Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor kring Fujifilm mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan bara rekommendera, har en GFX100s som jag är mycket nöjd med, för mig funkar 32-64 gluggen som standardobjektiv, sjukt skarp på i princip alla bländare. Nu gillar jag maximalt skärpedjup så jag plåtar oftast från f10 till f20-22, sen börjar diffraktionen kicka in. Kompletterat med en 50/3,5 för promenader och gatufoto samt en 100-200 för de få gånger jag behöver något längre. Nästa glugg blir 20-35, har alltid varit en vidvinkelman. Personligen är jag rätt ointresserad av porträtt men kan tänka mig att 32-64 i kombo med en 110a skulle vara idealiskt för porträtt och natur... Skulle säga att alla av Fujis gluggar är kalasbra, åtminstone de jag har och de jag har testat. Men så har ju Fuji tillverkat stor och mellanformatsgluggar sedan typ början av 1900-talet...

Kan bara rekommendera, har en GFX100s som jag är mycket nöjd med, för mig funkar 32-64 gluggen som standardobjektiv, sjukt skarp på i princip alla bländare. Nu gillar jag maximalt skärpedjup så jag plåtar oftast från f10 till f20-22, sen börjar diffraktionen kicka in. Kompletterat med en 50/3,5 för promenader och gatufoto samt en 100-200 för de få gånger jag behöver något längre. Nästa glugg blir 20-35, har alltid varit en vidvinkelman. Personligen är jag rätt ointresserad av porträtt men kan tänka mig att 32-64 i kombo med en 110a skulle vara idealiskt för porträtt och natur... Skulle säga att alla av Fujis gluggar är kalasbra, åtminstone de jag har och de jag har testat. Men så har ju Fuji tillverkat stor och mellanformatsgluggar sedan typ början av 1900-talet...
Tack!
Det är positivt att i stort alla objektiven i GF-serien presterar bra och inte minst zoomarna. Jag känner att det mer är vilket erbjudande som dyker upp som får styra i valet mellan 32-64, 35-70 och 45-100. Alla tre har fördelar och nackdelar och behöver paras ihop med med lite olika alternativ på sikt men inga problem egentligen. 32-64 är det bästa valet initialt för jag kan klara mig rätt länge mellan 25-50mm (FF) gällande landskap.

Din kombo verkar bra. Jag var lite tveksam till 50 3.5 tidigare efter en recension som inte var så positiv, men det verkar ganska trevligt det också efter lite noggrannare googlande.

20-35 verkar kanon även om 23:an tillsammans med 32-64 skulle räcka för mig. Däremot tillsammans med 35-70 och 45-100 så tvingar det fram ett köp av 20-35. 20-35 blir inte lätt att hitta under 20k😅

Kampanj "Fujifilm Summer GF". Några objektiv 5000 kr "mindre dyrt" just nu iaf. Men det har du förmodligen redan koll på.

Tack!
Jo det var jag snabb att kolla😊. Hoppas kunna handla lite begagnat och på så vis få mer grejer istället.

Finns väl en del andra objektiv som inte nämns här som är populära på Fujikameran. Sigmas 105/1.4 samt 85/1.4 (Canonfattning med adapter) till porträtt. Canon EF 200/2.8 och även Canon EF 100-400/5.6 II nämns också men den sista vinjetterar dock lite mer har jag förstått.

Glömde ju givetvis Canons tilt/shift gluggar. Speciellt Canon TSE 24/3.5 II är populär men troligtvis inte bättre än Fujifilms egna.

Glömde ju givetvis Canons tilt/shift gluggar. Speciellt Canon TSE 24/3.5 II är populär men troligtvis inte bättre än Fujifilms egna.
Tack!

Jag såg även att Keith Cooper rekommender ts e 50 2.8 L. Ska kolla lite mer noggrant om hur pass bra det fungerar. Vore ju trevligt att kunna köra objektiv på bägge systemen utan stor förlust.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto