Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

PMD

Aktiv medlem
Den här flög plötsligt, och ljudligt, omkring i vardagsrummet. Eventuellt kom den in genom skorstenen. Cirka 2.5cm lång.

Google bildsök hittar baggar som ser liknande ut, men inte tillräckligt liknande, tycker jag.
20200619_125406.jpg20200619_125403.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Googla på Gräsgrön Guldbagge så hittar du nog en utan aska på.
Aha! Det är så de ska se ut! Fint skimmer som inte alls syntes på vår bagge. Vi ville få ut den snabbt så jag hann bara ta ett par snabba bilder med telefonen. Det föll mig inte in att det var aska på den. :)
 

connyp

Medlem
Letade efter ekoxar på Alnö I Karlskrona skärgård. Hittade bara en död, men hittade den här i en gammal ek. Ca 3 cm lång. Nån som vet?
//Conny
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
Min fru fångade den här i en syltburk på diskbänken. Vi har en urgammalgammal Gaunitz som är väldigt trevligt skriven och tror med hjälp av den att det är en lövträdslöpare (Rhagium Mordax). Är det rätt? Annars, vad är det?
DSC01290_Löpare_800fs.JPG
 

Bakwetu

Aktiv medlem
Den här flög plötsligt, och ljudligt, omkring i vardagsrummet. Eventuellt kom den in genom skorstenen. Cirka 2.5cm lång.

Google bildsök hittar baggar som ser liknande ut, men inte tillräckligt liknande, tycker jag.
Visa bilaga 150462Visa bilaga 150463
Den är mer lik brun guldbagge, Protaetia marmorata än gräsgrön guldbagge Cetonia aurata. Det finns en guide i http://www.sef.nu/download/yrfan/yrfan_2018/Beundransvarda-guldbaggar-Persson-Vinnersten-Yrfan-2018-nr-2.pdf
 

Bakwetu

Aktiv medlem
Letade efter ekoxar på Alnö I Karlskrona skärgård. Hittade bara en död, men hittade den här i en gammal ek. Ca 3 cm lång. Nån som vet?
//Conny
Det ser ut som en jordlöpare, men sen vilken art det kan vara är jag lite osäker på. Det skulle kunna var Calosoma inquisitor, liten larvmördare, som springer omkring på lövträd (ffa ekar) och letar fjärilslarver att äta. Den är rätt ovanlig, men borde finnas i det området du var i.
 

BeBest

Aktiv medlem
Håller med Per! Jag var för kvick i mitt identifieringsförsök! Bra att det finns folk som har ögonen med sig och vet var svaret kan hittas!
 

Tbirder

Aktiv medlem
Vet någon vad detta är för insekt? Har försökt att hitta rätt med Google Lens (som ofta ger bra vägledning) men gått bet. Fotograferad i dag på en halvöppen naturbetesmark, där de fanns i rätt stort antal, födosökande på åkervädd.
 

Bilagor

BeBest

Aktiv medlem
Det är en mycket långbent kraftigt byggd fluga med vingarna tillbakalagda över kroppen. Därtill förefaller den ha en lång hård ”sugsnabel”. Detta leder mina tankar till att det är en rovfluga. Vilken art vet jag inte.
Vanligen sitter dessa flugor på pass och väntar till någon passande insekt råkar komma inom attackavstånd. Det tilltänkta bytet fångas in med de långa benen och mundelarna pressas in i bytets kropp varvid en upplösande vätska sprutas in. Därefter suger rovflugan ur bytets innanmäte.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Det är en mycket långbent kraftigt byggd fluga med vingarna tillbakalagda över kroppen. Därtill förefaller den ha en lång hård ”sugsnabel”. Detta leder mina tankar till att det är en rovfluga. Vilken art vet jag inte.
Vanligen sitter dessa flugor på pass och väntar till någon passande insekt råkar komma inom attackavstånd. Det tilltänkta bytet fångas in med de långa benen och mundelarna pressas in i bytets kropp varvid en upplösande vätska sprutas in. Därefter suger rovflugan ur bytets innanmäte.
Hej!
Jag känner till rovflugorna, men jag är tveksam eftersom dessa uppenbart var ute efter nektar. Jag såg säkert 50 ex som alla satt på åkervädd och körde ner "snabeln" på samma sätt som andra nektarätande insekter brukar göra.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Jag googlade vidare och har kommit fram till att det är en sorts dansfluga, som det tydligen finns mer än 200 arter av i Sverige, närmare än så blir kanske svårt att komma.
EDIT: arten Empis tessellata ser det ut att vara.
 
Senast ändrad:
ANNONS