Annons

Från D50 till ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thidan

Avslutat medlemskap
Har haft min Nikon D50 i mer än ett år nu och har tröttnat på den en hel del. Jag har bara ett objektiv, Nikon AF 50/1,8, och nu vill jag byta upp mig till en bättre kamera. Jag vill ha en kamera som jag vill kunna använda till både privata bilder och fotojobb. Den får inte vara på tok för tung.
Eftersom jag inte kan betala allt för mycket är det D80 och D200 jag kollat på. Känns dock som ett för "litet" steg till en D80 och att det skulle vara värt att lägga till pengar till en D200. Men, jag vill få tips från er. Kaske vet ni någon annan kamera till ett hyffsat pris.

Kan också nämna att jag är villig att köpa begagnat.

Det är ingen skillnad på bildkvaliteten mellan D80 och D200, dom använder samma sensor, det som skiljer dom åt är att D200'an är bättre byggd och är vädertätad samt har fler funktioner och special inställningar, sen har den väl något bättre autofokusmodul och snabbare serietagning, vill du ha en märkbare bättre än din D50 bör du titta närmare på D90, men bästa köpet just nu är tveklöst Canon 40D, bättre kamera för pengarna den slumpas bort för nu har väl aldrig funnits, men då bör du snabba dig, för det är väl bara dom som finns kvar i lager som säljs ut.

/kent

Om du bara har ett objektiv till din D50 verkar det lätt "snurrigt" om du ursäktar att byta upp dig till ett nytt hus - vitsen med en systemkamera är ju just att kunna ha flera olika objektiv för olika ändamål och jag skulle absolut satsa på att köpa ett eller flera objektiv istället!

Titta t.ex. på relativt prisvärda 55-200 VR eller 70-300 VR från Nikon så får du ett bra längre tele att komplettera din 50-a med. Kommer säkert utveckla ditt fotande väsentligt! D50 med dessa objektiv blir en bra kombination!

Jon

ANNONS
Götaplatsens Foto