Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

AFJ

Aktiv medlem
Vad kan detta vara för typ av larver. Såg dem i buskarna på en golfbana i Bro inte långt från Mälaren för några dagar sedan:From_H_P20P_112959.jpg
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Under hösten finnar man ofta gräsulvens (Macrothylacia rubi) larver på väg till en övervintringsplats. De larver som har överlevt vintern kan man sedan finna på vårkanten innan de förpuppar sig.

Lars Bruzelius
Tack och bock för detta. Googlade på Gräsulv och fann att det var en typ av spinnare. Det står på Wikipedia att "Larvens hår lossnar lätt vid beröring och kan orsaka svår klåda eller eksem på händer." Jag tog upp den, men har inte märkt av något, tur för mig !

Nästa gång jag stöter på en dylikt skall jag inte röra den 😨 !
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Hittade en (ganska) stor spindel på väggen i tvättstugan, tog den i gen glasburk och släppte ut den nedanför trappan, 3 dagar senare fanns ett fint spindelnät i trappräcket, Kan det verkligen vara den utsläppta spindelns nät????

Hyresgäst i tvättsugan.jpgSpindelnät på trappräcket.jpg

håhå
 

AWid

Aktiv medlem
Hittade en (ganska) stor spindel på väggen i tvättstugan, tog den i gen glasburk och släppte ut den nedanför trappan, 3 dagar senare fanns ett fint spindelnät i trappräcket, Kan det verkligen vara den utsläppta spindelns nät????

Visa bilaga 160793Visa bilaga 160794

håhå
Större husspindel (Eratigena atrica ) ser det ut som. Brukar finnas lite varstans inomhus fram på hösten och gärna där det är lite fuktigt. Vill hitta något bra ställe att övervintra. Den har säkert flera spindelkompisar i din tvättstuga, så det kan väl vara svårt att veta vem som skapat just det nätet:) Spindlar är faktisk nyttiga små krabater som håller efter andra skadeinsekter.
 

Astacus

Aktiv medlem
Kan någon säga vad detta är?
Vet att bilden är dålig men kanske det går ändå. Den är c:a 1 cm lång och har sett ett par stycken hemma. Är det en mal?Mal.jpg
 

BeBest

Aktiv medlem
Det finns en sida på Facebook som brukar kunna ge uttömmande svar. De heter Vilken insekt
 
ANNONS