshusområdets bryggor i somras. Men alla andra skarvar i detta område är ju helsvarta, denna har däremot en vit mage. Är det någon speciell underart som kommit fel, eller ?
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Den här filuren hittade jag på Samos, Grekland. Kanske mycket begärt, men finns det någon som har en aning om vad det är för en gynnare? Ganska stor, ca 3-4 cm, och nästan svart/vit (det är en färgbild:) .
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
Fråga på "Fågelidentifikation"

Den här skarven såg jag på fritidshusområdets bryggor i somras. Men alla andra skarvar i detta område är ju helsvarta, denna har däremot en vit mage. Är det någon speciell underart som kommit fel, eller ?
Hej! Mitt tips: Lägg in frågan på tråden Fågelidentifikation så kommer det säkert bra svar.
 

bull

Aktiv medlem
Sälgskimmerfjäril?

Är detta en Sälgskimmerfjäril? Det är i så fall ett ovanligt fynd då jag plåtade den i stockholmsområdet idag 170715.
 

Bilagor

ANNONS