F1 new är helt fantastisk, plåtar bara med den.
lite osäker på auto lägena eftersom jag bara kör manuellt (F1 new är en kamera som ska köras, och körs bäst, manuellt IMHO), men det enda AE sökaren gör är att sticka ut en liten spegel så man kan se vad tidsinställningshjulet står på. Själva automatiken funkar så vitt jag vet med vilken sökare som helst, sportsökaren till exempel som är en av anledningarna varför jag gillar kameran så mycket. Vilken annan kamera kan man kika in i från vilken vinkel man vill på sex centimers håll och fortfarande se hela bilden klart och tydligt? Fint.
Det fina med F1an är att det finns massor med tillbehör som man kan få tag på till vettiga priser. Den går att modifiera nått enormt.
Men om man nu ska börja snacka lite negativt om den så har den i min mening två problem.
En till av anledningarna varför jag köpte min var för att den kunde köra utan batteri. Men fråga mig inte hur, för jag har aldrig lyckats med det. Är kamerabatteriet dött så reagerar inte avtryckaren. Kanske är nått skumt med just min kamera, men så är det. Och batterierna är av den trevliga 80:- sorten.
Egentligen är det inget problem eftersom kameran drar i princip ingenting och batterierna räcker i en evighet, om man nu inte är som jag. Det sitter en knapp där man kan ställa in så att det lyser lite fint i sökaren i ett par sekunder när man håller ner avtryckaren. Glömmer man att stänga av den när man går ut igen från det där mörka rummet, vilket man alltid gör, så är batteriet tomt om två veckor.
Men om man väljer att köpa motorn till kameran kan man ju alltid köpa till den fräsiga lilla batterikabeln som kopplar samman motorns batteripack med kameran.
Var inne på hegerthorns i nässjö för nån dag sen och de är väl inte så vansinnigt kända för sitt begagnat sortiment, men de hade ett par sådana kablar, så visst går de att få tag på.
Det andra som är risigt med F1an är det där med blixtanvändning. Nog för att canon är rätt dåliga med blixtmätning, men F1 har inte TTL. Det blir att köra manuellt där med.
Jag har inte sett detta som ett problem då jag nästan aldrig använder blixt. De få gånger jag gör det så har jag kört med en helmanuell gammal vivitar blixt.
Börjat fundera lite på att ha en T90 som andrakamera för att kunna använda ttl, men inte riktigt bestämt mig för om det är värt det...
FD optiken är både fantastisk och billig, glömde jag säga det?
Hur som helst, menade inte riktigt att prata på så mycket som jag gjort, satt och väntade på att en utskrift skulle bli klar. Det jag egentligen var ute efter var att fråga Bernt om den där 14mm är raktecknande? Vart lite sugen..