Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från 350d till..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder bakre displayen bara i undantagsfall på min 40D. Oftast är det om jag "leker" med kameran på något sätt, och alltså inte fotograferar något vettigt.

Men i normala situationer är toppdisplayen toppen, jämfört med att ha det som på den 400D jag också har, där man är tvungen att glo där bak hela tiden.

Hej på er!

Min första post här i FS forumet.

jag kör just nu en eos 350D och är sugen på att byta upp mig. Jag har relativt goda kunskaper nu och funderar på att ha en lite mer avancerad hobbykamera men jag är inte sugen på att lägga ut 10000 på en kamera, och filmning går bort och därmed 500D.

Har funderat på en 40d. Vad tror ni om det? Relativt billigt hus, definitivt bättre än min 350D. Skall man slå till på 40D eller borde jag köpa en 450D?

Fridens liljor fotokamrater!

50d rekommenderas starkt

Måste bara kommentera angående den lilla topp-displayen... Dels måste man hålla kameran i en mer onaturlig vinkel för att läsa av den...
Förstår inte riktigt hur du håller kameran. När jag plåtar räcker det med att jag sänker händerna och kameran 15-20 cm från ansiktet (vilket är min naturliga "färdigställning") för att se vad det står på toppdisplayen.

Måste bara kommentera angående den lilla topp-displayen.
Har aldrig riktigt förstått varför en del tycker om den. Jag själv finner den bara helt meningslös. Dels måste man hålla kameran i en mer onaturlig vinkel för att läsa av den, jämfört med hur man håller kameran för att läsa av den stora displayen. Och dessutom är den stora displayen tydligare och mer lättavläst. Är det inte bara så att toppdisplayen är ett arv från dom gamla analoga kamerorna och finns kvar bara för att många gamla rävar velat ha dom kvar? Ge mig gärna tips på när den gör nytta, för jag använder då verkligen inte den när jag fotar med min 5D2.

Jag förstår mig inte på displayen där bak. Den är ju felplacerad, onödigt stor, blir flottig och drar ström. Oki, för att köra MF vid macro och för att kolla histogrammet kan den vara till nytta, men även då är den överdrivet stor. Toppdisplayen sitter rätt ergonomiskt för det mesta - iaf med teleobjektiv på, för att titta på bakdisplayen måste man fälla kameran vilket ofta är obekvämt och opraktist. Utvärdera bilderna gör man ändå bäst hemma i datorn och med dagens stora minneskort finns ju ingen anledning att sortera/radera bilder ute i fält.
Topdisplayen är perfekt och ger all information man behöver vid fotograferingen.

När man kör med monopod tycker jag att det är lite knöligt att se bakdisplayen, men topdisplayen är bara att sträcka lite på halsen så ser man bra vad som finns där.

Topdislay och C-lägen är det smartaste canon gjort.

Den bakre displayen använder jag för menyhanteringen och för att få en snabb uppfattning om hur bilden blev, när det passar mig. Man kan ju råka glömma bort någon inställning som gör att alla bilder blir blåtonade eller vad som helst.

Utvärdera bilderna gör man ändå bäst hemma i datorn och med dagens stora minneskort finns ju ingen anledning att sortera/radera bilder ute i fält.

Jag använder toppdisplayen ganska mycket då jag ibland har svårt att se siffrorna i sökaren p.g.a. mina glasögon.
Dock är den bakre displayen helt ovärderlig för mej för att kika på exponering (histogram) och fokus. Man vill ju inte komma hem med 40 bilder där något blivit fel på grund av "skit bakom spakarna". Tyvärr är inte displayen på 30D tillräckligt bra för att man ska kunna se fokus till 100%, men en skaplig fingervisning ger den ju.

ANNONS
Götaplatsens Foto