JazzBass
Aktiv medlem
Det låter som att du redan har samlat på dig en del objektiv samt kunskap, det låter helt klart som att du kan motivera varför du ska ha en bättre kamera, du får det redan att låta som ett självklart val och här är du väl bara för bekräftelse?![]()
Samlat på mig en del objektiv? Nåja några, men bara två ljusstarka varav ena (50:an) saknar motor. Den andra är den förmånliga 35/1.8. Undrar vad den skulle kostat utan motor..?
Här för bekräftelse...? Nej. Problemet är att jag kan motivera både ny kamera och att behålla nuvarande. Jag kommer att behöva flera ljusstarka objektiv, frågan är vad jag ska skaffa först. En dyr kamera som möjliggör inskaffning av billigare objektiv senare, eller skaffa dyra objektiv nu och ny dyr kamera senare. Köper jag en kamera nu för omkring 800-1200 euro kommer jag knappast ha råd med de objektiv jag behöver förrän nästa sommar, typ.
Med tiden kommer utbudet av begagnade objektiv med motor att öka och priset gå ner, vilket gör att jag i framtiden knappast kommer att vara i lika stort behov av motor i huset som jag känner att jag är idag. Det lutar alltså svagt mot att jag skaffar objektiven först och senare en bättre kamera.
Men jag är ändå sur över att min kamera saknar motor. Jag kunde helt enkelt inte tillräckligt när jag slog till och köpte min D60....