Annons

Från D40 till D90, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter som att du redan har samlat på dig en del objektiv samt kunskap, det låter helt klart som att du kan motivera varför du ska ha en bättre kamera, du får det redan att låta som ett självklart val och här är du väl bara för bekräftelse? :)

Samlat på mig en del objektiv? Nåja några, men bara två ljusstarka varav ena (50:an) saknar motor. Den andra är den förmånliga 35/1.8. Undrar vad den skulle kostat utan motor..?

Här för bekräftelse...? Nej. Problemet är att jag kan motivera både ny kamera och att behålla nuvarande. Jag kommer att behöva flera ljusstarka objektiv, frågan är vad jag ska skaffa först. En dyr kamera som möjliggör inskaffning av billigare objektiv senare, eller skaffa dyra objektiv nu och ny dyr kamera senare. Köper jag en kamera nu för omkring 800-1200 euro kommer jag knappast ha råd med de objektiv jag behöver förrän nästa sommar, typ.

Med tiden kommer utbudet av begagnade objektiv med motor att öka och priset gå ner, vilket gör att jag i framtiden knappast kommer att vara i lika stort behov av motor i huset som jag känner att jag är idag. Det lutar alltså svagt mot att jag skaffar objektiven först och senare en bättre kamera.

Men jag är ändå sur över att min kamera saknar motor. Jag kunde helt enkelt inte tillräckligt när jag slog till och köpte min D60....

Jag skulle helt klart uppgradera från d40 till d90, dels på grund av steget upp i bildkvalitet men främst för hur mycket lättare d90 är att använda tack vare att man kan göra de flesta viktiga inställningar utan att behöva gå in och rota i menyerna vilket tar mycket fokus från själva fotograferandet, tycker jag i alla fall.

Om inte skillnaden i storlek stör mer än än att det inte tar bort nyttan av att ha mer/fler direktfunktioner - då finns det skäl att byta, mest OM man tänkt samla på sig lite begagnade objektiv, eller eventuellt redan har ett par st kompetenta (men skruvfokuserade" objektiv.

Snabbare och bättre objektiv bör annars i stort sett alltid komma högre upp på "att handla"-listan än en ny kamerakropp... :) enligt min personliga erfarenhet iaf. Men kameraprylar bör alltid vara ett långsiktigt planerande. Beroende på vad man tänker handla de närmaste åren (inte alltid så lätt att veta!) så blir det ju alltid olika från person till person. :)

En fråga, är 35/1.8 något bra?

Utmärkt. Det passar till väldigt mycket fotografering både inomhus och utomhus, det är riktigt skarpt och ljusstyrkan är ju 2-4 ggr bättre än med kitobjektivet. Mångsidigare och minst lika bra som 50:an.

Det är för övrigt enligt information jag läst nånstans i detta forum Nikons genom tiderna snabbast säljande objektiv (bortsett från kitobjektiven). Det säger nånting... :)

Senast ändrad:
Har båda

Jag har D40+D90 ,Bild kvalitetsmäsigt är det ej så stor skillnad.
Däremot hanteringen använder du många innställningar som du behöver gå in i menyn på D40 ? Autofokusen är något bätre på d90,
Annars får du ut mer bildmässigt av att köpa optik!

ANNONS