Annons

Från raw till ??

Produkter
(logga in för att koppla)

repen

Aktiv medlem
Hej, jag har börjat fotat i rawformat men vet inte vad jag ska konvertera till. Provade med tiff men den blev 57M stor..:) Har en Pentax K10D och Elements 5.Tacksam för hjälp./repen

Nu kan jag inga andra RAW-konverterare än Camera Raw 3.7 till Photoshop men med den så skapas en liten konverteringsprofil för varje RAW-fil som konverteras. Då kan man bara spara den tillsammans med RAW-filen.

Sedan kan du konvertera och spara bilderna med hänsyn till vad bilderna ska användas till.

/J

repen skrev:
Hej, jag har börjat fotat i rawformat men vet inte vad jag ska konvertera till. Provade med tiff men den blev 57M stor..:) Har en Pentax K10D och Elements 5.Tacksam för hjälp./repen
Ifall du enbart är intresserad av slutresultatet, kan det här vara vettigt:
1) Konvertera råfilen till tiff.
2) Gör all din bildredigering, med alla mellanlagringar, i bästa tänkbara kvalitet. Det kanske blir tiff, eller om Elements har något eget oförstörande format?
3) När du är klar, sparar du slutresultatet i jpeg, med så låg kvalitet (=hög komprimering) som möjligt utan att du ser några störande effekter av komprimeringen.
4) Om du känner dig säker, och vill spara diskutrymme, så kan du kasta alla filer utom den ursprungliga och slutresultatet. Vågar du det? :)

Hmm.. går inge bra.. När jag har valt JPEG och sen ska öppna och skriva ut så tycker datorn att den inte har nåt program att öppna med..

kan inte välja det, kommer upp en rad med en massa olika jpeg och nåt jpg2000 lr va d står../stefan

Konvertera bilden först. I PS Bild/Läge/konvertera till 8 bitar/kanal. Sedan kan du spara som vanlig jpg. /FW

ANNONS
Götaplatsens Foto